Jump to content
Annons

Enkel studio?

Recommended Posts

dekoy (oregistrerad)
Postat

Hej,

För ett tag sen köpte jag min första studio bestående av:

Mixer: Behringer UB802

Mikrofon: Golden Age FC1

Popfilter: Golden Age

Detta var vad de på musikbörsen sa jag behövde för att spela in med mycket bra ljud efter denna lögn och alla lögner från dem frågar jag er. Varje gång jag spelar in blir det brus och sånt även om man fixat en massa på mixern och datan satt mikrofonen olika och så. Det jag är ute efter är en studio där jag kan ställa mig och sjunga och inte behöva fixa så jädrans mycket med perfekta instälningar. Vad tror ni jag bör byta ut eller köpa mer till min studio för att slippa klabba? Min kompis köpte ny mikrofon då fick han bättre ljud och mindre brus min kompis gjorde samma fast med mixern. Snälla hjälp mig.

Annons
dekoy (oregistrerad)
Postat
Byt ut mixern mot en bra Preamp i den lägre prisklassen

så kommer du med 99 % säkerhet få bättre ljud.

Tips på någon bra preamp så billig som möjligt men om jag får bra mycket bättre ljud för en hundring mer så spara inte den.?

Postat

Jag har visserligen inte provat den mixern du har, men jag skulle tro att en Studio Projects VTB-1 skulle ge dig ett lyft. 😕

En Joemeek ThreeQ kan också vara trevlig.

Vill du har det extra lågbrusigt och ofärgat, så titta på den svenska Line Audio Design DMP.

Sedan tycker jag att Studio Projects B1 är en trevligare mikrofon, men det är ju en smaksak. Du kan lyssna och jämföra olika micar på mn testsite, om du vill... 😄

dekoy (oregistrerad)
Postat
Jag har visserligen inte provat den mixern du har, men jag skulle tro att en Studio Projects VTB-1 skulle ge dig ett lyft. 😆

Vill du har det extra lågbrusigt och ofärgat, så titta på den svenska Line Audio Design DMP.

Sedan tycker jag att Studio Projects B1 är en trevligare mikrofon, men det är ju en smaksak. Du kan lyssna och jämföra olika micar på mn testsite, om du vill... 😆

Studio Projects C1 för 950 kr är det bra pris? Antar att C1 är bättre än B1?

Postat

Spelar du in på dator? Vad har du för ljudkort? Jag tror snarare att det största problemet ligger där.

Din mikrofon känner jag inte till. Men behringer mixers har jag provat, dom kanske inte låter sådär väldans roligt men jag skulle inte tro att den brusar så mycket i sig att det blir helt kass.

dekoy (oregistrerad)
Postat

Jag har ett soundblaster live inget specielt.

Postat
Jag har ett soundblaster live inget specielt.

Då bör du definitivt börja med att köpa nytt ljudkort.

Sen om du ändå inte är nöjd kan du kolla på andra mikrofoner och bättre preamp. Studio Projects B1 som claes nämnde är mycket prisvärd, dom har nån billig preamp som ska vara bra också.

Postat
Jag har visserligen inte provat den mixern du har, men jag skulle tro att en Studio Projects VTB-1 skulle ge dig ett lyft. 🙂

Sedan tycker jag att Studio Projects B1 är en trevligare mikrofon, men det är ju en smaksak. Du kan lyssna och jämföra olika micar på mn testsite, om du vill... 😄

Studio Projects C1 för 950 kr är det bra pris? Antar att C1 är bättre än B1?

995:- är ett mycket bra pris för C1:an. 🙂 Listpriset för den är det dubbla.

Om den är bättre än B1:an eller inte, är en smaksak. Jag tycker bättre om B1 än C1, eftersom C1 har en ganska kraftigt överdriven topp - men du kan lyssna på ljudexempel av båda modellerna på min testsite, så kan du avgöra vad du tycker själv... 😆

En annan modell som också är värd att fundera på, är den ryska Oktava MC319, som ger dig en lite annan färgning än de Kina-tillverkade mikrofonerna... 😎

essingen (oregistrerad)
Postat

hej, jag har tänkt köpa studio projects B1 + pre-amp. det finns ett paket hos e-music med trevligt pris. men jag har en enkel fråga: kan man verkligen skicka en kondensator mik med posten? skakar den inte sönder?

Postat
hej, jag har tänkt köpa studio projects B1 + pre-amp. det finns ett paket hos e-music med trevligt pris. men jag har en enkel fråga: kan man verkligen skicka en kondensator mik med posten? skakar den inte sönder?

Hur kommer dom från kina till sverige? :rolleyes:

essingen (oregistrerad)
Postat

hehe :rolleyes: jag medger att det kanske inte var forumets smartaste fråga...

Postat (redigerat)
Det jag är ute efter är en studio där jag kan ställa mig och sjunga och inte behöva fixa så jädrans mycket med perfekta instälningar.

Ja, du är kanske ute efter en studio.

Har du ett sångbås? Eller har du akustiskt dämpat rumshörnan där mikrofonen står?

