Frank Zappa Postat 7 februari 2006 Dela Postat 7 februari 2006 Tja! Jag har en AMD Athlon 2500+, 1356 mb ddr RAM 400 mHz, E-MU 1212m, 130 gig hårddisk. Jag kan inte så mycket om datorer men jag vill uppgradera den. Vad bör jag satsa på om jag vill spendera högst 4000:-. Jag har funderat på en processor, kollade på Intel 630 P4 Fsb800 2MB 3.0GHz Box S775, men hur vet man vilket moderkort som passar till den, och vad behöver man byta ut mer för att det ska funka. Kan man ta vilket billigt moderkort som helst eller? Vilken processor/moderkort skulle ni välja? Jag kör mycket pluggar, är det kanske bättre att spendera pengar på en UAD-1 och få mer processorkraft på det sättet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 7 februari 2006 Dela Postat 7 februari 2006 Tja! Jag har en AMD Athlon 2500+, 1356 mb ddr RAM 400 mHz, E-MU 1212m, 130 gig hårddisk. Jag kan inte så mycket om datorer men jag vill uppgradera den. Vad bör jag satsa på om jag vill spendera högst 4000:-. Jag har funderat på en processor, kollade på Intel 630 P4 Fsb800 2MB 3.0GHz Box S775, men hur vet man vilket moderkort som passar till den, och vad behöver man byta ut mer för att det ska funka. Kan man ta vilket billigt moderkort som helst eller? Vilken processor/moderkort skulle ni välja? Jag kör mycket pluggar, är det kanske bättre att spendera pengar på en UAD-1 och få mer processorkraft på det sättet? Angående UAD, tänk på att det endast är UAD pluggarna som får den extra DSP kraften, och de kostar lite (men låter otroligt bra). Varför upplever du att du vill uppgradera? Jag tycker din dator verkar ha relativt bra prestanda. Du kanske ska titta lite på vilka pluggar du kör? Du kanske inte behöver köra den där superknaprande synten? Jag tycker du kan lägga undan pengarna och uppgradera rejält om ett tag, eller köpa pluggar / hårdvara för pengarna. 😕 Är ditt windows trögt kan du testa att försöka optimera det och stänga av processer som du inte har någon nytta av. Stäng av alla antivirusprogram osv (se då till att inte vara uppkopplad till internet). Annars skulle jag rekommendera att du uppgraderar din processor i första hand. Om du använder mer och mer samples, uppgradera minnet. Vad som passar till vad låter jag någon annan tipsa om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 7 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2006 Jo jag vet att man bara får UAD pluggarna då, men de är ju jäkligt bra. Jag har i och för sig inte formaterat om datorn sen jag köpte den, och jag har inte tweakat nånting, så jag kanske kan börja med det. (läste att man ska optimera den för bakgrunsprocesser, visste inte det). Jo jag kör ganska mycket pluggar, och vid slutet av mixen när allt är klart så upplever jag som att den kör på max, det är inget fel på ljudet men man ser på grafiken att nåt är fel, det liksom hackar. Men du säger alltså att det inte är värt det för 4000:-. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 8 februari 2006 Dela Postat 8 februari 2006 (redigerat) gör du gruppspår så kan du lägga pluggar som flera kanaler använder på dessa och sedan välja resp. grupp som out istället för stereo out på spåren, då spar du kraft. har du 2 hårddiskar för det är ju en fördel. en för program och en för ljudfiler. fast UAd-1 är bra, så den har du garanterat glädje av. Redigerat 8 februari 2006 av sixties Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 februari 2006 Dela Postat 8 februari 2006 Jag uppgraderade min dator (från dual pentium 3 till dualcore pentium 4, a giant step for mankind), och sen tog det bara 3 veckor så anskaffade jag TC Powercore Element. I retrospekt kan jag säga att jag har haft mera nytta av min TC än min PC. Faktum är att Element's pluggar (framförallt reverbena) låter... fenomenala. Känner inte till UAD, men kan tänka mig att det funkar på samma sätt i jämförelse med t.ex Cubasens inbyggda. Söker du kraft för VST-synthar, köp PC, söker du fenomenala plugins, köp TC. (har du fyrket, så köper du rubb&stubb förstås, och en rörkompressor till...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 8 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 8 februari 2006 gör du gruppspår så kan du lägga pluggar som flera kanaler använder på dessa och sedan välja resp. grupp som out istället för stereo out på spåren, då spar du kraft. har du 2 hårddiskar för det är ju en fördel. en för program och en för ljudfiler. fast UAd-1 är bra, så den har du garanterat glädje av. Jag kör massor av gruppspår, sends, och jag brukar, mest för att slippa valmöjligheter, processa wawfilerna när jag komprimerar. I vissa fall, t. ex när det gäller trummor så vill jag komprimera upp till tre gånger, men jag använder inte gruppspår bara för att spara kraft, utan mest för att jag vill få det att låta på ett visst sätt. Sen har jag ganska många krävande pluggar och UAD-1 skulle ersätta många av dem, men det finns inga demos som man kan testa hemma och se om man gillar att jobba med de pluggarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 8 februari 2006 Dela Postat 8 februari 2006 här hittar du studio´s ljudfiler till testet i nr7-05: UAd-1 ljudfiler här hittar du filmer mm. om UAD-1 pluggarna så kan du se och höra om det är något för dig. UAD-1 homepage klicka på den plugg du vill kolla och välj demos&tips Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 februari 2006 Dela Postat 8 februari 2006 Jag har i och för sig inte formaterat om datorn sen jag köpte den, och jag har inte tweakat nånting, så jag kanske kan börja med det. (läste att man ska optimera den för bakgrunsprocesser, visste inte det). Att optimera för bakgrundstjänster kan göra en ganska rejäl skillnad, så det ska du absolut göra snarast... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 8 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 8 februari 2006 Ok! Tack för era svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.