Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ha, ha, ha... 🙂

Det var hemskt vad du är otålig... 🙂

"It seems like our roads has crossed before" för att använda ett språk som känns bra för dej...

Ehmmm, det vore kanske roligt om du tittade förbi ändå...?! 😉

Redigerat av Lilleman
Annons
  • Svar 187
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Skriver all vår music in USA/English.. Thats why, men egentligen kommer jag från Alingsås..

But. Vad ska vårt "black rock" band heta ? Nått real heavy i think.. Nått som passar a screaming Hammond & overloaded dist guitars.

Vad tycker du ? Give exempels.. (men det must be in english)

- Black Mothers

- High level freaks

- Disting wolfs

- Nightmare lovers    (not so good)

- Graveyard diggers

- Rocking Zombies    (inte heller så good)

Keep in toutch och träna mutch..   🙂

/ D-G

😉

Här kommer lite andra förslag på bandnamn vi kan använda...

Jag tycker absolut ett bandnamn med respekt ska börja med The

- The Jerusalem

- The By a real guitar copies doesn't count 🙂

- The Finish your album some day before you die

- The, With black PoP, you can't stop...

- The Judas Pre-Preist

- The Do Anyone Now... D.A.N.

🙂

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)
Skriver all vår music in USA/English.. Thats why, men egentligen kommer jag från Alingsås..

But. Vad ska vårt "black rock" band heta ? Nått real heavy i think.. Nått som passar a screaming Hammond & overloaded dist guitars.

Vad tycker du ? Give exempels.. (men det must be in english)

- Black Mothers

- High level freaks

- Disting wolfs

- Nightmare lovers    (not so good)

- Graveyard diggers

- Rocking Zombies    (inte heller så good)

Keep in toutch och träna mutch..   

/ D-G

😮

Här kommer lite andra förslag på bandnamn vi kan använda...

Jag tycker absolut ett bandnamn ska börja med The

- The Jerusalem

- The By a real guitar copies doesn't count 🙂

- The Finish your album some day before you die

- The, With black PoP, you can't stop...

- The Judas Pre-Preist

- The Does Anyone Dare... D.A.N.

😄

Varför inte "THE förföljda Lillemanzzz" 😛😄😆

Känns han inte lite efterhängsen den däringa swenglish-snubben? 😛

Fast ni kanske känner varann eller vad vet jag? 😏😄😆

Peace!

PS. Fler bilder vill vi ha nu!!!

Redigerat av aorfreak
Postat (redigerat)

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade tråden, mycket annat har kommit emellan och jag tagit lite uppdrag under pappaledigheten 🙂

Allting som man gör nu kommer att synas vilket gör att man får pilla extra noga med allt, kort sagt - jobbet som är kvar går långsamt... 😄

Senaste jobbet har varit att sätta in fönstret... Jag fick tag på vad glasmästaren kallade "Ljudglas". Två glasskivor som är laminerade, totalt 11mm tjocka båda två. Egentligen rekommenderas det att man ska ha olika tjocklek på fönstren, men i och med att jag fick dom så otroligt billigt (500kr för 2st riktiga laminerade vibrationsdämpande ljudglas som tar 39db styck, tänkte jag att jag testar och provar om det räcker. Jag kan ganska enkelt skära till ytterligare ett glas och sätta i fönsterramen om jag önskar. 🙂

Rutan är 56 x 120 och jag valde att ställa fönstret upp pga. att min studiomöbel kommer att stå 2,5 m ifrån fönstret vilket gör att bredden ändå inte utnyttjas på samma sätt som om man sitter närmare rutan (Syns på första sidan i tråden). Samtidigt känns det väldigt trevligt att se mer av den som är i inspelningsrummet. Jag kommer mest att jobba med sång när någon Är i inspelningsrummet som det ser ut nu... 😳 Jag räknar alltså med att lägga gitarr, hamond ifrån kontrollrummet... Detta gäller givetvis även i kabeldragnings planeringen mellan rummen...

Rutan ifrån inspelningsrummet sett (Målning är kvar)

147526849.img.jpg

Jag funderade länge på hur jag skulle få luftspalten snygg i fönstret, man vill ju inte att det ska synas isolering, omålat trä osv... Jag tog rester av ljudabsorbenterna och klippte dom i små remsor, vek dom och sedan stoppade in dom...

På bilden syns också lamineringen i glaset innan jag satte dit rutan...

147526859.img.jpg

Lite tidigare tagna bilder i tråden för att ni ska slippa skrolla 😎

141053848.img.jpg

RefMic.jpg

Skriv gärna och kommentera, föreslå, klaga eller fråga...!

