Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en gammal elbas (Samick) som jag inte Àr nöjd med sÄ jag planerar att köpa en ny (gÀrna begagnad, dÄ jag inbillar mig att jag fÄr mer för pengarna) nÄgon gÄng under Äret... sÄ vad rekommenderas? Vill ha "bra" tungt ljud sÄ klart, gÀrna lite all-round. Och pengar? Tja, max 5000 kr Àr nog vad min ekonomi klarar av i bÀsta fall.

FöljdfrÄga; vad Àr lÀmpligt vad det gÀller förstÀrkning? Sanamp? Kommer mest att anvÀnda den för inspelning via datorn... sÄ nÄgon form av line-in blir det. (Har kört via min PodXt nu och det lÄter ju gurka - mÄste ha nÄgot annat!)

Tack för eventuella svar pÄ förhand.

Redigerat av Hellpig
Annons
Postat

har tidigare haft en squire presicion bas som var helt ok.

annars Àr det vÀl Fender du ska satsa pÄ.

en gibson Thunderbird kan vÀl ocksÄ va nÄtt men för de pengarna fÄr du nog sikta in dig pÄ Epiphone de gör ju Àven Eb kopiorna (som ser ut som en SG gitarr) de har ju kortare hals och Àr kanske lÀttare att spela pÄ om man Àr van att spela gitarr.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

En begagnad Japanstandard Fender Jazzbass fÄr du för under 5000 spÀnn.

Det Àr det bÀsta köpet under femtusingen.

Postat

Skulle satsa pĂ„ en Ibanez. Ibanez Ă€r otroligt prisvĂ€rda och fruktansvĂ€rt allround. Kan fĂ„ en bra ibanezbas att lĂ„ta allt frĂ„n mjukaste fiolbas till en rickenbacker 🙂

Postat

Passar pÄ att snylta lite pÄ trÄden: vilken mickkonfiguration skall man vÀlja för att fÄ ett "all-round"-sound? P, J, annan?

Postat
Passar pÄ att snylta lite pÄ trÄden: vilken mickkonfiguration skall man vÀlja för att fÄ ett "all-round"-sound? P, J, annan?

Jag tycker personligen att en J Àr mer allround Àn en P, men det Àr vÀl ganska mycket en smaksak. En J med en sÄn hÀr blir ju vÀldigt allround:

Jretro01.jpg

Personligen har jag en Ric 4003, och Àr vÀldigt nöjd. FörstÄs inte lika mÄngsidig, men grymt skönt knorrigt ljud.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

P vid stallet, J vid halsen. Om du kan hitta en sÄn.

Postat

Som den hÀr dÄ, fast tvÀrtom? Kan du ge nÄgot exempel pÄ modell med denna bestyckning? Tack för hjÀlpen, för övrigt!

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Som den hÀr dÄ, fast tvÀrtom? Kan du ge nÄgot exempel pÄ modell med denna bestyckning? Tack för hjÀlpen, för övrigt!

Ja, precis, tror nog den funkar fint oxÄ. Kan hÀnda att det var den jag tÀnkte pÄ egentligen.

En enkel billig men ÀndÄ vÀlljudande inspelningsgrunka till bas ska vara DigiTech BP50. Har dock inte hört den sjÀlv.

Sen finns ju bas-POD oxÄ, men den Àr ju rÀtt dyr.

Redigerat av MrPhil
  • 4 mĂ„nader senare...
Postat

Jag Àr ingen basist men funderar pÄ att köpa för Elbas till studion... Jag gillar rund varm, mullrig, bas med mycket lÄga register...

Det fĂ„r inte kosta hela skjortan heller... DĂ„ jag just investerat i en Manley, och en SPL Preamp... 😄

Just nu ligger en 5-strĂ€ngad Fender Squier Standard P-Bass Special som jag hittat bra till... đŸ˜Č

Ska man vÀnta och spara ihop mer?

Kom gÀrna med synpunkter...

fender_squier_standard_pbass_special_pimx_156619.jpg

Postat

hmm vad Àr det dÀr för modell? j-mickar med p-kropp?? skumt..iofs Àr det squier..

o nĂ€e, jag skulle inte satsa pĂ„ en squier, visst att det kan verka som det Ă€r en fender, men efter ett tag förstĂ„r man att "fan det hĂ€r Ă€r ju en squier!!!" đŸ˜Č

satsa pĂ„ en schysst fender j-bas istĂ€llet. en fyrstr. o sen en schysst stĂ€rkare som kan mullra pĂ„ ordentligt!! typ EBS! mmm.. jag tror jag ska sitta o dreggla i EBS prod.katalog nu ett litet slag..😄

jonas

Postat (redigerat)

Det sitter en Single Coil och en J-bass pickup pĂ„ den... (Tror jag, det stĂ„r inte pĂ„ den, men pĂ„ en annan Squier 5-strĂ€ngad som ser likadan ut...) 😄

EBS-stĂ€rkare... 😄 NĂ€, i bĂ€sta fall kan den fĂ„ en egen preamp i studion... đŸ˜Č

Edit: Lite mick info

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)

Du vet att det finns basmodellpack att köpa till XTŽn?

