Jump to content
Annons

P3 Demo 22 maj - King Dubby!


Fierze

Recommended Posts

Tänkte bara promota lite, gruppen Centurion kommer att ha en låt med i P3 Demo på lördag. Centurion består av 2 gotlänningar, däribland mig själv, vi gör elektronisk klubbmusik av varierande slag. Just King Dubby är som namnet antyder ganska Dub- (och 2step-)influerad, mestadels tillverkad år 2002 i Logic 5 för PC, med trummor programmerade i Fruity Loops schysta step-sequencer.

Vi spelas sist i programmet innan kl 21, skulle vara kul om ni på forumet lyssnade och kom med era åsikter. Gärna konstruktiv kritik.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Öh jo, det går ju. En vecka efteråt går det typ. Man glömmer bort ibland hur underbart utvecklad audio/webtekniken börjar bli... 🙂

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till att ni kommit med i P3 demo! 😛

Hur svårt och hur effektivt är det egentligen att komma med?? Den senare frågan är kanske svår för dig att svara på så här i förhand 😆, men du kanske har en uppfattning eller hört någons erfarenhet ändå...?

//Lyssnar oxå gärna på ert alster via webben i efterhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Hur svårt och hur effektivt är det egentligen att komma med??

Jag har varit med 3 gånger och spelades ungefär två veckor efter att dom fått min demo, så man får väl säga att det är skapligt lätt att komma med.

Det gav inte mig ett smack, förutom Stim-pengar.

Jag tror inte skivbolagen lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sublunar (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Trevligt, jag ska också spelas nu på lördag (imorgon) 🙁 Det blir dansant house under namnet Monodrive. Har också spelats ett par gånger tidigare och fått en nätt liten summa från STIM 🙁

http://www.monodrive.net

Redigerat av sublunar
Link to comment
Dela på andra sajter

sublunar (oregistrerad)
låten shuriken ska man inte stoppa under mattan direkt, så jag kan gott fatta att dom har flippat dina spår på den kanalen 🙂

Kul att höra, tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är nåt skivbolag som lyssnar på P3 Demo direkt, det är i alla fall inget som jag räknar med då branschen är i djup kris nu. Det här är hur som helst 5:e gången vi är med i P3 Demo (Första gången som det inte är en låt gjord i Fasttracker II hehe). Vi är mest ute efter Stimpengar (Det blir ju lätt nån tusenlapp för varje låt!) och att få musiken spelad i ett offentligt sammanhang. Nån som lyssnade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med i mars i år med "Computer Dance". Någon som hörde den? Nej, skulle inte tro det, har inte fått några som helst reaktioner. Låten spelades nog 10 dagar efter att jag skickat den, det är nog hyfsat lätt att få med en låt hos dem. Däremot är det väldigt roligt att höra sin egen låt på radio!

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är nåt skivbolag som lyssnar på P3 Demo direkt, det är i alla fall inget som jag räknar med då branschen är i djup kris nu. Det här är hur som helst 5:e gången vi är med i P3 Demo (Första gången som det inte är en låt gjord i Fasttracker II hehe). Vi är mest ute efter Stimpengar (Det blir ju lätt nån tusenlapp för varje låt!) och att få musiken spelad i ett offentligt sammanhang. Nån som lyssnade?

Lyssnade inte, väntar fortfarande på att du ska posta länken för "efterlyssning"... 🙂

Det där med tusenlappar per låt låter ju bra. Så mao ska man inte skicka några demos till SR förrän man reggat sig på STIM? Jag har nyligen anmält mig där, men väntar på att de ska skicka hem något (?) till mig... förmodar jag bör vänta färdigt innan jag skickar in nåt demo mtrl? Jag menar, har man inte gjort verkanmälan på just den demolåt som spelas lär man väl inte få någon ersättning från STIM heller? Eller? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med i mars i år med "Computer Dance". Någon som hörde den? Nej, skulle inte tro det, har inte fått några som helst reaktioner. Låten spelades nog 10 dagar efter att jag skickat den, det är nog hyfsat lätt att få med en låt hos dem. Däremot är det väldigt roligt att höra sin egen låt på radio!

//Nisse

Förresten, har ni varit noga med mastring av de demos ni skickar in? Eller månne det hända att deras studiosnubbar mastrar om det är ett måste för att låten ska låta ok i radio? Jag är nämligen nolla på mastring och undrar om det är något jag bör prioritera innan jag skickar in nåt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan ju låtan ngn här på forumet mastra om det skulle vara nödvändigt?

Ooja, gärna. Ställer du upp? 🙂

Men strategiskt och långsiktigt sett borde jag lära upp mig själv på det där... snarast. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Så är det...all musik i SR körs genom en limiter/kompressionsdel, denna är olika beroende på vilket program den sänds i. Detta är anledningen till att all (den mesta) musik låter "bra" i radio. Detta är också anledningen till att singellåtar ofta släöpps i en radio- och en albumversion. Radioversionen är vanligtvis lite "fegare" mastrad, för att "lura" radions limiter att feta på det låga & höga registret, och i vissa fall t.om. höja vplymen på spåret. Var inte rädd för att demon är kasst mastrad, det fixas till på P3. men för din egen skull är det nog en idé att gå lite djupare o lära dig mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ojoj riktigt uselt av P3! Det är inte ens MONO. Det är bara den vänstra kanalen som hörs i Real Audio-filen från programmet. 😆

Då menar jag inte att det sänds ut i Left, utan själva 'rippningen' bara är från Left-channel och spelas upp i mono.

Redigerat av Stuff
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...