Edit: Lite info kompletteringar

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)
det blir skitbra detta---bra färgval,påminner om mitt i biljardrummet... 🙂

Tack, färgval är inte det lättaste när man försöker hålla ner kostnader och köpa stuvbitar till mattor och dom flesta absorbenterna är grå etc... Det är konsten att improvisera som får göra sej gällande… 😎

Min heltäckningsmatta är melerad i gråblå och klinkers som kommer i rummet är gråsvarta… Så jag ville ha något med bett och lite attityd, därför blev färgvalet en röd som går i lite gråton… Jag var även inne på en café latte färg ett tag, men det blev för menlöst…

Edit: Förresten är jag en 9-ball fan, på tal om biljard... Är det ett fullstort american standard du har?

Redigerat av Lilleman
Postat

Jag blir lite avundsjuk då jag själv sitter i ett rum som är 1,35x2,20 under en trapp 😏 . Men det ser verkligen riktigt trevligt ut. Du har ju lagt ner ordentligt med arbete, så jag hoppas att rummet blir allt som du tänkt dig.

Postat (redigerat)

Det finns ingen anledning till att vara avundsjuk, sätt igång och planera, se vad det kostar, få det gjort… 😆

Jag har väntat så länge på att bygga en studio hemma, men vi har flyttat runt i Europa och SO Asien och aldrig haft en riktigt fast bostad. Men så bestämde vi oss att vi skulle flytta hem till Sverige igen och göra sådant vi tycker är kul och bryr oss om…

Min grej var studio och segelbåt… Frugan hade lite andra önskemål, vi slog ihop idéerna och tittade på var vi kunde tänka oss att bo och var vi kunde förverkliga våra idéer bäst…

I min planering för musikrummet ska jag bygga om kontrollrummet nästa år, och då har jag tänkt att få en riktig akustikarkitekt att rita upp hela rummet… Om jag slår ut kostnaden på 10 år så kommer den inte bli mycket högre än vad andra spenderar på Friskis & Svettis och andra fritidsaktiviteter… (Jag skulle iofs säkert må fysiskt bättre om jag gick till F&S i 10år) 😄

Att sätta upp mål och planera efter dom tror jag är prylen för att få det man vill… 😆

Redigerat av Lilleman
Postat

Jag blir väldigt taggad att flytta tilll ett gammalt hus och bygga min egen lilla studio där när jag läser detta. Jag bryr mig inte om vart jag ska sova utan bara om hur jag ska få till studio inom husets ramar. 😄

Postat
fint lillgubben 😄 det börjar ju se riktigt mysigt ut. Erkänn att det röda var för att matcha mikrofonen hahah.. eeeeeerkänn! 😉😆

Nja, eller jo kanske var det så... 😄😄

Manley Reference Cardioid blir ju lite stjärnan i inspelningsrummet...

Jag har även satt in 3 speciella små ljusspottar i taket över sångmicken/sångaren för att man bättre ska kunna se varann när man jobbar... Dom kan man även ha som lite stämmnings ljus när rummet inte används och i princip kommer då bara micken vara belyst... 😎

Postat
Jag blir väldigt taggad att flytta tilll ett gammalt hus och bygga min egen lilla studio där när jag läser detta. Jag bryr mig inte om vart jag ska sova utan bara om hur jag ska få till studio inom husets ramar. 😆

Vårat hus är byggt -75, en typisk enplans mexitegel-villa med gjuten bottenplatta... Huset är på totalt 175m2, och jag har 30m2 för musikrummen. 😎

Ungarna har egna rum, gästrum, och vi har ändå ganska gott om plats...

Ska man tänka långsiktigt tror jag det är viktigt att man lämnar utrymme för att alla i "huset" ska kunna känna sej hemma och förverkliga det dom vill göra, utan behöva försaka egna idéer för någon annan ska förverkliga sina...

Som jag skrev tidigare så tror jag planeringen är det viktigaste...

Pengarna är bara ett medel för att nå det man verkligen vill göra... 😄

Detta är givetvis hur jag ser på saken... 😉

Postat
Att sätta upp mål och planera efter dom tror jag är prylen för att få det man vill…  🙂

Sant, men med två ungar och pågående universitets utbildning för både mig och min flickvän så får allt skoj vänta 😏 . Däremot är nog en egen villa om 3-4 år tanken och då ska jag ha minst TVÅ rum på 3,5 m2 under trappen :rolleyes: .

Postat

med tanke på ovanstående valde jag att flytta 25 mil från storstan till landsbygden-

köpte mig en gammal skola såklart,vad annars 🙂 drömmen om en studio tog flera år(bodde i princip i en hemstudio på 36 kvm i 10 år!!!),till sist kunde jag förverkliga den,måste liksom göra "på riktigt" annars duger det inte för mig...

Postat
Att sätta upp mål och planera efter dom tror jag är prylen för att få det man vill…   😲

Sant, men med två ungar och pågående universitets utbildning för både mig och min flickvän så får allt skoj vänta 😱 . Däremot är nog en egen villa om 3-4 år tanken och då ska jag ha minst TVÅ rum på 3,5 m2 under trappen 😱 .

