Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej lilleman!!

jag såg dina bilder på studion och jag är ... imponerad. Det är första gången som jag på länge ser någon har i sin hemmastudio ett sådant studiobord som du har! Jag säger bara att det ser proffsigt ut och dina akustikplattor (absorbenter) på väggen gör ju susen. Vet inte men såg inte ut som om de täckte upp hela baksidan av väggen, dvs. även på baksidan om där monitorerna står. Det kanske är så men bäst är att denna yta dämpas.

när det gäller sångbåset så säger jag bara en sak, du har utrymme och alla möjligheter att få till det bra, om det är i rummet till höger om mixerbordet. Bra är att du har en dörr dit. Så glöm allt detta med att sätta en mick i en garderob. Här skall du verkligen försöka få till rummet med en efterklang på ca. 0,3-5 s, dvs. ungefär det man vill ha för tal i alla frekvenser. Kolla efterklangen tomt, räkna med sabines formel för alla oktavband var man ska dämpa och hur mycket. Räkna med stora basfällor för basen men genom att du har utrymme så är det inget problem.

Övrigt. Någon helmhultz eller någon annan diffraktor (spridare av ljud i olika riktning) skulle ju sitta fint längst bak i rummet. Varför inte sätta en bokhylla så sitter det klockrent.

Lycka till!!!!

Anders

Annons
  • Svar 187
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

.....

du befinner dig i en dröm! det måste du ju göra!! det du gör just nu är precis vad jag drömmer om att få göra. Planera sina inköp, bygga och verkligen få till det snyggt, t.ex. med spotlights i taket. Alltså, jag storknar och bugar och jag vet inte vad vad jag ska skriva. Och med bordet och allt som du gör, man blir ju nästan lite avunsjuk hahaha :rolleyes:

hoppas att du verkligen tar foton så mycket du bara kan, för det tycker nog inte bara jag om utan många andra också och på så sätt kan du faktiskt lära ut mycket till andra om hur man kan bygga iaf ett bättre sångbås. Själv har jag ingen studio utan en mer hemmastudio fast min dröm är som sagt att bygga ihop nånting i stil med din, som många andra.

jag blir väldigt nyfiken vad gäller vad du har för grejer och hur du arbetar, du får gärna berätta lite.

MVH Anders

Postat
Men du ska vända diskanterna inåt på monitorerna. 😳

Frågade Polar-Lennart om det när jag var på Kingside senast. Han har alltid kört med basarna inåt och hans mixar låter grymma. Trodde själv det var bättre tvärtom.

Läser man i manualen till Alesis M1 Active (som det ser ut som du har) så står det där att diskanterna skall vara innåt både i stående och liggande läge. Det innebär alltså att man måste byta plats på högtalarna när man växlar mellan stående/liggande. Men funkar det för dig med denna uppsättning så varför inte???

/Henning

Postat
Läser man i manualen till Alesis M1 Active (som det ser ut som du har) så står det där att diskanterna skall vara innåt både i stående och liggande läge. Det innebär alltså att man måste byta plats på högtalarna när man växlar mellan stående/liggande. Men funkar det för dig med denna uppsättning så varför inte???

Tack Henning för din lösning på den här frågan... 😄

Det låter faktiskt ganska logiskt att diskanten har lättare att vandra ut ifrån närlyssningen om den ligger i ytterkant...

När jag presenterar det färdiga musikrummet i tråden ligger dom rätt... 😎

Tänk vad mycket man får lära sej på forumet... 😳

Postat
.....

du befinner dig i en dröm! det måste du ju göra!! det du gör just nu är precis vad jag drömmer om att få göra. Planera sina inköp, bygga och verkligen få till det snyggt, t.ex. med spotlights i taket. Alltså, jag storknar och bugar och jag vet inte vad vad jag ska skriva. Och med bordet och allt som du gör, man blir ju nästan lite avunsjuk hahaha 🙂

hoppas att du verkligen tar foton så mycket du bara kan, för det tycker nog inte bara jag om utan många andra också och på så sätt kan du faktiskt lära ut mycket till andra om hur man kan bygga iaf ett bättre sångbås. Själv har jag ingen studio utan en mer hemmastudio fast min dröm är som sagt att bygga ihop nånting i stil med din, som många andra.

jag blir väldigt nyfiken vad gäller vad du har för grejer och hur du arbetar, du får gärna berätta lite.