Dock Àr ju redan ett par stÀrkare basstÀrkare i orginal pod xtŽn

Efter mycket rattande fick jag fram riktigt bra basljud, nu har jag inga xt kvar sÄ jag kan inte hjÀlpa dig.

Redigerat av DrHans
Postat (redigerat)

Ska du spela in mycket via datorn sÄ ska du köpa en bra pre-amp, t ex Hartke VXL1 Bass attack, kostar ca 1000 spÀnn. DÄ behöver du ingen förstÀrkare, och det spelar ingen jÀttestor roll vad du har för bas heller. Sök lite recensioner pÄ google sÄ ser du vad jag pratar om.

EDIT: Det Àr en "rörmodulator" ocksÄ, sÄ du fÄr ett flÀskigt varmt ljud (i olika grader).

Redigerat av Snow Brigade
Postat (redigerat)

Efter mycket rattande fick jag fram riktigt bra basljud, nu har jag inga xt kvar sÄ jag kan inte hjÀlpa dig.

Till XT...? 😄😄

Kan du utveckla det dĂ€r för nĂ„gon som inte Ă€r inne i XT... 🙂

Ska du spela in mycket via datorn sÄ ska du köpa en bra pre-amp, t ex Hartke VXL1 Bass attack

Jag har tĂ€nkt att kika pĂ„ en ok baspreamp, oxĂ„ och dĂ„ gĂ€rna i 19 rack...... Men nu var det mest basen i första hand... đŸ˜Č

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)

Till XT...? đŸ˜Č😄

Kan du utveckla det dĂ€r för nĂ„gon som inte Ă€r inne i XT... 😄

Line6 senaste pod heter pod XT

Redigerat av DrHans
Postat
Jag har tĂ€nkt att kika pĂ„ en ok baspreamp, oxĂ„... Men nu var det mest basen i första hand... đŸ˜Č

Jo, men jag menar att basen blir sekundĂ€r vet du. 😄

Postat (redigerat)

Jag har tĂ€nkt att kika pĂ„ en ok baspreamp, oxĂ„... Men nu var det mest basen i första hand...  đŸ˜Č

Jo, men jag menar att basen blir sekundĂ€r vet du. 😛

Ärligt talat sĂ„ lĂ€t det inte sĂ„ seriöst... 😄😄

Line6 senaste pod heter pod XT

Ok, jag hade en Line 6 förstÀrkare tidigare men blev aldrig nÄgot fan av den... Jag tyckte den var opersonlig i mycket...

Jag Ă€r nog mer "less is better" typen tror jag 🙂😛

Redigerat av Lilleman
Postat

Jag har en Peavey foundation som jag tycker lÄter bra. Jag har tidigare haft en Cort bas som jag gillade med.

Jag skulle villja ha en Warwick för att dom ofta Àr snygga.

Vill ocksÄ ha en Tobias bara för att jag tycker dom verkar coola.

Postat

😄😄:rolleyes:

Jag hade nog mer hoppats pĂ„ nĂ„gra omdömmen av Squier'n... 😎😄

Men tack Ă€ndĂ„ alla... 😎

Postat

Köp en sÄn hÀr "The Jack"

Ser kanske lite mesig ut men spelar skiten ur det mesta...Har sedan 15Är Är en likadan och har inga planer pÄ att byta....

Tjohopp!

Postat (redigerat)
Jag har en gammal elbas (Samick) som jag inte Àr nöjd med sÄ jag planerar att köpa en ny (gÀrna begagnad, dÄ jag inbillar mig att jag fÄr mer för pengarna) nÄgon gÄng under Äret... sÄ vad rekommenderas? Vill ha "bra" tungt ljud sÄ klart, gÀrna lite all-round. Och pengar? Tja, max 5000 kr Àr nog vad min ekonomi klarar av i bÀsta fall.

FöljdfrÄga; vad Àr lÀmpligt vad det gÀller förstÀrkning? Sanamp? Kommer mest att anvÀnda den för inspelning via datorn... sÄ nÄgon form av line-in blir det.  (Har kört via min PodXt nu och det lÄter ju gurka - mÄste ha nÄgot annat!)

