Jump to content
Annons

ElBas...

Hellpig

Recommended Posts

Jag har en gammal elbas (Samick) som jag inte är nöjd med så jag planerar att köpa en ny (gärna begagnad, då jag inbillar mig att jag får mer för pengarna) någon gång under året... så vad rekommenderas? Vill ha "bra" tungt ljud så klart, gärna lite all-round. Och pengar? Tja, max 5000 kr är nog vad min ekonomi klarar av i bästa fall.

Följdfråga; vad är lämpligt vad det gäller förstärkning? Sanamp? Kommer mest att använda den för inspelning via datorn... så någon form av line-in blir det. (Har kört via min PodXt nu och det låter ju gurka - måste ha något annat!)

Tack för eventuella svar på förhand.

Redigerat av Hellpig
Dela på andra sajter

Annons

har tidigare haft en squire presicion bas som var helt ok.

annars är det väl Fender du ska satsa på.

en gibson Thunderbird kan väl också va nått men för de pengarna får du nog sikta in dig på Epiphone de gör ju även Eb kopiorna (som ser ut som en SG gitarr) de har ju kortare hals och är kanske lättare att spela på om man är van att spela gitarr.

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

En begagnad Japanstandard Fender Jazzbass får du för under 5000 spänn.

Det är det bästa köpet under femtusingen.

Dela på andra sajter

Passar på att snylta lite på tråden: vilken mickkonfiguration skall man välja för att få ett "all-round"-sound? P, J, annan?

Jag tycker personligen att en J är mer allround än en P, men det är väl ganska mycket en smaksak. En J med en sån här blir ju väldigt allround:

Jretro01.jpg

Personligen har jag en Ric 4003, och är väldigt nöjd. Förstås inte lika mångsidig, men grymt skönt knorrigt ljud.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Passar på att snylta lite på tråden: vilken mickkonfiguration skall man välja för att få ett "all-round"-sound? P, J, annan?

P vid stallet, J vid halsen. Om du kan hitta en sån.

Dela på andra sajter

Som den här då, fast tvärtom? Kan du ge något exempel på modell med denna bestyckning? Tack för hjälpen, för övrigt!

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Som den här då, fast tvärtom? Kan du ge något exempel på modell med denna bestyckning? Tack för hjälpen, för övrigt!

Ja, precis, tror nog den funkar fint oxå. Kan hända att det var den jag tänkte på egentligen.

En enkel billig men ändå välljudande inspelningsgrunka till bas ska vara DigiTech BP50. Har dock inte hört den själv.

Sen finns ju bas-POD oxå, men den är ju rätt dyr.

Redigerat av MrPhil
Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

Jag är ingen basist men funderar på att köpa för Elbas till studion... Jag gillar rund varm, mullrig, bas med mycket låga register...

Det får inte kosta hela skjortan heller... Då jag just investerat i en Manley, och en SPL Preamp... 😄

Just nu ligger en 5-strängad Fender Squier Standard P-Bass Special som jag hittat bra till... 😲

Ska man vänta och spara ihop mer?

Kom gärna med synpunkter...

fender_squier_standard_pbass_special_pimx_156619.jpg

Dela på andra sajter

hmm vad är det där för modell? j-mickar med p-kropp?? skumt..iofs är det squier..

o näe, jag skulle inte satsa på en squier, visst att det kan verka som det är en fender, men efter ett tag förstår man att "fan det här är ju en squier!!!" 😲

satsa på en schysst fender j-bas istället. en fyrstr. o sen en schysst stärkare som kan mullra på ordentligt!! typ EBS! mmm.. jag tror jag ska sitta o dreggla i EBS prod.katalog nu ett litet slag..😄

jonas

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det sitter en Single Coil och en J-bass pickup på den... (Tror jag, det står inte på den, men på en annan Squier 5-strängad som ser likadan ut...) 😄

EBS-stärkare... 😄 Nä, i bästa fall kan den få en egen preamp i studion... 😲

Edit: Lite mick info

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du spela in mycket via datorn så ska du köpa en bra pre-amp, t ex Hartke VXL1 Bass attack, kostar ca 1000 spänn. Då behöver du ingen förstärkare, och det spelar ingen jättestor roll vad du har för bas heller. Sök lite recensioner på google så ser du vad jag pratar om.

EDIT: Det är en "rörmodulator" också, så du får ett fläskigt varmt ljud (i olika grader).

Redigerat av Snow Brigade
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du vet att det finns basmodellpack att köpa till XT´n?

Dock är ju redan ett par stärkare basstärkare i orginal pod xt´n

Efter mycket rattande fick jag fram riktigt bra basljud, nu har jag inga xt kvar så jag kan inte hjälpa dig.

Till XT...? 😄😄

Kan du utveckla det där för någon som inte är inne i XT... 🙂

Ska du spela in mycket via datorn så ska du köpa en bra pre-amp, t ex Hartke VXL1 Bass attack

Jag har tänkt att kika på en ok baspreamp, oxå och då gärna i 19 rack...... Men nu var det mest basen i första hand... 😲

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du vet att det finns basmodellpack att köpa till XT´n?

