Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nikolaus, vad betyder "så man bara kan streama"? Vad är streama?

Trådskaparen: Jag tycker inte du ska lägga ut låtar. Vad är syftet? Om du måste, försäkra dig om att du har rättigheterna till dina verk ordnade för dig först!

Skicka dem på cdr i av Posten rekommenderat och förseglat kuvert till dig själv först i så fall.

😕

:musik

Postat
Hej!

Trådskaparen: Jag tycker inte du ska lägga ut låtar. Vad är syftet? Om du måste, försäkra dig om att du har rättigheterna till dina verk ordnade för dig först!

Skicka dem på cdr i av Posten rekommenderat och förseglat kuvert till dig själv först i så fall.

😱

Syftet är väl helt sonika att folk ska kunna lyssna.. 😆

musik (oregistrerad)
Postat

Hej i natten!

Jo jag förstår väl det, Ritchie... 😱

Tänkte själv ta med ett antal spår från den kommande cd:n på den kommande hemsidan, men då bara enminutersklipp. Dock med kanonkvalitet. Dels så tror jag att låtarna blir mer lättillgängliga då, eftersom de går snabbare att ladda ned, även för dem med telefonmodemsinternet eller långsamt bredband och dels så gör en bra ljudkvalitet det bästa för att visa upp materialet. Dessutom så kan de flesta nöja sig med nån minut per låt för att få sig en uppfattning om hela skivan!

Jag gjorde faktiskt ett test av detta, jag tog dels ett antal cd:s jag köpt med kända grupper och spelade bara första minuten av låtarna samtidigt som jag försökte tänka mig in i hur det skulle vara att bara ha hört en minut av varje låt. Jag tycker jag fick en bra uppfattning om skivorna. Jag tog detta vidare också genom att gå till skivaffären och lyssna på nya skivor jag aldrig hört (Neil Young, Pete Townsend, Charlatans), för att se hur jag uppfattade denna teknik. Jag fann det positivt. Sedan provade jag med egna skivan - och då var jag helt såld! Alla solon blir ju en ren bonus sedan för köparen... Om man inte vill visa upp just solot i klippet.

😆

Postat

Hej på dig själv, din nattuggla!

Ja, det var faktiskt så jag hade tänkt mig.. att man kunde lägga upp typ enminutsklipp och i bra kvalitet. Har bara haft den uppfattningen att folk inte ids lyssna på enminutsklipp, men du kan kanske ha rätt i det du säger att man hinner bilda sig en uppfattning och eventuellt ett intresse för musiken även om man inte lyssnar till hela låtar.. Aaa måste fundera vidare på detta.. tack för tips 😱

Postat
Lägg upp så mycket du kan så är chanserna att ett bolag överhuvudtaget upptäcker dig större.

Nja eller gifta sig med skivbolagsdirektörens dotter 😎 (oops gjorde inte Ledin just de?),

Bert Karlssons dotter skulle väl kanske funka.. 😄

johanna298.jpg

Johanna Karlsson

Postat
Lägg upp så mycket du kan så är chanserna att ett bolag överhuvudtaget upptäcker dig större.

Nja eller gifta sig med skivbolagsdirektörens dotter 😎 (oops gjorde inte Ledin just de?),

Bert Karlssons dotter skulle väl kanske funka.. 😄

johanna298.jpg

Johanna Karlsson

Ja, helt klart ett lyft i jämförelse med Berthimself men man kan ju se tydliga likheter! 😎

Postat
Hej!

Det betyder att mediafilen/musiken går att lyssna på och den spelas upp från servern där du har låten. Låten "går inte" att ladda ned och spara på datorn bara lyssna på.

Postat
Jag har också tänkt på det här. Logiskt sätt så borde ju skivbolag inte vara så glada att låtar redan har legat uppe på nätet. Men ändå så måste man ju få spela upp sina egna låtar. Det är ju ändå en själv som "äger" rätten på låten hittils. Men aa det är ett ämne som kan diskuteras länge.

Skulle vara kul att höra någon som är insatt i ämnet.

Inte så att jag är så insatt i detta fallet, men kolla bara på hypade bandet

Arctic Monkeys ifrån england.

typ hela deras album fanns på nätet innan de fick skivkontrakt, på myspace.

När nu deras Album släpptes nyligen så såldes det i nätta 360.000(!) ex på första

veckan i UK.

//S

Postat
Inte så att jag är så insatt i detta fallet, men kolla bara på hypade bandet

Arctic Monkeys ifrån england.

typ hela deras album fanns på nätet innan de fick skivkontrakt, på myspace.

När nu deras Album släpptes nyligen så såldes det i nätta 360.000(!) ex på första

veckan i UK.

//S

Då verkar det inte som att förlaget/skivbolaget brydde sig i det fallet i a f..

Någon som har koll på detta?

Postat

Skriv en disclaimer:

"Obs låten får endast lyssnas på i den dator där den laddas hem och får ej spridas vidare"

eller

"Obs rätten att sprida låten till andra kan när som helst ändras, alltså bör du alltid först titta på artistens hemsida för att se vad som gäller den aktuella låten innan den sprids vidare"

Jaja, du hajar. Helt enkelt en text som förklarar att rätten för spridandet av låten är flytande. Linkin Park låg förresten på mp3.com med gratislåtar innan de slog igenom. 😏

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.