Jump to content
Annons

Starta label

MarAfrem

Recommended Posts

Ska man lägga ut musik på nätet vill man ibland veta vilken label som gett ut alstren.

Funderar på att starta en dylik... är det viktigt att man registrerar det eller är det bara att hitta på ett namn och köra? Så kanske man kan registrera företagsnamn och sånt framöver (tänkte ta namnet BMG 😏 )

Mikael

Dela på andra sajter

Annons

Ja, det där med STIM är ju lite klurigt. Innan man beräknar att man ska bli spelad och få pengar från STIM, måste man ju kanske ha givit ut något.

Jag råkade skriva på för STIM och nu gäller en 5-årsregel...

Kollade länken förut faktiskt. Bra info.

Tänkte nu mest på det där med labelnamn... förlag kanske, men varför inte rentav ett skivbolag. Man måste väl inte ha bådadera?

Dela på andra sajter

Ja, det där med STIM är ju lite klurigt. Innan man beräknar att man ska bli spelad och få pengar från STIM, måste man ju kanske ha givit ut något.

Jag råkade skriva på för STIM och nu gäller en 5-årsregel...

Kollade länken förut faktiskt. Bra info.

Tänkte nu mest på det där med labelnamn... förlag kanske, men varför inte rentav ett skivbolag. Man måste väl inte ha bådadera?

hett tips är att du här med mr Bevlar (DumbDan) han har nog rätt bra koll på sånna frågor!

Kul att du skall satsa på label du med... Av ren nyfikenhet undrar jag inom vilken genre du skall köra!?

Dela på andra sajter

Stimma alltid dina låtar,det är det primära oavsett vad tänker göra med dem,

annars kan ju nån sno dom och hävda att de skrivit musiken om den inte är upphovsrättsskyddad!

Då förlorar du...

Lägga ut musik på nätet kan du ju göra på massor av sidor där folk kan köpa dem styckvis för 5-7 kr ca. både här och utomlands-ska du däremot låta någon nätdistributör sköta detta finns det ibland krav på exklusivitet,bara att läsa igenon villkoren på olika siter--varierar stort*

Dela på andra sajter

Stimma alltid dina låtar,det är det primära oavsett vad tänker göra med dem,

annars kan ju nån sno dom och hävda att de skrivit musiken om den inte är upphovsrättsskyddad!

Då förlorar du...

Lägga ut musik på nätet kan du ju göra på massor av sidor där folk kan köpa dem styckvis för 5-7 kr ca. både här och utomlands-ska du däremot låta någon nätdistributör sköta detta finns det ibland krav på exklusivitet,bara att läsa igenon villkoren på olika siter--varierar stort*

Stim skyddar inte låtar.

saxat från stim

Stim bevakar endast upphovsmännens ekonomiska rättigheter. Plagiat, förvanskning, stöld eller användning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som kränkande, bevakar du själv eller ditt musikförlag. Att registrera sin musik hos Stim är alltså inget skydd mot plagiat eller stöld.

Ett musikverk har automatiskt upphovsrättsskydd i och med tillkomsten, oavsett det finns på noter, är inspelat eller är registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersättning vid offentligt framförande eller inspelning.

Ett sätt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist. Gör detta innan du börja sprida materialet.

edit: ett litet fel smög sig in.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

nej men det är ett bevis för att du vid ett visst datum är upphovsman till ditt verk och används sålunda i en ev tvist som ett bevis,oavsett om du är uppbackad av ett förlag eller ej... 🙂

(deras eget eviga råd sedan urminnes tider är att verkanmäla låten så fort den är klar innan publicering,antingen via webben eller som ett rek.brev till sig själv...)

Dela på andra sajter

Du har helt enkelt fel Florian 😆

Upphovsman är man i och med att man skrivit låten. Det behövs inte ens något © nuförtiden. Man kan, som du säger, skicka ett brev med sig själv där låten finns. Poststämpeln bevisar då att låten kommit till vid en viss tidpunkt.

Men... STIM ser bara till att man får pengar när låten spelas.

Det är just det som blir problem när man låter olika internetsajter spela upp ens låtar - de vill ju inte betala till STIM.

Hör mer med STIM, eller kolla deras site.

