Jump to content
Annons

Första försöket


Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Jag och mina kamrater har skaffat en Roland VS-2480 och begriper ingenting av inskruktions boken men vi har lyckats att få en låt att fastna i hårddisken i alla fall.

Det är vår sångares granne som har skrivit texten och den handlar om hans barndom hemma i Kentucky USA. Han ville ha med banjo på låten men det blev aldrig någon sådan hehe.

Melodin är påhittad av sångaren Ole Johannessen och texten är av en kul kille som heter Michael Spahr.

Jag själv spelar alla gitarrer och bas. Trummisen heter Mikael Eriksson och är inlånad för denna låt.

Steelgitarristen heter Lars Halth.

Detta är en "slask" version som vi ska ha och träna på låten till och alltså ingen färdig produkt.

Det är mycket otajt långa sträckor för jag spelade till metronom och det var rackans svårt när man inte är van hehe.

Sen är den tankad genom hörlursutgången till en annan portastudio och bränd på skiva för vi kom inte på hur man använder brännaren på själva huvud modulen därför distar ljudet litegrann men det får ni tåla hehe.

Låten är mp3 och strax över 5 mb stor. Inspelningstillfället är 6 februari 2006.

West Kentucky road version 6

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket skönt sound på detta. Bra låt också, tror min bror har smittat ner mig med country, det var ju inte meningen att jag skulle gilla sånt här 🙂

En liten kommentar kan jag komma med. En av gitarrerna, den vänstra om mina högtalare är åt rätt håll, känns väldigt nära jämfört med allt annat.

Sen var det typ 3 olika slut, antar att det inte skulle vara så 🙂

Mycket bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh...country...fan va bra humör jag blir på!

För att vara ett första försök så låter det riktigt jävla bra 😄

det enda jag kan gnälla på är att överhänget är för smalt och att det saknas lite topp i virveln.

Annars bra. Skön låt!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tufft med dom oväntade extrasluten 😏

Men allvarligt, det här var ju rätt cool. Steel, gitarrlir och soundet i stort känns väldigt genreadekvat. Grannen har dock rätt, naturligtvis skall där vara en banjo (en fiol skulle inte sitta i vrångstrupen heller).

Möjligen lite mycket dragning åt "dansbandscountry" för min egen smak.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan glatt erkänna att jag förväntade mig något riktigt dåligt efter din beskrivning ovan men tji fick jag. En bra countrylåt är det o det tycker jag trots att jag inte gillar country. Den har ju helt rätt stuk 😏 (såvitt jag vet!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack åter igen alla som svarat! Jag blir alldeles överväldigad av alla snälla ord!

Jag har mixat om litegrann och tagit till mig av alla era råd utom det där med att vässa virveln för jag hittade inte den frekvens virveln lät bra, det blev bara klonkigt och burkigt när jag försökte. Råd om hur man hittar den ultimata frekvensen för en trumma mottages med tacksamhet.

I denna nya mix har jag dragit ner sologitarren så att den inte är så dominant, höjt sångstämmorna lite, lagt till en banjo!!! (hehe) och balancerat steelgitarren och leadgitarren så att dom inte spelar i munnen på varandra.

Balansen mellan vänster höger i mixen tror jag också är mera jämn nu?

Dessutom tror jag att låten har ett enda slut istället för en hel hög, jag kallar detta nya slut för "directors cut" :-)

Här är länken till den nya mixen. (Jag var tvungen att ta bort den gamla länken för jag har så lite plats i cyberspace)

Aktuell version längre ner

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Howdy! Detta var väldigt gott att lyssna på! Tror det är första klockrena countrylåten jag hör här på forumet och den ligger helt rätt i sin genre. Tyckte kanske stämman till vänster var lite överpanorerad. Men sicken skitsak, kanonbra!

Gran ole opry next!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra låt och inspelning! Fan, vad jag diggar country när den har lite själ i sig. 🙂

Ser fram emot fler låtar från er!

