tanaboy (oregistrerad) Postat 20 maj 2004 Postat 20 maj 2004 Hej,funderar på att skaffa protools (PC) så naturligtvis har man ett par frågor Det protools sytem som jag funderar på att skaffa är DIGI 002 RACK. Mina frågor.......... 1.Hur bra funkar digi 002 rack när det gäller latency, jag menar kan du köra din synthar.pluggar i realtid utan fördröjning. 2.Hur bra är midihanteringen i protools LE 3.det finns ju en hel församling utav olika pluggar som passar till protools men om man ska försöka sotera och spana in dom pluggar som verkligen är riktigt bra vilka isåfall. mvh tanaboy
Tobbe Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 1. Jag har kommit ner till 2ms dvs ingenting på min dator och det går utan problem att spela på min midi keyboard med div mjukvaruinstrument. 2. Det är kanske den sämsta delen i PT enligt mig, men det kan också bero på att jag är van vid andra program. 3. Det beror på vad du skall ha pluggarna till. Du kommer ganska långt på dem du får med.
tanaboy (oregistrerad) Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 Okey... angående pluggins så är det väl RTAS som gäller men hur funkar det med vst-adaptern ifrån FX-pansion? Jag menar att det hade varit coolt om man kan fortsätta att använda dom pluggar och synthar som man kör med idag. T
Tobbe Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 Jag har testat den men mest med massa gammla vst pluggar och då funkade bara hälften, dock så funkade de nyare så det kan nog varit de gamla som var dåliga. Angående VSTi pluggar är jag lite mer osäker men det finns kanske någon som vet. Ett litet tips kan vara att kolla upp om din dator följer digis rekomendationer innan du bestämmer dig för att köpa ett ett 002 rack. Just digi grejer kan vara ganska kräsna med vilken dator men har.
Janne Johansson Postat 26 maj 2004 Postat 26 maj 2004 (redigerat) Tanaboy, Fråga 1 har du redan fått ett bra svar på, så den lämnar jag. 2. MIDI-delen i Pro Tools har fått utstå mycket kritik varav en del befogad. Jag arbetar ganska mycket med MIDI, och har idag allt jag behöver i Pro Tools. Man har sin pianorulle, olika kvantiseringstyper (inkl. groovekvantisering), m.m. MIDI-delen är dessutom väldigt tajt, vilket är minst lika viktigt som antalet funktioner. 3. Pluggar för Pro Tools finns det mängder av, så frågan är vad det är du är ute efter. Är det traditionella effekter för sång och instrument du är ute efter kan jag rekommendera Waves (Renaissance är en bra verktygslåda, samt nya Musician's Bundle). Antares Auto-Tune är också en standardplugg för många. Instrument finns också många. Native Instruments har RTAS-stöd på alla sina instrument, och många VST-instrument går ju att använda via FXpansions adapter. Reason är ju bra till mycket, och fungerar kanonbra i Pro Tools. Mvh, Janne Johansson Andreasson Musik & Data Redigerat 26 maj 2004 av Janne Johansson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.