Jump to content
Annons

Komponera en låt och vinn ett TC Powercord Element

Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Nu har den andra spacesynth tävlingen dragit igång och priserna är till och med bättre än i den första tävlingen. Vad sägs om första priset som är ett TC Powercord Element ljudkort ?

Ni hittar komplett information om tävlingen på följande länk:

Musiktävling på www.spacesynth.de

Tävlingen håller på tills den 30:e April så det är hög tid att sätta sig framför syntarna och musicera.

Tävlingen går som sagt var ut på att komponera musik i spacesynth genren, och för er som inte har kommit i kontakt med spacesynth tidigare kan kolla in följande länk för en beskrivning samt lite musikexempel:

www.spacesynth.net/WhatIs

Det finns en del tutorial material på websidan www.spacesynth.net som innehåller midi-filer, ljud-patchar, samplingar, etc etc.

Lycka till med komponerandet !

Dela på andra sajter

Annons

Jösses, så demostyle cheeze heter Spacesynth med ett finare ord? 😆

Ungefär alla som någonsin gjort musik i demoscenen måste ju ha rejäla chanser att vinna tävlingen. Coolt, jag blir löjligt sugen på att knåpa ihop ett bidrag. Tack för tipset 😄

/Majken

Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Japp, det finns en hel del folk från amigademo-tiden som härjar i spacesynth genren. Ni som kommer i håg musikern Lizardking kan kolla in intervjun som jag gjorde med honom i våras. Här är länken:

Intervju med Gustaf 'Lizardking' Grefberg

Han har även interviewats i ett tidigare nummer av Studio, vilket handlade om musiken som han gör för dataspelsföretaget StarBreeze. En mycket bra intervju förresten.

En annan mycket kompetent svensk musiker är Anders Lundvist. Lyssna på följande exempel från hans låt The Ordeal:

Det finns massor med bra svenska artister i denna genre, så det blir förmycket att nämna alla.

Dela på andra sajter

Oooo, nu blir jag sugen 😆

Höll på med sån här typ av musik på amiga tiden 🙁

Ska se om min andre producent Jimmy i Firefox vill va me också 😆

Redigerat av Drik
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Drik, finns dina alster från Amigatiden tillgängliga på webben ?

Jag är intresserad att höra låtarna 🥰

För ett tag sedan så gjorde en remix av en av Lizardking's mod-filer, och är du intresserad att höra resultatet så kan du kolla in följande länk:

Här är originalet:

Transatlantic.mod

I fall du vill ha lite tips när du komponerar spacesynth-musik, så kan du kolla in följande tutorials:

Tutorial 1-The Basics

Tutorial 2- Free Synths

Tutorial 3 - Vocoder Heaven

Lycka till !

Dela på andra sajter

Drik, finns dina alster från Amigatiden tillgängliga på webben ?

Jag är intresserad att höra låtarna  🙂

För ett tag sedan så gjorde en remix av en av Lizardking's mod-filer, och är du intresserad att höra resultatet så kan du kolla in följande länk:

Här är originalet:

Transatlantic.mod

I fall du vill ha lite tips när du komponerar spacesynth-musik, så kan du kolla in följande tutorials:

Tutorial 1-The Basics

Tutorial 2- Free Synths

Tutorial 3 - Vocoder Heaven

Lycka till !

Enda jag har är ett band med musik, men jag har ingen bandspelare, så de suger 😛

Jag vet att mina kompisar laddade upp några låtar på bbs:er, men jag vet inte om något finns kvar idag.. Skulle fan vilja lyssna på dem nu 🙂

Bra med tutorials.. Det här är inte musik som jag brukar göra vanligtvis hehe, men kan va kul att göra en låt för den gamla goda tidens skull 😆

Bra remix förresten!

Redigerat av Drik
Dela på andra sajter

Jösses! Heter det Spacemusic alltså? Spacemusic is the shit, får man väl säga! 🙂 Är ju uppvuxen med Laserdance och C64/Amigamusik (samt deltog i demoscenen) så det vore nog en tävling att gå med i. Faktum är att jag och en polare körde "Powerrun" mfl live på högstadieavslutningen 1988-89 nåt. Det var tider det 😄 En bunte synthar och en TR-707'a på det. Nice. 😉

Redigerat av Thomas
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Thomas, det hade varit kul att höra eran live-spelning. Powerrun har lite kult-stämpel över sig, och jag ser att det är flera som försöker efterapa den låten. Här är ett exempel som jag hittade på ett forum:

Det låter inte helt olikt Powerrun. Här är diskutionstråden:

Diskussion om hur man gör det klassiska Laserdancebas ljudet

Det händer en hel del i spacesynth genren för nuvarandet, och kompositörerna från Laserdance/Koto/Proxyon har nyligt kommit tillbaka fast nu under namnet Area51. Här är deras hemsida som innehåller lite ljudsnuttar från deras nya album:

Area 51's hemsida

Jag lyckades förresten göra en intervju förra året med en av musikerna i Laserdance projektet. Här är intervjun:

Intervju med Rob van Eijk

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.