Tack för eventuella svar pÄ förhand.

Uppdatera xt för gitarr (antar att du har den röda) med basstÀkaremulering. Det kan man köpa pÄ tillverkarens hemsida.

Redigerat av Zyan
Postat
😄😄:rolleyes:

Jag hade nog mer hoppats pĂ„ nĂ„gra omdömmen av Squier'n... đŸ˜źđŸ˜±

Men tack ÀndÄ alla... :rolleyes:

ok, en squier tycker jag oftast fattas ngt med!! o p mickarna tycker jag fattas Ànnu mer med.. lÄter oftats lite vÀl smutsigt, om d e jmickar pÄ den sÄ fÄr man lite mjukare toner, men det har ju oxÄ att göra med spelsÀttet!!!

Postat

Tack IDF! 🙂

Det dÀr var ju en intressant reflektion...

Man ska ju köpa det man gillar...

Jag gillar Fenders Precision's basar... Visst det kan skramla lite, men det beror oftast pÄ dÄlig justering...

Jag vet inte om Squiern gĂ„r att justera sĂ„ mycket... 😕

Jag skulle kunna ha den hemma för runt 2000 med frakt... (Utan moms)

Jag tycker det lĂ„ter sĂ„ otroligt billigt och dĂ€rför blir jag skeptisk... 😄

Egentligen Ă€r det inte mer pengar utan att man kan testa och ta hem den... đŸ˜Č:rolleyes:

Postat (redigerat)
Tack IDF! 🙂

Det dÀr var ju en intressant reflektion...

Man ska ju köpa det man gillar...

Jag gillar Fenders Precision's basar... Visst det kan skramla lite, men det beror oftast pÄ dÄlig justering...

Jag vet inte om Squiern gĂ„r att justera sĂ„ mycket... 😛

Jag skulle kunna ha den hemma för runt 2000 med frakt... (Utan moms)

Jag tycker det lĂ„ter sĂ„ otroligt billigt och dĂ€rför blir jag skeptisk... 😄

Egentligen Ă€r det inte mer pengar utan att man kan testa och ta hem den... đŸ˜Č  🙂

precis va jag tĂ€nkte sĂ€ga! fan köp hem den o kör bajset ur den! (hmm??!) o sen gillar du den inte sĂ€ljer du den till mig, pga. att man inte kan ha för mĂ„nga instrument..!! 😉

edit: jag sÀger emot vad jag tidigare sagt! och dÀrmed pasta!

edit2: hmm!?

Redigerat av IDF
Postat
man inte kan ha för mĂ„nga instrument..!! 🙂

Snacka med min fru... 😄

😛đŸ˜Č😉🙂😎

min sambo tycker det bara Ă€r skoj med mina 60tals gitarrer o sĂ„nt. det hör till interiören..😄

Postat
man inte kan ha för mĂ„nga instrument..!! 😛

Snacka med min fru... 🙂

đŸ˜Č😉🙂😎😄

min sambo tycker det bara Ă€r skoj med mina 60tals gitarrer o sĂ„nt. det hör till interiören..😄

Jo, det tycker min oxĂ„ dom bra dagarna... 😄

Men efter dom sista inköpen... Manley micken, SPL preampen och byggandet av inspelningsrummet har det gĂ„tt lite trögare att övertala... 😄😄

Postat
man inte kan ha för mĂ„nga instrument..!! đŸ˜Č

Snacka med min fru... 😛

😉🙂😎😄 :D

Jo, det tycker min oxĂ„ dom bra dagarna... 😄

Men efter dom sista inköpen... Manley micken, SPL preampen och byggandet av inspelningsrummet har det gĂ„tt lite trögare att övertala... 😄😄

haha jag vet precis hur det Ă€r.. hade ju en schysst studiolokal förrut dĂ€r jag hade alla prylarna (mycket!!!!!) alla mina trumset o andra instrument, men det blev trĂ„ngt i lĂ€genheten;) men jag letar febrilt efter en lokal i nĂ€rheten! jag har kommit pĂ„ mig sjĂ€lv att köpa en tascam rullbandare, en alesis blackface, en korg legacy(m. ms20kontrollern) en uppgradering (en digi002a) samt ett nyt rack!, sen vĂ€nta rjag pĂ„ min 1176kloner.. 🙂 som bör vara fĂ€rdiga snart!!!! sĂ„ fĂ„r jag köpa nya monitorer sen..😄:D:D:D

jag Àlskar o köpa prylar!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.