Dock är ju redan ett par stärkare basstärkare i orginal pod xt´n

Efter mycket rattande fick jag fram riktigt bra basljud, nu har jag inga xt kvar så jag kan inte hjälpa dig.

Till XT...? 😲😄

Kan du utveckla det där för någon som inte är inne i XT... 😄

Line6 senaste pod heter pod XT

Redigerat av DrHans
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har tänkt att kika på en ok baspreamp, oxå... Men nu var det mest basen i första hand...  😲

Jo, men jag menar att basen blir sekundär vet du. 😛

Ärligt talat så lät det inte så seriöst... 😄😄

Line6 senaste pod heter pod XT

Ok, jag hade en Line 6 förstärkare tidigare men blev aldrig något fan av den... Jag tyckte den var opersonlig i mycket...

Jag är nog mer "less is better" typen tror jag 🙂😛

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

Jag har en gammal elbas (Samick) som jag inte är nöjd med så jag planerar att köpa en ny (gärna begagnad, då jag inbillar mig att jag får mer för pengarna) någon gång under året... så vad rekommenderas? Vill ha "bra" tungt ljud så klart, gärna lite all-round. Och pengar? Tja, max 5000 kr är nog vad min ekonomi klarar av i bästa fall.

Följdfråga; vad är lämpligt vad det gäller förstärkning? Sanamp? Kommer mest att använda den för inspelning via datorn... så någon form av line-in blir det.  (Har kört via min PodXt nu och det låter ju gurka - måste ha något annat!)

Tack för eventuella svar på förhand.

Uppdatera xt för gitarr (antar att du har den röda) med basstäkaremulering. Det kan man köpa på tillverkarens hemsida.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

😄😄:rolleyes:

Jag hade nog mer hoppats på några omdömmen av Squier'n... 😮😱

Men tack ändå alla... :rolleyes:

ok, en squier tycker jag oftast fattas ngt med!! o p mickarna tycker jag fattas ännu mer med.. låter oftats lite väl smutsigt, om d e jmickar på den så får man lite mjukare toner, men det har ju oxå att göra med spelsättet!!!

Dela på andra sajter

Tack IDF! 🙂

Det där var ju en intressant reflektion...

Man ska ju köpa det man gillar...

Jag gillar Fenders Precision's basar... Visst det kan skramla lite, men det beror oftast på dålig justering...

Jag vet inte om Squiern går att justera så mycket... 😕

Jag skulle kunna ha den hemma för runt 2000 med frakt... (Utan moms)

Jag tycker det låter så otroligt billigt och därför blir jag skeptisk... 😄

Egentligen är det inte mer pengar utan att man kan testa och ta hem den... 😲:rolleyes:

Dela på andra sajter

Tack IDF! 🙂

Det där var ju en intressant reflektion...

Man ska ju köpa det man gillar...

Jag gillar Fenders Precision's basar... Visst det kan skramla lite, men det beror oftast på dålig justering...

Jag vet inte om Squiern går att justera så mycket... 😛

Jag skulle kunna ha den hemma för runt 2000 med frakt... (Utan moms)

Jag tycker det låter så otroligt billigt och därför blir jag skeptisk... 😄

Egentligen är det inte mer pengar utan att man kan testa och ta hem den... 😲  🙂

precis va jag tänkte säga! fan köp hem den o kör bajset ur den! (hmm??!) o sen gillar du den inte säljer du den till mig, pga. att man inte kan ha för många instrument..!! 😉

edit: jag säger emot vad jag tidigare sagt! och därmed pasta!

edit2: hmm!?

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

man inte kan ha för många instrument..!! 🙂

Snacka med min fru... 😄

😛😲😉🙂😎

min sambo tycker det bara är skoj med mina 60tals gitarrer o sånt. det hör till interiören..😄

Dela på andra sajter

man inte kan ha för många instrument..!! 😛

Snacka med min fru... 🙂

😲😉🙂😎😄

min sambo tycker det bara är skoj med mina 60tals gitarrer o sånt. det hör till interiören..😄

Jo, det tycker min oxå dom bra dagarna... 😄

Men efter dom sista inköpen... Manley micken, SPL preampen och byggandet av inspelningsrummet har det gått lite trögare att övertala... 😄😄

Dela på andra sajter

man inte kan ha för många instrument..!! 😲

Snacka med min fru... 😛

😉🙂😎😄 :D

Jo, det tycker min oxå dom bra dagarna... 😄

Men efter dom sista inköpen... Manley micken, SPL preampen och byggandet av inspelningsrummet har det gått lite trögare att övertala... 😄😄

haha jag vet precis hur det är.. hade ju en schysst studiolokal förrut där jag hade alla prylarna (mycket!!!!!) alla mina trumset o andra instrument, men det blev trångt i lägenheten;) men jag letar febrilt efter en lokal i närheten! jag har kommit på mig själv att köpa en tascam rullbandare, en alesis blackface, en korg legacy(m. ms20kontrollern) en uppgradering (en digi002a) samt ett nyt rack!, sen vänta rjag på min 1176kloner.. 🙂 som bör vara färdiga snart!!!! så får jag köpa nya monitorer sen..😄:D:D:D

jag älskar o köpa prylar!!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.