Jump to content
Annons

Passiva monitorer

Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Har funderingar på att skaffa ett par passiva monitorer förmodligen ett par Behringer, mycket på grund av priset då jag är en fattig stackare. Har en Hifi förstärkare en Technics (tror jag det är) en så kallad klass AA, kan den funka vettigt förutsatt att watt och sånt stämmer?

Man skulle ju tro att den aktiva modellen borde ha mindre volym för själva högtaleriet då förstärkaren stjäl utrymme. Alltså borde en passiv monitor med separat förstärkare vara att föredra?

Nån som vet tacksam för råd.

Göran

Annons
Postat

Det maste vara det ologiskaste argumentet for passiva monitorer jag nagonsin hort! Ho ho 😄

(yttermatten pa B2031A ar nagot storre an B2031P - kanske for att fa plats med elektroniken :rolleyes: . Fo borde en hififorstarkare fungera alldeles utmarkt salange alla loudness ar avstangd och alla tonkontroller star pa 0)

Postat
😲 O fan säger du att det är olika yttermått. Men skämt åsido så är ju själva utformningen det viktiga så då får man ju hoppas att det extra utrymmet som går åt till stärkarn är avskiljt från ljudkamrarna. Det kanske inte är så där jälka självklart i ett par billiga monitorer 😏 men man får väl hoppas. Skulle tro att aktiva kom till för att spara utrymme och sladd dragning och sånt, knappast i prestandahöjande syfte 😕 .
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Skulle tro att aktiva kom till för att spara utrymme och sladd dragning och sånt, knappast i prestandahöjande syfte 😏 .

Aktiva monitorer kom till av båda anledningarna kompaktare och oftast med bättre prestanda än passiva monitorer, ju bättre anpassad drivningen/delningen är till högtalarna desto bättre resultat.

Sladdragning sparar man inte in på eftersom det behövs både signal och strömkablar till varje aktiv högtalare, men man sparar in på "dyr" högtalarkabel...

Postat

Fan det är mycket knäppa på näsan här 😄 det måste ju givetvis vara så att en optimalt anpassad drivning som är fristående och inte inbyggd i själva högtalaren är bäst. Om man inte behöver ta hänsyn till att klämma in utrustning som inte har med "lådans" akustiska prestanda att göra kan man ju fritt utforma den optimalt. Men nog om det nu frågan gällde alltså om det kunde funka med en hifi förstärkare och det har jag fått svar på. Det är säkert jätteintressant att prata aktiva och passiva monitorer men det får vi ta en annan gång 😉 .

Göran

Postat (redigerat)

...fast i billiga aktiva monitorer, är slutstegen inte bättre än i en medioker Hifi-förstärkare och definitivt inte specialanpassade, utan snarare en väldigt billig standardmodell som används på femtielva andra ställen. Specialanspassat blir det inte förrän monitorerna kryper upp tillräckligt i pris för att det ska vara ekonomiskt hållbart för tillverkaren att utveckla någonting speciellt för just den modellen av monitor, så det är lugnt att köra med en Hifi-förstärkare till ett par billiga passiva monitorer. 😉

Redigerat av Claes
Postat

Tjena Claes tackar det var andra bullar 😉 precis vad jag misstänkte. Har du några runt 2000 spänn som du kan rekomendera. Funderar som sagt på ett par Behringer från Börsen för 1700 tror jag det var, dom hade en deal nu? Jag bara leker musik så det är orealistiskt att fundera så där jättemycket dyrare och det skulle iofs. bara mynna ut i ett resultatlöst utdraget förhandlande med frugan 😄 .

Göran

Postat

OK tack ska du ha uppskattar hjälpen.

Göran

Postat

Burnin,

Jag har sjalv ett par B2031A som jag ar valdigt nojd med (jag ar gammal audiofil med hyfsat hoga krav). Som sagt har jag den aktiva modellen och tycker det ar skont att slippa en extra pryl i rummet. Dock har jag faktiskt ett problem som kan bero pa en massa saker: Jag har oturen att bo sa till att jag far in radio i hogtalarna vilket tyder pa lite sadar design av elektronikens skarmning. Detta ar dock min absolut enda negativa kommentar och det ska papekas att jag inte hittat nagon annan med samma problem sa kanske ar det endast mitt exemplar. Bang for the buck ar snudd pa oslagbart med dessa monitorer och dom gor definitivt jobbet.

Daniel

Postat
Burnin,

Jag har sjalv ett par B2031A som jag ar valdigt nojd med (jag ar gammal audiofil med hyfsat hoga krav). Som sagt har jag den aktiva modellen och tycker det ar skont att slippa en extra pryl i rummet. Dock har jag faktiskt ett problem som kan bero pa en massa saker: Jag har oturen att bo sa till att jag far in radio i hogtalarna vilket tyder pa lite sadar design av elektronikens skarmning. Detta ar dock min absolut enda negativa kommentar och det ska papekas att jag inte hittat nagon annan med samma problem sa kanske ar det endast mitt exemplar. Bang for the buck ar snudd pa oslagbart med dessa monitorer och dom gor definitivt jobbet.

Daniel

Radioproblemet skulle kunna bero på att du inte har kopplat in dem och resten av utrustningen till ett jordat väggurtag - eller på att du har rullat ihop signalkablarna till snygga och prydliga, runda antenner - i stället för att rulla ihop dem lite oregelbundet... 😳

Postat

OK två bra tips på en gång det blir nog ett par såna då det är lite för svårt att få styr på musiken i lurar. Ibland får jag till det men lika ofta så kanske det inte blir så där superlyckat. Har ett par ganska bra lurar AKG tror jag 1200 spänn på Börsen.

Nåväl tackar för tipsen.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.