Angående inspelningen. Sången med körer låter bra i refrängen men dom tar över lite så att låten liksom försvinner i bakgrunden. Leadguran till vänster låter i mina öron ngt för mycket "Mark Knopfler i ägg-läge" än tele-twang. Ok ljud men lite för cleant.

Det är svårt att peka ut den ultimata trumfrekvensen. 🙂 Tycker din virvel funkar bra. Överhänget också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ytterligare en ny mix, nytt gitarrspel, ny sångstämma och lite annat grejs.

Jag hoppas att ni inte tröttnar ur på mig och den här låten men jag försöker verkligen lära mig hur det funkar med att spela in och mixa och jag tar till mig alla goda råd jag får här, dom är guld värda.

West Kentucky road (version 6)

Dessvärre är trummorna fortfarande lika men jag har planer på att testa med Rolands kick och pukor och försöka pressa in en analog virverl, hi-hat och cymbaler om micke som lirar trummorna får plats själv.

Det är fortfarande lite falsk och i otakt men....ni vet... :-)

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, fick leta igenom och klicka på alla länkar här... Men jag hittade tillslut den rätta 😳

Ska inte låtsas att jag kan nåt om country, men det jag hört låter som det här. Är det lite som blues, att "reglerna" är så tajta att allt måste låta ungefär likadant (harmoniskt, tersstämmorna, uttalet...)?

Fick för mig att jag satt och lyssnade på "I'm on my way" från Shrek-soundtracket. 😆😕

Hur som helst, snyggt så det förslår. Bra prodd. Hade kunnat vara på platta, enligt mig.

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Joel för att du ansträngde dig för att hitta länken :-))

Jovisst är det lite som blues och det är mycket givna regler som att man turas om att göra fills, och stämmor som är ungefär lika givna men är ju inget som säger att man inte får bryta mot dessa och det är väl många som gör det, tex alla som blir ikoner och stilbildare inom en stil.

Countryn är väl lika konservativ som blues fast man inte känner sig så konserverad själv.

Det kan ju låta lite tråkigt att det ska vara på ett visst vis och vi har sagt så att vi ska inte tänkta på hur det ska vara utan bara spela som vi känner och då blev det så här.

Låten är helt oplanerat genremässigt på ett vis men jag tror att Michael som skrivit texten påverkar en del eftersom han är född och uppvuxen i Kentucky. Han spelar inget själv men på nåt omedvetet vis vill man att han ska gilla låten och då kanske man countryfierar den omedvetet.

Jag är uppfödd på blues och känner att steget inte är så långt till countryn.

Elaka tungor brukar ju säga att en country shuffle är en bluesboogie som inte svänger hehe. Så det är besläktat. :-)

Sen om sanningen ska fram så är all uppdelning av riff och fills i låten gjorda av mig när jag mixade. Steelkillen hade aldrig hört låten när jag tog portan under armen och for hem till honom. Jag sade åt honom att jamma på genom hela låten så skulle jag välja vad jag skulle mixa fram senare och så blev det.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis grabbar! Låter ju riktigt bra! Snyggt jobbat..

Jag (amatör) tycker att inspelningen låter mycket bra, kan möjlige´n hålla med om balanseringen, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Kan bara applådera. Riktigt, riktigt bra.

Om man får önska sig nåt skulle det vara ett lite kreativare trumkomp.

Skicka en kopia till Nashville. Släpp en skiva. Turnera. Live happily ever after 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Kanadensare har jag en cowboyhat på en lampa bredvid datorn när behov skulle väll falla in....jag har den på mig nu. Skit bra grabbar...finns inte ord för hur mycket jag diggade denna låt...och allt det där med ljud-bilden och sånt, som de snackar så mycket om här, var utmärkt till denna låt.

hoppas få höra mycket mer!

...Keep on truckin-

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat lite på låten och gillar den. Har på gamla dar börjat lyssna mer på country "När fan blir gammal...."

