Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Idag släpptes en Songbird i en förhandsversion för Windows. Bakom projektet står bl.a. den gamle Winamp-veteranen Rob Lord.

Mediaspelaren Songbird påminner om iTunes både i funktioner och design, men med en väsentlig skillnad.

Man är inte bunden till Apples iTunes Music Store, utan kan välja fritt mellan en rad olika butiker t.ex. Sony Connect, Amazon, Beatport, CD Baby m.fl.

songbird_skarmdump_mini.jpg

Imagine what your experience of the web would be like if IE connected only to microsoft.com. That's what digital networked media players are like today.

Songbird is to iTunes what the Firefox browser is to those old, limiting online services. It opens up the whole internet to you as a music browsing experience.

Jämförelsen med webbläsaren Firefox är extra träffande, då Songbird bygger på Mozillas XUL-plattform - precis som Firefox och Thunderbird.

http://www.songbirdnest.com/ blev snabbt överbelastad, men mirrors har dykt upp på större downloadsidor under dagen. Pre-release för OSX, Linux m.fl. väntas först om några veckor.

Annons
Postat

Känns som det kommer dröja länge innan någon annan spelare slår amarok på fingrarna, konstigt nog.

Songbird ser inte så lovande ut precis. Men jag gillar namnet.

Postat
Känns som det kommer dröja länge innan någon annan spelare slår amarok på fingrarna, konstigt nog.

men amaroK finns väl bara till linux? Songbird finns även till Mac OSX och Win XP...

Dessutom är det som sagt en förhandsversion, som mest visar konceptet... alla funktioner finns inte där än.

Postat

Lite trist attt de snott Itunesgränssnittet rakt av.

Jag menar...Varför inte sno något snyggt om man nu ändå ska sno?

Postat

Varför svart? Jag vill ha ljust gråa applikationer!

Postat
Jaså? Så man kan handla musik via foobar nu också? Snyggt.

Ärligt talat har jag aldrig förstått mig på varför man ska kunna handla musik via mediaspelaren?

Är det jobbigt att gå in på Ginza.se eller CDON.se alternativt lyfta på röven o gå till skivaffären? 😉

.Viktor

(eller har det att göra med möjligheten att köpa mp3-filer? 😉)

Postat

Är det jobbigt att gå in på Ginza.se eller CDON.se alternativt lyfta på röven o gå till skivaffären? 😉

Du. Ibland orkar jag inte ens gå ut i vardagsrummet för att hämta skivan jag vill höra utan klickar igång DC och laddar hem den istället. På riktigt.

Hihi! :rolleyes:

Postat

Du. Ibland orkar jag inte ens gå ut i vardagsrummet för att hämta skivan jag vill höra utan klickar igång DC och laddar hem den istället. På riktigt.

Shit! :rolleyes:

Jag trodde inte man kunde vara latare än mig... Men, Stefan, jag undrar om inte du tar hem priset trots allt... 😉

Postat
Orka!

De har redan uppfunnit Foobar2000 o den duger gott o väl.

Hmm.. Snacka om att ha missat Songbirds poäng om man föreslår foobar2000 som ett substitut. 😎

Postat
Orka!

Hmm.. Snacka om att ha missat Songbirds poäng om man föreslår foobar2000 som ett substitut. 😎

Och poängen är..?

Postat

men amaroK finns väl bara till linux? Songbird finns även till Mac OSX och Win XP...

Dessutom är det som sagt en förhandsversion, som mest visar konceptet... alla funktioner finns inte där än.

Jo men vad jag tycker är lite märkligt är varför inte några följt amaroKs fotspår på andra plattformar utan stirrar sig blinda på iTunes.

Postat
Varför svart? Jag vill ha ljust gråa applikationer!

Med tanke på att den är gjord i XUL så är ju skinning inbyggt, inte svårt att göra ett ljusgrått tema med andra ord, eller göra radikala förändringar i gränssnittet för den delen.

Postat
Orka!

Hmm.. Snacka om att ha missat Songbirds poäng om man föreslår foobar2000 som ett substitut. 🙂

Och poängen är..?

😎

Att, som i iTunes, kunna köpa musik på ett enkelt sätt, utan att behöva leta efter affärer på nätet, men där man kan få upp samtliga butikers urval genom enkla sökningar.

Och nej, det är inte speciellt jobbigt att gå in på CDON, Ginza, eller lokala musikaffären. Men de har inte den musiken jag vill köpa.

Postat
Orka!

Hmm.. Snacka om att ha missat Songbirds poäng om man föreslår foobar2000 som ett substitut. 🙂

Och poängen är..?

😎

Att, som i iTunes, kunna köpa musik på ett enkelt sätt, utan att behöva leta efter affärer på nätet, men där man kan få upp samtliga butikers urval genom enkla sökningar.

Och nej, det är inte speciellt jobbigt att gå in på CDON, Ginza, eller lokala musikaffären. Men de har inte den musiken jag vill köpa.

Jag ifrågasatte dig inte, jag har aldrig använt Foobar och var bara nyfiken på vad du tyckte talade för Songbird! 😆

Postat
Bara jag som använder Musicmatch? :rolleyes:

Nja... jag har använt de o jag har älskat programmet. Men det tar för mkt CPU-kraft jämfört med Foobar2000 o därav använder jag hellre Foobar 😆

Men när jag rippar skivor använder jag alltid MusicMatch...

.Viktor

Postat
Bara jag som använder Musicmatch? :rolleyes:

Nja... jag har använt de o jag har älskat programmet. Men det tar för mkt CPU-kraft jämfört med Foobar2000 o därav använder jag hellre Foobar 😆

.Viktor

Du kanske skulle ge musikCube en chans om du inte redan gjort det.

Postat
Bara jag som använder Musicmatch? 😆

Nja... jag har använt de o jag har älskat programmet. Men det tar för mkt CPU-kraft jämfört med Foobar2000 o därav använder jag hellre Foobar 🙂

.Viktor

Ok...

Ja kanske det, fast jag är jättenöjd med Foobar2000 så jag vet iofs inte riktigt varför? :rolleyes:

Postat

Ok...

Ja kanske det, fast jag är jättenöjd med Foobar2000 så jag vet iofs inte riktigt varför? :rolleyes:

För att även den är resurssnål men har en bra ripper/encoder inbyggd, samt lite andra användbara funktioner.

Postat

Ok...

Ja kanske det, fast jag är jättenöjd med Foobar2000 så jag vet iofs inte riktigt varför? 🙂

För att även den är resurssnål men har en bra ripper/encoder inbyggd, samt lite andra användbara funktioner.

Ok 😆

Jag tror faktiskt att Foobar kan rippa också, i alla fall kan den konvertera till alla möjliga format, men visst...

Det kan ju va kul med variation 😎

.Viktor

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.