Man kan ju planera långt i förväg... 😉

Vi har levt i resväskor i 12 år med ett ständigt farande fram och tillbaka...

Utbildning väger ju alltid tungt i all planering givetvis...

med tanke på ovanstående valde jag att flytta 25 mil från storstan till landsbygden

Gött och höra sådana förverkliganden... 😱

-

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Hej alla som följt tråden på bygget... Jag ber om ursäkt för att det tagit tid att presentera det färdiga resultatet... Jag är klar med studion och har varit det i över en månad, men min digitalkamera strejkar...

Jag ska låna en annan i veckan och ta bilder på den färdiga studion och lägga ut...

Så, håll ögonen öppna närmaste veckan... 😆

PS. Jag vill även passa på och tacka alla som följt bygget av inspelningsrummet 😏

Ha D, Lilleman...

Redigerat av Lilleman
Postat

skall bli kul att se din färdiga studio!

jag har precis själv börjat göra i ordning för ett nytt kontrollrum i källaren på ca 40 kvm...slipade golvet idag,målar inreder bygger,för att få ett härligt stort rum med alla möjligheter till multimedia,5:1 osv plus att folk skall ha en lyxig och bekväm miljö och plats framförallt,mitt nuvarande "gamla" kontrollrum är helt suveränt med lyssning osv men för litet-banden/artisterna måste ju alltid in och häcka bakom ryggen på en...har knappt inte plats för detta i nuläget... :rolleyes:

Postat

Ok. då var det dax att knyta ihop tråden...

Först måste jag erkänna att jag aldrig tror jag blir färdig med musikrummet, men det funkar himla bra och jobba i med mina projekt...

Det finns fortfarande mycket småplock kvar att göra så var snälla i en kritik 🙂

Här kommer bilderna på det som får bli den sista bildserien ifrån mej i den här tråden...

Tack alla som följt med sen jag startade, det har varit inspirerande...

Kontrollbordet rakt framifrån mot studiofönster

Observera att datorn står där tillfälligt i väntan på kablar... 😳

176334099.img.jpg

Kontrollbordet ifrån sidan

176334170.img.jpg

Inspelningsrummet, Manley Ref C

176334134.img.jpg

Tre olika golv i inspelningsrummet, mest beroende på att jag har en ytterdörr i rummet

176334119.img.jpg

Inspelningsrummet, instrument hörnet Bolum/Elf/Tanglewood/Lesley

176334107.img.jpg

Ok, det var allt tror jag... 🥰

Tyck gärna till... 😉🥰

Postat (redigerat)
Det där blev väl jättebra, får du plats med ett trumset?

Snyggt också, speciellt i studiorummet, den blåa i kontrollrummet hade jag gjort om...

Kör hårt! 🙂

Ja, jag kan få in ett trumset... Rummet är 2,35 x 3,45m...

Kontrollrummet är nästa års projekt...

Som sagt så var detta inspelningsrummet... 😛

Violiner

Tack!

Signert

Jag har inte räknat det sista, men jag skulle gissa strax över 11 papp, för själva konstruktionen av rummet, talkback, multi och och lite sladd...

Manleyn är nyinköpt men ligger utanför den budgeten...

Jag tror nypriset på den ligger runt 37 någonstans...

belsebub

Man tänker mest på vad man ska göra nästa projekt... 😄

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)

Jag gjorde en sammanställning av bilderna i tråden från början till slut för att man ska slippa skrolla i tråden... :rolleyes:

Efter lite motorsåg är dörr och karm på plats

134538129.img.jpg

Ifrån andra sidan

134538123.img.jpg

Takpanel och ljus på plats

135319773.img.jpg

Luftspalten mellan väggarna, och basfällan/diffusionen före perforering

136863275.img.jpg

Tätning av luftspalt och absorbglas

147526859.img.jpg

Listerna runt absorbenter

140094038.img.jpg

Absorbenter på plats och första målningen

141053848.img.jpg

141060275.img.jpg

Rutorna och foder på plats

147526849.img.jpg

Kontrollbord mot studiofönstret

176334099.img.jpg

Kontrollbord ifrån sidan

176334170.img.jpg

Inspelningsrummet, Manley Reference Cardioid

RefMic.jpg

176334134.img.jpg

Golvet i inspelningsrummet

176334119.img.jpg

Instrument hörnet, Tommy Elf/Bolum/Tanglewood/Hammond Lesley

176334107.img.jpg

Ha D 🙂

Redigerat av Lilleman
Postat
SÖTE GÖTE!!

Fint gjort Lilleman! 😄

Du får höra av dig snart tycker jag, var längesen jag såg dig på MSN 🙂

Tack aorfreak!

Jag ska att öppna msn, men jag glömmer det alltid... 😛

Lycka till med inspelningarna...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.