Jump to content
Annons

Enkel studio?

Recommended Posts

dekoy (oregistrerad)
Postat

Kan jag koppla min gitarr rakt in i mixer bordet som jag har? Behringer ub802??

Annons
Postat
Kan jag koppla min gitarr rakt in i mixer bordet som jag har? Behringer ub802??

Är det elgitarr eller akustisk?

Du kan koppla den direkt i vilket fall men om det är akustisk skulle jag rekommendera att du spelar in den med din mikrofon istället. Då får du mycket bättre ljud.

Postat
Bruset kan vara från dina uttag!

Hade samma problem där gitarren brusade som fan när jag kopplade in den till mixerbordet. Ett skit bra knep är att ta lite tejp och tejpa på metallsakerna som finns i uttagen, detta tar nästan bort allt brus!

Funkar även skitbra live 😄

Inte alltid att rekommendera dock. "Metallsakerna" som du tejpar över är jorden i elkontakten och mycket riktigt kan det uppstå jordslingor som gör att det brummar ibland. Men den finns där av en orsak...

Om du tex "fimpar" jorden på en rörstärkare, kopplar in gitarren som du håller i strängarna och sedan ställer dig med läpparna mot en mikrofon kopplat till en pa anläggning kommer det förmodligen att kittla i läpparna. Om det sen blir något fel på förstärkaren kan du få flera hundra volt genom ansiktet... Har hänt många. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.