Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har just spelat in en låt som jag är riktigt nöjd med. I mina lurar som jag använder till studion låter det skitbra och även när jag konverterat till wav och flyttat över låten till vår moderna dator låter ljudet bra OM man lyssnar i studiolurarna. Tyvärr så förlorar låten hela sin energi och ljud om jag spelar den i datorns högtalare (som det inte är något fel på i övrigt)

Vad beror detta på? Hur kan det låta perfekt och rent i hörlurarna men raspigt och platt ur högtalare? Och kan man göra något åt det?

PS. Jag är en total nybörjare inom studioteknik så tveka inte att påpeka det uppenbara 😄

Redigerat av Rhodry_al_Khan
Annons
Postat

Det blir sällan bra om man enbart mixar i lurar, utan det är i sådana lägen mycket viktigt att referenslyssna med olika högtalare då och då om man inte har ett par riktigt bra studiomonitorer. När man har lyssnat på mixen i ett antal olika anläggningar, så börjar man få lite hum om vad man gör för fel och vad som framhävs eller maskeras i lurarna, så att man så småningom kan lära sig kompensera för bristerna i förväg - men det tar sin lilla tid...

Jag tycker att högtalare är den enda alternativet och att lurar vid mixning är en nödlösning för att få ihop en hygglig slaskmix mitt i natten när man inte vill störa andra. Om man ändå vill försöka mixa i lurar, så måste man upp en bit i pris innan det börjar bli acceptablet resultat. 😄

Postat

Om don mix låter kass i högtalare är det fel på din MIX.

Att mixa i lurar är som sagt en nödlösning , Visst det går men

då måste man lära sig sina lurar och kunna mixa i dom.

Det bästa är att mixa med monitorer för att sedan kolla stereobilden och

andra effekter i lurarna då dessa oftast förstärks i lurar.

När mixen sedan låter bra i BÅDE högtalare och lurar är man nästan framme.

Då tar man med sig materialet och beger sig hem till kompisar , olika bilar, olika studios , Klubbar om man har tillgång till det och kollar hur låter min mix här ?

Då kan man bilda sig en uppfattning om man som förstärks och vad som försvagas

i din mixmiljö.

Med det Facitet kan man sedan anpassa sina mixar så att dom låter bra i ALLA system.

Steg 2 är Surround mixning och mixning mot sub med det är en annan fråga.

Postat

PS...

För övrigt låter dom flesta Dator-högtalare S..T

Men bränn låten på en cd och börja kolla i olika anläggningar.

Mixning är som att lära sig ett instrument , Det tar tid men varje

dag blir man bättre.

Små små förbättringar i varje mix man gör.

Och kom ihåg

EQ`t är din vän. Han räddar din från alla möjliga missljud.

Hemligheten i bra mixar är att alla ljuden har sin plats och

mixning bygger på att skapa den platsen åt dom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.