Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag pitchar ljud i ProTools med deras inbyggda pitch shift så hamnar ljudet "fel" efter processing. Det kommer vanligtvis för "sent" på spåret och dessutom svajar tempot och det ligger i olika synk, om ni förstår vad jag menar.

Jag har haft detta problem med ProTools LE ända sen version 6.x kom med os x och med flera olika uppgraderingar av både program och operativsystem inkl. omformatering.

Är den helt enkelt kass och oanvändbar?

Är det jag som haft otur och lyckats drabbas av samma bugg med varje system jag haft?

Eller är det så att om man använder den "fel" så kan det bli så här (jag brukar köra på "factory default" och bara ändra pitchen och om det ska vara time correction eller inte)?

Vad har ni för erfarenheten? Jag måste tillägga att det har faktiskt hänt att den har fungerat riktigt ibland, men sällan.

Annons
Postat
När jag pitchar ljud i ProTools med deras inbyggda pitch shift så hamnar ljudet "fel" efter processing. Det kommer vanligtvis för "sent" på spåret och dessutom svajar tempot och det ligger i olika synk, om ni förstår vad jag menar.

Jag har haft detta problem med ProTools LE ända sen version 6.x kom med os x och med flera olika uppgraderingar av både program och operativsystem inkl. omformatering.

Är den helt enkelt kass och oanvändbar?

Är det jag som haft otur och lyckats drabbas av samma bugg med varje system jag haft?

Eller är det så att om man använder den "fel" så kan det bli så här (jag brukar köra på "factory default" och bara ändra pitchen och om det ska vara time correction eller inte)?

Vad har ni för erfarenheten? Jag måste tillägga att det har faktiskt hänt att den har fungerat riktigt ibland, men sällan.

Kan du förklara lite mer utförligt..

• Hur långt är materialet du försöker pitcha?
  • Stereo eller mono?
  • Hur pass mycke (cent eller semiton) försöker du att processa?
  • Har du alltid "Time Correction" i fyllt?

Det är stor skillnad om du har "time correction" vald eller inte, om du vill bibehålla timingen så måste den vara vald.

Har du testat olika värden på "accuracy"?

Postat

Det lustiga är att jag har upplevt samma sak - fast i Cubase! Det uppstår när jag pitchar något i ett projekt som nästan slår i processortaket. Riktigt irriterande!

Postat (redigerat)
Kan du förklara lite mer utförligt..
  • Hur långt är materialet du försöker pitcha?

• Stereo eller mono?

• Hur pass mycke (cent eller semiton) försöker du att processa?

• Har du alltid "Time Correction" i fyllt?

Det är stor skillnad om du har "time correction" vald eller inte, om du vill bibehålla timingen så måste den vara vald.

Har du testat olika värden på "accuracy"?

1. Oftast lite längre ljudklipp, kanske över en hel vers eller så. Men det konstiga är att ljudet inte "börjar" på samma ställe som innan det processades. Alltså allt ljud i filen hamnar lite längre bakåt i tid, det syns tydligt om man zoomar in och gör undo/redo på pitchningen.

2. Mono filer.

3. Oftast rätt mycket, men max en oktav. Ska testa om det blir samma när man pitchar mindre.

4. Om jag endast vill ändra tonhöjd och inte längden på ljudet har jag "time correction" vald. Problemet är att ljudet blir ojämnt tids korrigerat. Om det bara hamnade med lite delay på spåret skulle man ju kunna flytta tillbaks det igen, även om det blir lite onödigt extrajobb.

Har inte testat så mycket med olika värden på "accuracy". Ska prova det, men jag vet inte vad som är eftersträvansvärt.

OBS att det är en AudioSuite plugin och att det alltså INTE handlar om realtidspitchning.

Redigerat av flintan
Postat

Är det ingen annan som har problem med det här??

Ska uppgradera till ProTools LE 7 och se om det löser sig, men då får man väl räkna med att det blir trubbel med några andra barnsjukdomar.. 😠

Postat

det är svårt att få bra resultat om man pitchar mer än en oktava... jag tror att rätt program för dig är moldyne då...

pitch shift har jag aldrig upplevt som dålig, däremot är time stretch mycket svagare än i andra program

Postat
Är det ingen annan som har problem med det här??

Ska uppgradera till ProTools LE 7 och se om det löser sig, men då får man väl räkna med att det blir trubbel med några andra barnsjukdomar.. 🙂

Nu har jag inte testat ProTools men det du gör är ganska extremt. Jag har inte hittat nåt audioprogram som klarar att göra snygga pitch/timejusteringar om det är både långa tider och upp emot så mycket som en oktav som ska korrigeras.

Program jag testat pitch/time correction i som inte låter bra. är Wavlab, Soundforge, Audacity, Cooledit Pro (som faktiskt funkade bäst)

Du behöver helt enkelt ett annat program för det du gör. Melodyne som nån sa kanske.

Jobbar du däremot med små justeringar en ton upp eller ner på kortare stycken så funkar det nog fint ska du se.. Och jag tror också att det är det som är tanken med den funktionen i ProoTools också.

Lycka till!

Postat

Nädå. 😳

Grejen är att det fungerar bra ibland och ibland blir det kalkon. 🙂 Jag tycker det är konstigt att hela ljudfilen flyttar sig. Om det fungerar dåligt borde väl rimligtvis resultera i att det blir dåligt ljud.?

Det är som sagt lite extremt men jag har inte provat, vad jag kommer ihåg, att pitcha minde intervall. Ska testa om det funkar bättre.

• 4 veckor senare...
Mindjive (oregistrerad)
Postat
Nädå. 😕

Grejen är att det fungerar bra ibland och ibland blir det kalkon. 😏 Jag tycker det är konstigt att hela ljudfilen flyttar sig. Om det fungerar dåligt borde väl rimligtvis resultera i att det blir dåligt ljud.?

Det är som sagt lite extremt men jag har inte provat, vad jag kommer ihåg, att pitcha minde intervall. Ska testa om det funkar bättre.

Så här är det:

Föreställ dig att du ska pitcha upp något. Det programmet gör då är att den analyserar materialet och sedan kalkulerar om tonläget, genom att använda avancerade algoritmer. Men det du måste inse är att ju högre du pitchar destå snabbare spelar den upp ljudvågorna. Alltså resulterande i en mindre fil.

Att pitcha något i en ters, kvint eller liknande fungerar, men att gå högre än det gör det bara svårare och svårare för programmet.

Att ha time correction intryckt använder sig protools av en timestrech-algoritmen för att kompensera för hastighetsförändringen som sker när man pitchar upp den. Men som sagt tidigare, timestrech är en algoritm som inte fungerar jämt. Ju längre du stretchar destå sämre kommer det låta för att datorn räknar ut och "gissar" sig till hur ljudet ska låta. Samt använder sig av felskydd för att täcka hålen när du drar ut det.

Varför pitcha det så mycket?

Om det är sång så rekommenderar jag dig att sjunga in det rätt från början i rätt tonart. Det kommer ALLTID att fungera bättre

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.