MVH Anders

Hej Anders!

Roligt att du tror att det kommer bli bra... 😳 Du verkar minst sagt positiv... 🙂

Som sagts tidigare i tråden kommer inspelningsrummet att bli 230x350cm, och är tänkt för att passa mina egna behov vilka är inspelningar av Lesley, gitarr, sång, percussion och framgent trummor någon enstaka gång...

När du säjer helmhultz eller någon annan diffraktor måste du mena Helmholtz han med dom fria energi-teorierna... 😉

Om inte dom absorbenterna jag har planerat räcker få jag väl hitta på något... (Bokhylla lät bra)

Det kommer säkert att ta lite tid att "rodda" in sej i rummet...

Anledningen att jag inte uppdaterat sidan i dag är att jag inte gjort något 🙁 (För jag har fyllt år 😳 ) Men i morgon ska jag skära till absorbenterna, ta ner dom igen och måla listerna runt dom.

Postat

Tack Henning för din lösning på den här frågan... 😳

Det låter faktiskt ganska logiskt att diskanten har lättare att vandra ut ifrån närlyssningen om den ligger i ytterkant...

När jag presenterar det färdiga musikrummet i tråden ligger dom rätt... 😆

Tänk vad mycket man får lära sej på forumet... 😠

Haha. Men som sagt. Kör själv med vad som du tycker låter bäst. Endast dina öron kan avgöra.

Snyggt bygge förresten! Upp med fler bilder när du har tid... 😄

/H.

Postat

Tack Henning för din lösning på den här frågan... 😄

När jag presenterar det färdiga musikrummet i tråden ligger dom rätt... 😄

Tänk vad mycket man får lära sej på forumet... 😄

Haha. Men som sagt. Kör själv med vad som du tycker låter bäst. Endast dina öron kan avgöra.

Snyggt bygge förresten! Upp med fler bilder när du har tid... 🙂

/H.

Bygget ligger nere över helgen, frugan jobbar... 🙁

Man blir verkligen inspirerad av responsen på forumet... :rolleyes:

Det kommer fler bilder i veckan... !

Postat (redigerat)

Idag har jag målat taket och listerna som ska ligga runt absorbenterna… 😕 Fruktansvärt tråkigt arbete… 🙁

I och med att jag köpte absorbenter i andra hand är det lite olika storlekar på dom… Jag har därför valt att göra ett rutverk av hyvlade lister för att få det någorlunda snyggt. Dom kommer även att skydda absorbenterna ifrån att bli skadade i kanterna och lossa… 😉

Listerna är i nära samma färg som absorbenterna (Lite mer blått i) för att blända in…

Nästa jobb är att sätta vägg-väv. Och sedan måla igen…

- Måla är så tråkigt… 😛

Målade lister

140094038.img.jpg

Det målade Taket

140094045.img.jpg

Until next time... 😄

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)

141053848.img.jpg

Äntligen börjar jag få lite betalt för allt slit… Man börjar uppfatta hur det kommer att se ut… Idag har jag limmat absorbenterna… Jag letade länge efter ett bra lim (Jag ville undvika kontaktlim), efter ett tag valde jag ett golv och vägglim, det har fungerat utmärkt, förutom att det är ett jäkla slit att undvika att få lim på framsidan av absorbenterna. Jag ska stryka väggarna en gång till sen är den målningen klar. Det är mycket annat kvar att måla, men innan det ska jag göra lite roliga saker, dra in multikabeln och lite andra kablar. ☺️

Är det någon som har några tips när det gäller bygget, speciellt runt kabeldragningar så är dom givetvis välkomna. 😲

Redigerat av Lilleman
Postat

Det ser grymt snyggt ut. Kul att du orkar posta nya bilder hela tiden.

