Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenixen!

Har kört cubase SX2 ett antal år nu o det funkar bra. Stoppat i 3 uad kort för att få lite extra kraft i burken. Det jag saknar är dock att köra rackeffekter externt. Är det nån här som har erfarenheter angående detta. Antar att det kan bli problem med latency i ljudkort o så eftersom man skall både in och ut i datorn. Ljudkortet är ett EMU1820M.

Vore ju trevligt om man hade möjlighet att köra de externa eqs och kompressorer man har så man kan få lite större flexibilitet.

Skall väl prova att koppla upp detta hemma men det lär ju redan vara folk som testat detta så då kan man ju fråga istället.

Hoppas på respons // Magnus

Annons
Postat

Cubase SX 3 har latencykompensering - vid uppspelning - på alla externa instrument och effekter numera.

Ingångar som du har exempelvis syntar på kommer heta "external instruments".. när du döper in och utgångar i VSTconnections.

Effekter - External effects? ( tror jag det var )

Det fina är att du slipper köra ut ljudet och sedan in igen via något annat ljudkort vid slutmix.

Nu funkar externa instrument och effekter som vilka VSTi's som helst..d.v.s sätt left och right locator och exportera hela klabbet som audio... gissa om jag gillar detta 😱

Förresten så har jag kört såhär sedan första versionen av SX 2..alltså innan de ens tänkt på att folk kanske ville köra in externa grunkor och bearbeta via Cubase mixer / sequencern..

i.o.f.s gick det inte att exportera på samma sätt på den tiden..men att köra 16 live-audiokanaler med alla extern favvoprylar och dessutom få total recall på alla inställningar tyckte jag smällde högre än sånna petitesser.

När man sedan gjort script till alla effekter och syntar behöver man numera nästan aldrig flytta sig ur stolen..bara att ratta direkt i cubase... och då menar jag att ändra och tillverka nya ljud, inte bara byta presetpatcher...

Blev du taggad nu? ok..du kommer aldrig vilja gå tillbaka till gamla arbetsmetoder ........om du fastnar för det ultrasnabba arbetssättet vill säga 😛 .

Postat

Tjena Lundin!

Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Det innebär alltså att så länge det är digitaleffekter via midi så kan man få upp alla parametrar inne i cubase när man skall ratta ljuden för dessa. Bara analoga Eqs o kompressorer som man behöver flytta sig för att krana till.

Antar att man kan använda alla varianter av in o utgångar för att stoppa in effekter, dvs spdif, analoga, samt adat lightpipen samtidigt. Det borde göra att man får rätt stora möjligheter att använda racket.

Är det även så att de olika externa VSTi effekterna är direkt kopplade till rätt utgångar så att man inte behöver patcha in effekterna från gång till gång utan att när man väljer in en speciell kompressor så kopplas den till rätt kanal direkt utan att passera patch??? Sen borde det bara vara att rulla bort till racket o ratta in analogeffekten alt få upp digitaleffekten direkt i cubase.

Frågan är ju om man behöder vara extremt duktig för att göra allt detta med script o så. Fast jag antar att det mesta framgår av SX3 manualen???

Eftersom du verkar vara en klippa när det gäller cubase. Kan man även lägga ut effektparametrarna för både interna och externa effekter på externa kontrollenheter tex mackie eller behringers BCF2000??? För om det är så då är det ju bara o belåna kåken o besöka den lokala nasaren igen.

Mvh Magnus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.