Jump to content
Annons

Analoga Syntar

Elite

Recommended Posts

Hallå

Är intresserad av att köpa några analoga syntar och börja exprimenetera med. Har tidigare bara sysslat med rock och sånt så jag är inte hemma på vilka syntar det är som är bra och prisvärda. Men jag vill inte ha några samplingssyntar utan jag är ute efter syntar med gen karaktär och ljud, och hellst i rack form. Och hur en bra synt låter tänkte jag att ni kunde berätta för mig.

Dela på andra sajter

Annons

Gamla riktiga analoga syntar är inte supervanliga i rack. Så vill du satsa på dem, så är du nog så illa tvungen att ha lite plats.

Vad är du ute efter för sound? Finns lite olika att välja bland. Stadiga tips är ju Roland Juno 106 (dock digitalt kontrollerad oscillator), relativt billig idag. Eller dess förlaga juno 60. Unease har bra info om synten. Med ljud! Dessa två ligger väl runt 3500-5000 beroende på skick och så. Juno60n är oftast dyrare.

Juno-106-1mid.jpg

AM_Juno60.jpg

Vidare kan du kolla in Korgs Polysix, eller liknande. Har rätt trevliga ljud.

poly6.gif

Föredelen med båda ovanstående (ej 60n.) är att de har midi med som grunkonfiguration. Dock så är den rätt begränsad, eftersom det är i midins barnstadie.

Sequential Circuits Pro One Unease har även en sån, och här finns mer gott gott att läsa och lyssna. Låter bra och är basic i sin uppbyggnad. Kostar nog inte heller egentligen så många slantar, men är nog svårare att hitta än en juno106a.

proone3mid.jpg

Har du ont om plats kanske en MS 20 är ett alternativ, ej midi, men råa ljud. Kanske lite svårare att begripa.

ms20.jpg

Finns massor med mera. Roland Jx3p och så, men har ej testat dessa så noga.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Menar du verkligen analoga syntar? Inte "vanliga" hårdvarusyntar du syftar på? Typ Nord Lead, Virus, Waldorf etc. Virus A / B / C brukar vara hyfsat prisvärda begagnade.

Först och främst är det analog syntar jag vill ha, men har du någon annan hårdvarusynt som du tycker låter bra så är jag öppen för förslag. Jag vill ha knappar att trycka på och vred att vrida på.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.