Finns det prylar i rummet som kan generera störningar och brus? Placeringar? T.ex. datormonitor, väggelement osv. osv.

Helt enkelt, var och hur spelar du in? Och hur långt ifrån mikrofonen står du?

Mikteknik och inspelningsrum har också inverkan på ditt slutresultat.

Redigerat av Linus
Postat

Nä, det gjorde inte min som jag köpte av Claes 😉

.Viktor

Postat
Det jag är ute efter är en studio där jag kan ställa mig och sjunga och inte behöva fixa så jädrans mycket med perfekta instälningar.

Har du ett sångbås? Eller har du akustiskt dämpat rumshörnan där mikrofonen står?

Finns det prylar i rummet som kan generera störningar och brus? Placeringar? T.ex. datormonitor, väggelement osv. osv.

Se till att allt är jordat i rummet, annars kan det bli väldigt brusigt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skaffa ett ordentligt 2/4 kanalers ljudkort och en billig 1-kanals preamp. Kasta ett täcke över datorn när du bandar in (ta bort det sen annars kokar skitet i bitar!). Kolla nivåerna då du bandar in (=provsjung la-la-la-da-de-dum) och följ med inputnivån. Låt den aldrig gå över 0, men helst så du peakar åtminstone kring -5.

Note: Jämfört med blastern är allting ordentligt. Sätt ut 1k på preampen och 2k på ljudkortet minimi.

Postat

Nä, det gjorde inte min som jag köpte av Claes 😛

.Viktor

😉

Det är f.ö. inte bara e-music som säljer till det där paketpriset... 😉

Från Kina till Sverige ligger det förstås lastat på pall - så där är det mindre risk att något paket misshandlas - men Posten har faktiskt bättrat sig betydligt jämfört med ett antal år sedan. Jag har inte råkat ut för något förstört paket på flera år - varken som jag har tagit emot eller som jag har skickat. 😮

Postat

jag vet inte hur din mixer ser ut, men antar att du läst manualen. I min Phonicmixer måste man ställa in att man skall fantommata ingången (vilket man ska göra med mikrofoner). Gör jag inte det blir ljudet JÄTTEsvagt.

Postat

Har redan sagt det men säger det igen: det första du bör göra är att skaffa nytt ljudkort. (punkt)

SEN (om du inte är nöjd) kan du kolla på andra mickar och preamps... 😏

Postat

soudblaster är väl inte kända för att göra ljudkort för musikinspelning.

börja med att skaffa ett riktigt ljudkort för det är viktigast just nu.

du hittar m-audio 2496 för 995:- som är bra och prisvärt.

jag har själv använt det, behringer mixer och en mic för ca 695:- och det var inget brus när jag spelade in. 😆

dekoy (oregistrerad)
Postat

Först av allt körde jag rätt ute i rummet då var det dåligt ljud, sen körde jag i ett rum som vi hade madraser och så i det var läskigt tyst inne och ljudet blev inte bättre eller sämre. Jag står 30cm ifrån ungefär.

Postat

Håller med Flintan. Du kan dessutom kolla om du kör på mic eller line ingången på ditt ljudkort. Växla mellan och som om det är skillnad. Micingången på ett soundblaster brukar brusa nått fruktansvärt. Om det inte hjälper, nytt ljudkort, sen preamp.

Postat

Byt ljudkort och ställ dig närmare micken. 😕

Postat

Dekoy...Kan du lägga ut ett ljudexempel? Jag tror att det går att höra på en gång var felet ligger.

KÖP FÖRFAN INGET NYTT! ( ännu )

Jag vågar nästan ta gift på att det rör sig om något inställningsfel i ditt ljudkort.

Postat
I min Phonicmixer måste man ställa in att man skall fantommata ingången (vilket man ska göra med mikrofoner). Gör jag inte det blir ljudet JÄTTEsvagt.

Nja, inte alla mickar. Jag antar att det är en dynamisk dito som våran käre dekoy sitter på och då ska man minsann inte mata den med någonting 😱

Postat
I min Phonicmixer måste man ställa in att man skall fantommata ingången (vilket man ska göra med mikrofoner). Gör jag inte det blir ljudet JÄTTEsvagt.

Nja, inte alla mickar. Jag antar att det är en dynamisk dito som våran käre dekoy sitter på och då ska man minsann inte mata den med någonting 😱

Nej, han har en stormembrans kondensatormik. 🙂

Mikrofon: Golden Age FC1
dekoy (oregistrerad)
Postat

Jag har knäckt felet. =) Jag hade startat volymökning (+20db) i datan klickade bort den och höjer på mixern och älskar min studio =)

Ska lägga ut ljud sen så ni kan höra ändå.

Snuda (oregistrerad)
Postat

Bruset kan vara från dina uttag!

Hade samma problem där gitarren brusade som fan när jag kopplade in den till mixerbordet. Ett skit bra knep är att ta lite tejp och tejpa på metallsakerna som finns i uttagen, detta tar nästan bort allt brus!

Funkar även skitbra live 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.