Postat
Det ser grymt snyggt ut. Kul att du orkar posta nya bilder hela tiden.

Tack Bone! Det börjar ta sej, men det är mycket kvar, smågrejer, lister, dörrar som ska justeras, kablage som ska in, mickrofon fästen som ska upp på olika ställen, matta/klinkers, fönstren ska in...... 😕

Det roliga är att nu ser det bättre och bättre ut för var sak man gör... 😱

Postat

Jag bumpar tråden då jag tror att det finns flera som har smarta lösningar på genomföringar i studio väggen, bör man dra igenom några andra signalkablar och högtalarkablar? Det är trevligt med respons 🙂

Postat

tjena

var några dagar sedan jag besökte den här tråden men tycker fortfarande att det är imponerande att du vill vara så seriös som du är. Riktigt kul måste jag säga

jag tror inte det finns så mycket mer att säga vad gäller tips utan jag tror du kan mycket själv, det ser så ut, utan det är bara roligt att vi andra får ta del av det och att vi även inspirerar dig. Sanningen är väl den att det är ju ömsesidigt här på forumet, du inspirerar iaf mig lika mycket, dvs att det faktiskt är möjligt att få till den där drömmen som du genomlever nu 🙂

när det gäller kabeldragning så tror jag att du inte behöver dra så mycket mer än dina mickkablar, man skulle köra några linekablar men med en linebox så är det ju onödigt. Mer krångligt blir det om man ska köra digitalt med pipe eller s-pdif och sånt men det verkar du inte heller satsa på så det är bra.

det råd som jag ger dig, om du vet vad du ska använda rummet till och vilka instrument du ska där så har du redan där din lösning, det gäller ju som sagt att du får in alla signaler från dem till burken i det andra rummet och du måste tänka att det minsta antalet måste vara en situation där du spelar in nästan alla samtidigt, då vet du att du kommer klara dig i framtiden och slipper göra om dragningarna.

Lycka till och keep on man!

Anders

Postat
Jag bumpar tråden då jag tror att det finns flera som har smarta lösningar på genomföringar i studio väggen, bör man dra igenom några andra signalkablar och högtalarkablar?

Har inte läst tråden från början nu, men...drog du inte kabelrör när du byggde väggen?

Viktigast är förstås mikkablar, annat som kan vara smidigt är en gitarrhögtalarkabel (så att man kan sitta i kontrollrummet med en förstärkare, och ha högtalaren i inspelningsrummet) eller midi-kabel (så att man kan ha ett keyboard i inspelningsrummet men använda en racksynth i kontrollrummet. Blickar man lite framåt kan det kanske vara klokt med USB också.

Sedan vet jag inte hur det är med bredband och telefon, det kanske redan finns i ditt kontrollrum.

Hälsningar

/Henrik

Postat (redigerat)
Jag bumpar tråden då jag tror att det finns flera som har smarta lösningar på genomföringar i studio väggen, bör man dra igenom några andra signalkablar och högtalarkablar?

Har inte läst tråden från början nu, men...drog du inte kabelrör när du byggde väggen?

Viktigast är förstås mikkablar, annat som kan vara smidigt är en gitarrhögtalarkabel (så att man kan sitta i kontrollrummet med en förstärkare, och ha högtalaren i inspelningsrummet) eller midi-kabel (så att man kan ha ett keyboard i inspelningsrummet men använda en racksynth i kontrollrummet. Blickar man lite framåt kan det kanske vara klokt med USB också.

Sedan vet jag inte hur det är med bredband och telefon, det kanske redan finns i ditt kontrollrum.