Mikael

Dela på andra sajter

Du har helt enkelt fel Florian🙂

Upphovsman är man i och med att man skrivit låten. Det behövs inte ens något © nuförtiden. Man kan, som du säger, skicka ett brev med sig själv där låten finns. Poststämpeln bevisar då att låten kommit till vid en viss tidpunkt.

Det är just det som blir problem när man låter olika internetsajter spela upp ens låtar - de vill ju inte betala till STIM.

tro det då...

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)

Så vad kom vi fram till här. Hur går man tillväga för att starta nätlabel? Kanske DumbDan kan ge lite tips? :rolleyes:

Dela på andra sajter

Så vad kom vi fram till här. Hur går man tillväga för att starta nätlabel? Kanske DumbDan kan ge lite tips? 🙂

hum.. så svårt är det ju inte: Hittapå ett bra namn, köp en domän, gör en skön sida, tuta och kör! Om du skall släppa stimmad musik måste du anäla till stim och det andra som jag tror kallas bmc eller nått sådant

Dela på andra sajter

Du har helt enkelt fel Florian🙂

tro det då...

saxat ifrån STIM:

Musik på internet

Så här får du tillstånd

För att lägga ut skyddad musik på internet måste man ha tillstånd, en så kallad musiklicens.

För att få tillstånd ska man betala en avgift till Stim/NCB. Dessa pengar betalas sedan ut till upphovsmän och musikförlag i Sverige och övriga världen.

Den som är ansvarig för webbplatsens innehåll ska skicka in en ansökan om internetlicens till Stim. Där anger man bland annat hur musiken ska användas och i vilket sammanhang. Formuläret ”Ansökan om internetlicens” används för samtliga användningsområden.

Övriga nödvändiga tillstånd

Stim/NCB företräder upphovsmännen - det vill säga kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men även artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrättigheter skyddas av upphovsrätten.

För närmare information om hur man får tillstånd från artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami respektive Ifpi.

Dela på andra sajter

har talat med stim för att redaut lite saker. Vi komframtill följande:

Om du som ägare till ett stycke musik läggerut dina stimmade spår på din privata hemsida så är allt lugnt, skall du därimot läggaut din bästa väns spår som är stimamat så måste du gå via stim och betala en liten summa för varje nerladdning som gjorts av det spårt via din sida även om det är fritt för besökaeren att laddahem spåret.

Dela på andra sajter

Om du som ägare till ett stycke musik läggerut dina stimmade spår på din privata hemsida så är allt lugnt, skall du därimot läggaut din bästa väns spår som är stimamat så måste du gå via stim och betala en liten summa för varje nerladdning som gjorts av det spårt via din sida även om det är fritt för besökaeren att laddahem spåret.

Och om jag som STIM-ansluten upphovsman vill lägga ut mina låtar på någon annan, privat eller kommersiell, sida/tjänst, då får jag mao inte det? Såvida inte ägaren av den sidan pröjsar pengar till STIM?

Att STIM varken skyddar eller bevisar upphovsrätt är ju inget nytt och inget fel, men jag tror nog de skulle behöva se över och fräscha till sina regler lite. Det märks att de skrevs långt innan Internet gjorde gjorde sitt intågande.

Dela på andra sajter

Och om jag som STIM-ansluten upphovsman vill lägga ut mina låtar på någon annan, privat eller kommersiell, sida/tjänst, då får jag mao inte det? Såvida inte ägaren av den sidan pröjsar pengar till STIM?

Att STIM varken skyddar eller bevisar upphovsrätt är ju inget nytt och inget fel, men jag tror nog de skulle behöva se över och fräscha till sina regler lite. Det märks att de skrevs långt innan Internet gjorde gjorde sitt intågande.

visst är det puckat, men så är det iaf

Dela på andra sajter

Well... för att återgå till ämnet (när vi nu rett ut sidospåret kring STIM - som allstå inte skyddar musik, utan ser till att man får betalt när det spelas)

Behöver jag registrera namnet på en ev. label (och typ starta ett företag)? Eller kan jag bara börja köra med att labeln heter nåt?

Eftersom det i mitt fall bara gäller min egna musik, skulle det kännas lite överdådigt att både starta förlag och bolag i olika företag...

Mikael

F.ö. kan man köpa ett billigare tillstånd från STIM om man som artist vill göra musiken tillgänglig. Hör med dom direkt i så fall.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.