Ernst Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 Jo jag undrar vilket program som jag ska satsa på? Jag håller på med ett projekt där jag kommer använda mycket midistyrning av softsyntar och trummaskiner. Dessutom kommer jag inte använda några externa effekter utan bara plugins. Hur är det med tillgången på plugins programmen emellan? Jag dålig koll på hur det funkar med sånt så någon får gärna förklara det också. Jag har hört att man bör ha en hårddisk till program och en till musiken. Ska softsynthar ligga på programdisken då eller? I så fall lär den behöva vara rätt kraftig den också om man tex. ska ha en bra flygel så ligger ju den på 10-20gig. Om jag har förstått det rätt så är det viktigaste i datorn arbetsminnet och hur snabb hårddisken är. Pentium P4 2,8GHz skulle räcka för mig med andra ord eller? /Erik
Tobbe Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 Jag skulle vilja påstå att ProTools är bättre till audio hantering men Cubase är nog lättare att använda om man skall använda mycket mjukvarusynthar. Till PT finns mycket bra pluggar men de är ofta dyra, däremot så är det inte lika gott om mjukvaruinstrument, till cubase däremot finns mängder av både vst och vsti pluggar. Problemet där kanske snarare är att hitta de som låter bra. Nästan alla dagens hårddiskar är tillräckligt snabba för att de inte skall bli något problem om man håller dem i trimm. Olika pluggar drar olika saker en del behöver m
Tobbe Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 Jag skulle vilja påstå att ProTools är bättre till audio hantering men Cubase är nog lättare att använda om man skall använda mycket mjukvarusynthar. Till PT finns mycket bra pluggar men de är ofta dyra, däremot så är det inte lika gott om mjukvaruinstrument, till cubase däremot finns mängder av både vst och vsti pluggar. Problemet där kanske snarare är att hitta de som låter bra. Nästan alla dagens hårddiskar är tillräckligt snabba för att de inte skall bli något problem om man håller dem i trimm. Olika pluggar drar olika saker en del behöver mycket ram och andra mycket cpu. På en P4 2,8 mhz, 1024 mb ram och en audio disk på 7200 rpm bör du klara dig bra om du ser till att hålla ditt OS i vättigt musik skick.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.