Hälsningar

/Henrik

Nej, jag drog tyvärr inte in kabelrör när jag byggde väggen 😕

Anledningen till det är att jag inte byggde hela väggen, utan byggde en vägg bredvid en redan existerande vägg... 🙂 (Det var dock inget problem att göra hål i väggarna)

Nu har jag ett 40mm rör igenom väggen som sedan kommer ha en "lucka” på var sida som är exakt utsågad/filad för storleken på kablarna, vill jag kan jag fylla upp med selicon... Då kan jag justera detta ganska lätt och byta kablar om jag vill...

Annars känner jag mej som ett barn idag, för jag ska få min nya mick... En Manley Ref C, den låter nåt så otroligt bra, inte nog med det, den är snygg oxå... 🙁 och matchar färgen på väggarna i rummet... 🙂

Jag är så jäkla lycklig, titta och njut… 😆

RefMic.jpg

Redigerat av Lilleman
Postat

... en sådan mikrofon låter dyr i mina öron men så är det i den här branschen att de dyra mikrofonerna ger ju bäst resultat

är du färdig nu eller har något kvar att göra? skicka bilder på det färdiga rummet isåfall skulle vara skitskoj att se

mvh Anders

DIST-GURU (oregistrerad)
Postat

Hello freaks ! (Lilleman)

Im wonder , om du have 15" för "the base" i botten på låddorna..

Looking good annars , som det ser ut på the pictursena. Är det heavy du ska lira in eller vad som helst som får skiten att rulla, som ger bröd ?

Själv ska jag tänja sträng i höga oktaver o leva på det.

Vart i landet "bandar" du ? Kanske skulle jag kunna "looking in" o dra ett par tunga riff ?

--Keep on rocking / Disting Guru

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
MrPhil

Tack för dom orden, som sagt så försöker jag göra det funktionellt för mej, det kommer inte att funka för alla studio-jobb, men för det jag ska spela in...

Vad gäller monitorernas position kan du mycket väl ha rätt, men varför ska diskanten vara inåt, kan du utveckla teorin? :rolleyes:  😆

Njae, om jag inte ser helt fel, så är det väl Alesis M1?

O de rekommenderar helt enkelt att ha de inåt, för att de är byggda för att ge rätt stereobild med diskanterna inåt istället för utåt.

Det är alltså ingen generell regel, utan en konstruktionsaspekt som passar bäst enl tillverkaren. 😄

Börjar se riktigt trevligt ut nu förresten! 🙂

Redigerat av MrPhil
MrPhil (oregistrerad)
Postat
Men du ska vända diskanterna inåt på monitorerna. :rolleyes:

Frågade Polar-Lennart om det när jag var på Kingside senast. Han har alltid kört med basarna inåt och hans mixar låter grymma. Trodde själv det var bättre tvärtom.

Som sagt, det är inte en generell regel, utan rekommendation från tillverkaren. 😆

Postat (redigerat)
Hello freaks ! (Lilleman)

Im wonder , om du have 15" för "the base" i botten på låddorna..

Looking good annars , som det ser ut på the pictursena. Är det heavy du ska lira in eller vad som helst som får skiten att rulla, som ger bröd ?

Själv ska jag tänja sträng i höga oktaver o leva på det.

Vart i landet "bandar" du ? Kanske skulle jag kunna "looking in" o dra ett par tunga riff ?

--Keep on rocking  / Disting Guru

Hemstudion ligger nära Skara...

Jag har några låtar att lyssna på bla här... Dom är ganska Tunga...

The Låtlänk

Men i studion jobbar jag med det mesta som betalar räkningarna och inte sänker mej... 🙂

Mr Phil, kul att du gillar det, som sagt tidigare i tråden så ligger lyssningen rätt när jag presenterar resultatet om några veckor...