Lite kritik får man väl komma med som vanligt (jo jag gillar ju låten så jag får väl bara bidra med lite smågrejor då)

1. Vem ställde in delayen på sången? Den är hemsk! (Eller så har ny lite otajta körsångare ) 😆 Kolla vid 0:38. Alla F-ljuden gör som hoppar på varandra gör det svårt att höra vad som sjungs. "Feels the frost...?" Korta ner delayen en del så slipper man det.

2. Tycker att cymbalerna sticker ut för mycket jämfört med resten av trummorna. Är det samplade ljud eller har överhänget blivit knas? Eller så är det mina trötta trummis-öron som har alldeles för bestämda åsikter om vilka cymbaler som passar till vad. Trummorna i övrigt låter väldigt mycket country, men jag skulle vilja he lite mer "fills" och "stop and go".

3. Ni måste det första bandet som använder "china"-cymbaler i countryn. Kul!

4. Gate:a bort bruset i början om det inte är tänkt att det skall låta som ni gör en live-inspelning vid havet. 😎

5. Jag skulle inte göra tonartshöjningen likadant (men det är jag det). Istället för att låta en röst göra första "Did you ever stand" skulle jag låta stämman vara med och sedan låta detta klinga vidare in i den andra "Did you ever stand" stråfen (med höjning) och sedan följa tonartsbytet vid "stand" och klinga ut. Enkelt va? Inte? (Producent i mig slog till igen, så jag kunde inte låta bli att kommentera det... 😆 )

Bra låt och kul att höra instrument trakteras.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla ni som har tagit er tid att svara jag uppskattar det verkligen.

1. Vem ställde in delayen på sången? Den är hemsk! (Eller så har ny lite otajta körsångare )  Kolla vid 0:38. Alla F-ljuden gör som hoppar på varandra gör det svårt att höra vad som sjungs. "Feels the frost...?" Korta ner delayen en del så slipper man det.

Svar: Det är bara körerna som är otajta. Det finns inget delay på sången alls men det är som sagt en "slask" så inget är omtaget utan allt är första tagning (utom leadgitarren för den har jag spelat in i några olika varianter), för att vitsen vara bara att ha nåt att skruva så jag lär mig sköta själva porta studion hehe.

2. Tycker att cymbalerna sticker ut för mycket jämfört med resten av trummorna. Är det samplade ljud eller har överhänget blivit knas? Eller så är det mina trötta trummis-öron som har alldeles för bestämda åsikter om vilka cymbaler som passar till vad. Trummorna i övrigt låter väldigt mycket country, men jag skulle vilja he lite mer "fills" och "stop and go".

Svar: Trummorna är Roland V-drums 3 tror jag att det heter. Det är deras äldsta elektroniska trumset och Micke som lirar hade aldrig hört låten och gjorde heller inget omtagningar, det blev en genomlyssning sen satt han den så han var lite spänd om man säger så hehe. Vi ska spela in denna låt igen snart med riktiga trummor och hyra in en riktig basist samt att repa stämmor och sånt.

3. Ni måste det första bandet som använder "china"-cymbaler i countryn. Kul!

Svar: Hehe dät är en liten "splash" som han kom åt av misstag på ett ställe i låten och jag funderade hur jag skulle få bort den utan att förstöra nåt annat men då trummorna är tankade på två spår så gick det inte.

4. Gate:a bort bruset i början om det inte är tänkt att det skall låta som ni gör en live-inspelning vid havet.

Svar: Eftersom det bara är en övnings slask så kändes det inte så noga. Det är både ljud och brus i början och efter låten har slutat för tillfället men det är detaljer som kommer att vara annourlunda efter en nyinspelning av låten.

5. Jag skulle inte göra tonartshöjningen likadant (men det är jag det). Istället för att låta en röst göra första "Did you ever stand" skulle jag låta stämman vara med och sedan låta detta klinga vidare in i den andra "Did you ever stand" stråfen (med höjning) och sedan följa tonartsbytet vid "stand" och klinga ut. Enkelt va? Inte? (Producent i mig slog till igen, så jag kunde inte låta bli att kommentera det...  )

Svar: Bra ide. Absolut värt att testa tack.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...