Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag kör drop-B med 009 strängar och det funkar alldeles utmärkt.

en octav ner?

jag kör med 0,12 - 0,68 på min Warlock

Annons
Postat (redigerat)
Opeth exempelvis, ett death metal-band, kör allting stämt på normalt vis. Och jag tycker dom är rätt tunga. Till skillnad mot Kiss eller Hammerfall, som kör nedstämt, och dom är knappast tyngre än Opeth, eller hur? 🙂

Jag tror Opeth har stämt ner till D på senaste plattan.

Själv kör jag en i standard stämning (E) och en som är nedstämd till D som jag oftast kör drop C på. Har 0,10 strängar med en extra tjockbotten. 0,52 tror jag det är. Boomers TNT. Fungerar helt ok, lite sladdrigt ibland.

Redigerat av johahl
Postat

Min gitarr är stämd (och intonerad) i B.. på det sättet kan jag spela "vanlig" gitarr från andra strängen.. den ljusa E-strängen behöver jag sällan eftersom jag spelar komp ändå.. Funkar asbra, och jag behöver inte stämma om bara för att jag byter till lite "mesigare" stil ibland =)

Postat
Jag kör drop-B med 009 strängar och det funkar alldeles utmärkt.

en octav ner?

Jag tror inte att B är en oktav ner från E 😕

de var inte så jag menade,

funkar de om du stämer ner gitarren till B och en octav ner?

Postat (redigerat)

Nedstämmt -- ! jovisst kom på en å annan låt med Nedstämmt ! Ny genere .... ? Näe men kom på flera sätt att kunna spela gura på .. Det är det här som kallas för Evolitution inom musik .. hitta sina Riff å dyl ... Ackord via pekfingret å lill finret = kom på ackord å dyl som inte praktiseras - Pek - 3 bandlängd å rest av " my fingers" fick spelrum för fler ackord .. .. det 'e ju bara så .. musiker ? eller inte musiker ! Det 'e bara å testa ...

mvh: job

Redigerat av job
Postat
Opeth exempelvis, ett death metal-band, kör allting stämt på normalt vis. Och jag tycker dom är rätt tunga. Till skillnad mot Kiss eller Hammerfall, som kör nedstämt, och dom är knappast tyngre än Opeth, eller hur? 🙂

Jag tror Opeth har stämt ner till D på senaste plattan.

Själv kör jag en i standard stämning (E) och en som är nedstämd till D som jag oftast kör drop C på. Har 0,10 strängar med en extra tjockbotten. 0,52 tror jag det är. Boomers TNT. Fungerar helt ok, lite sladdrigt ibland.

Okej, det visste jag inte. 😳 Fast på de flesta låtar dom har gjort, är det stämt på vanligt vis.

Postat

010 på 7-strängad, normalt stämd eller stämma i d-moll med A i botten så det blir

D

A

F

D

A

D

A

dmoll stämning har jag när jag spelar blues, den underlättar slidespel och liknande.

Postat
010 på 7-strängad, normalt stämd eller stämma i d-moll med A i botten så det blir

D

A

F

D

A

D

A

dmoll stämning har jag när jag spelar blues, den underlättar slidespel och liknande.

Coolt, är de svårt att lira 7-strängad?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.