Jag har legat på latsidan på grund av att jag haft lite andra jobba att göra... 🙁 Men i helgen ska det bli någorlunda klart hoppas jag... Det finns en jäkla massa att göra... 🥰

Redigerat av Lilleman
Postat

Hej! Snyggt bygge!! Håller själv på med ett sångrum just nu, där jag också byggt ett rum i rummet, ett rum där tre originalväggar är av betong!! Har lyckats dämpa ner rummet riktigt bra... Då kom nästa problem! Glasrutan, som består av två-glas fick en väldigt otäck egenton.. är förtvivlad... så vad har du använt för glas? Och har du rutan tyst?? 😱

Postat (redigerat)
Hej! Snyggt bygge!!  Håller själv på med ett sångrum just nu, där jag också byggt ett rum i rummet, ett rum där tre originalväggar är av betong!! Har lyckats dämpa ner rummet riktigt bra...  Då kom nästa problem! Glasrutan, som består av två-glas fick en väldigt otäck egenton..  är förtvivlad...  så vad har du använt för glas? Och har du rutan tyst??  😱

Jag har använt 2st laminerade rutor 10mm styck...

Det är speciella absorberande Ljudrutor som bland annat används i hus som ligger nära motorvägar etc...

Dom tar 39db styck... Jag har 2, (Ett i varje vägg) men kan ganska enkelt sätta i ytterligare ett eller 2 om det inte skulle räcka...

Redigerat av Lilleman
Postat

Hej hopp Lilleman-kul att se att det går framåt och ett stort grattis till din nya "leksak"

hoppas du får glädje av den i alla väder 🙂 själv har jag just gjort en ruskigt bra affär på ebay och väntar hem min drömleksak som jag ansett varit för dyr i listpris för min ekonomi men nyss dykt upp som ett tecken från ovan(jag har flurat på den i 3 år...)

den kostar 35.000:- ny men nu... 😕 berättar mer när den väl är hemma!

Vad gäller glasrutor och deras egenskaper kan det vara värt att notera att man uppnår mer dämpeffekt om man blandar olika tjocklekar,de tar liksom ut ljudet och jobbar i nån sorts frekvens/energiutsläckning som blir än mer effektiv då-tex en ruta(lamell) i en viss tjocklek,den andra,3:e osv om man nu vill,i en annan tjocklek-BINGO!

Hörs--- 😎🙂

Postat
Hej hopp Lilleman-kul att se att det går framåt och ett stort grattis till din nya "leksak"

hoppas du får glädje av den i alla väder 😉 själv har jag just gjort en ruskigt bra affär på ebay och väntar hem min drömleksak som jag ansett varit för dyr i listpris för min ekonomi men nyss dykt upp som ett tecken från ovan(jag har flurat på den i 3 år...)

den kostar 35.000:- ny men nu... 😳 berättar mer när den väl är hemma!

Vad gäller glasrutor och deras egenskaper kan det vara värt att notera att man uppnår mer dämpeffekt om man blandar olika tjocklekar,de tar liksom ut ljudet och jobbar i nån sorts frekvens/energiutsläckning som blir än mer effektiv då-tex en ruta(lamell) i en viss tjocklek,den andra,3:e osv om man nu vill,i en annan tjocklek-BINGO!

Hörs--- 😎  😎

Jag är medveten om problemet med rutorna, men jag ska testa om det fungerar ändå, det kan vara så att dom är så tjocka, små och laminerade att dom inte vibbrerar... Om det inte fungerar kan jag som sagt enkelt sätta i en till... 😏

Det känns himla rätt med Manley’n 🙂 , jag blev dock av med en kärlek som följt mej i herrans många år, en Vox AC50 i mycket bra skick som jag drivit mitt Lesley med… 🙁

Jag har inte provat micken i studion ännu, det är fortfarande dammigt och en del sågande kvar.

Den ligger fortfarande i den fina mickväskan och glimmar när jag öppnar och tittar på den ibland… 😛

Ha D

Postat

Men vad lustigt,fast tragiskt för dig då...jag har nämligen samma koncept sedan början på 90-talet:

driver mitt SHARMA leslie (som är ombestyckat med mkt bättre element på inrådan av dåvarande Hammond-teknikern Bryan Davenport) med just en VOX AC-50 (som dessutom är moddad av Folkesson=grym)---hoppas du får undan byggdammet och kan börja leka snart 😆

Min affär gick igenom ikväll... 🙂 världens bästa kompressor,gissa vilken 😆

Postat (redigerat)
Men vad lustigt,fast tragiskt för dig då...jag har nämligen samma koncept sedan början på 90-talet:

driver mitt SHARMA leslie (som är ombestyckat med mkt bättre element på inrådan av dåvarande Hammond-teknikern Bryan Davenport) med just en VOX AC-50 (som dessutom är moddad av Folkesson=grym)---hoppas du får undan byggdammet och kan börja leka snart 😎

Min affär gick igenom ikväll... :rolleyes: världens bästa kompressor,gissa vilken 😱

Jaha, mitt 143 lesley är oxå ett renoverat av Davenport, jag köpte det för många år sen... Det sitter dubbla fane 1-tummare i toppen (Samma som i gamla Turbosound) och en RCF i botten... lager och switchar är bytta etc... det låter otroligt bra... 😛

Det har inte rört på sej speciellt mycket dom senaste åren...

- Tja, kan det vara en Manley kompressor du handlat...? 😕

Just ny rörpreamp/kompressor står högt på min önskelista, men det kommer inte att bli något köp före hösten om inget okänt arv kommer nertrillande... 😆

Edit: Stavfel..

Redigerat av Lilleman
DIST-GURU (oregistrerad)
Postat

Undrar också.. Vad för disting kör du med ? Själv likeár jag Jeppsons Quater pounder Mulit Dist bäst. Det är denna som är fetast i botten liksom. Som får responen att gå rätt in i mitt heart ! Denna med single coilmickar som länkas ut i rören på en old englishman.. -mmmmmmm

(Marshall)

Din studio är cool o fet. Är det ok att jag gör ett Pit-stop där när jag spinner förbi på G mot "götet" och så ?

Kanske kunde vi lira skägget av nån granne ihop eller språka om allt från höga oktaver till rasonansen i heavy träväggar. Så cool med nya friends som gillar det tyngsta öset. -Vi borde lira ihop, bilda ett gäng, ett dödsband.

Gillar ljudet av Hammond.. Ett "överkört" skrikande ljud som får en att ventilering av lungorna. It´s heavy metal när den är som bäst ! It´s better than that, it´s freaking me out !

/ Din bror , the DIST-GURU

Postat
Undrar också.. Vad för disting kör du med ? Själv likeár jag Jeppsons Quater pounder Mulit Dist bäst. Det är denna som är fetast i botten liksom. Som får responen att gå rätt in i mitt heart ! Denna med single coilmickar som länkas ut i rören på en old englishman.. -mmmmmmm

(Marshall)

Din studio är cool o fet. Är det ok att jag gör ett Pit-stop där när jag spinner förbi på G mot "götet" och så ?

Kanske kunde vi lira skägget av nån granne ihop eller språka om allt från höga oktaver till rasonansen i heavy träväggar. Så cool med nya friends som gillar det tyngsta öset. -Vi borde lira ihop, bilda ett gäng, ett dödsband.

Gillar ljudet av Hammond.. Ett "överkört" skrikande ljud som får en att ventilering av lungorna. It´s heavy metal när den är som bäst ! It´s better than that, it´s freaking me out !

/ Din bror , the DIST-GURU

Varför skriver du inte på svenska? :rolleyes:

DIST-GURU (oregistrerad)
Postat

Skriver all vår music in USA/English.. Thats why, men egentligen kommer jag från Alingsås..

But. Vad ska vårt "black rock" band heta ? Nått real heavy i think.. Nått som passar a screaming Hammond & overloaded dist guitars.

Vad tycker du ? Give exempels.. (men det must be in english)

- Black Mothers

- High level freaks

- Disting wolfs

- Nightmare lovers (not so good)

- Graveyard diggers

- Rocking Zombies (inte heller så good)

Keep in toutch och träna mutch.. 🙂

/ D-G

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.