Jump to content
Annons

Midikeyboard

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag är på jakt efter ett mycket bra och kvalitativt miditangentbord. Gärna cleant, med så lite rattar och sånt mack som möjligt (inget krav dock, kvalitè går före). Önskvärt är om tangenterna och känslan på keyboarden håller högklass.

Några tips?

Idagsläget har jag ett sunkigt Evolution mk361, så jag känner verkligen behovet av att skaffa något betydligt bättre nu.

Tack!

F

Annons
Postat

Jag hakar på frågan här-har ett midiman radium 61 som verkligen är irriterande glitchigt att spela på-noll känsla,vill också hitta ett klaviatur med rätta tyngden/anslaget i tangenterna-har provat några på musikbörsen men hitta inte det jag vill ha?!?

Postat (redigerat)

jag är faktiskt också på jakt efter ett nytt klaviatur, sen jag sålde mitt digitalpiano för att det var för stort och dyrt. 49 eller helst 61 tangenter, gärna aftertouch, rattar och reglar trevligt men inget krav, för under 2000 hade jag tänkt. och inte för stort och klumpigt.

någon som sett några prisuppgifter på cme:s nya modeller (både den stora lyxiga och den lilla smidiga), förresten?

Redigerat av SMonk
frejan (oregistrerad)
Postat

Hej...!

Jag tror jag köper ett Yamaha P90 i stället...Den verkar tydligen vara smidigare än CME, ha bättre tangenter plus att den också har egna ljud om man vill öva utan dator.

En bra sida att kolla in:

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/

Där finns användarrecensioner av massor av keyboards =).

Mvh

F

Postat

Jag går i samma tankar... Skall ha en 5 octavers, midikontroller med lite reglar o skit... Och den skall ha normal MIDIout, inte bara USB.

Har inte hört mycket bra om MIDIman Radius. På bild ser den ju annars ut att passa mina behov.

CME UF6 tycker jag ser så ful och otymplig ut... men är den så bra att det väger upp?

Någon som har erfarenhet av Edirol PCRM80?

Postat
Jag går i samma tankar... Skall ha en 5 octavers, midikontroller med lite reglar o skit... Och den skall ha normal MIDIout, inte bara USB.

Har inte hört mycket bra om MIDIman Radius. På bild ser den ju annars ut att passa mina behov.

CME UF6 tycker jag ser så ful och otymplig ut... men är den så bra att det väger upp?

Någon som har erfarenhet av Edirol PCRM80?

Nja, jag beställt ett PCRM50 och går och väntar på det.......men det hjälper ju inte särskilt mycket.... 😉

pepe.. (oregistrerad)
Postat

Efter att ha testat allt ifrån Roland Edirol, CME-UF, till Novation å allt vad dom heter så var jag mycket besviken. Spelkänslan kändes mest sockiplastig till ”om detta är det enda nuvarande bästa alternativet så kanske, kanske”.

Efter lite letande så dök iaf ett märke upp som visade sig vara mycket uppskattat, nämligen Fatar. Deras klavkoncept sitter tydligen även i Rolands, Kurzweils, och Ensoniqs dyrare grejer. Eftersom jag verkligen ville ha en midiklav så köpte jag tillslut en Fatar SL-760 inkl. softcase & sustainpedal på ebay för 3000:- och jag är mycket nöjd. Detta är en semiweighted version med precis den rätta mellanvägda känsla som jag tycker om. Att ordet semiweighted idag används för att beskriva många av de nyare grejerna kan jag inte förstå, rena försäljningsbluffen.

Postat

håller fullständigt med efter att ha testat de flesta märken som kallar sina klaviatur för "semivägda" blir man mest förbannad,plastskit är vad det är-

testar man fullvägda blir det för mycket kvasipianokänsla som också känns skum,

inte lätt att hitta rätt...

ska kolla ditt förslag

Postat

jag förstår inte ens skillnaden mellan "semi-vägda" och "inte alls vägda". det känns likadant alltihop. finns det några 49- eller 61-tangenters hammer action-keyboards alls? jag gillade känslan i mitt digitalpiano (men inte det faktum att jag var tvungen att möblera om för att få rum med det...).

pepe.. (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det finns faktiskt 49- och 61-tangenters hammer action-keyboards, men de är väldigt dyra. Och att hitta dem begagnade är nog näst intill omöjligt eftersom de nästan precis har släppts. Modellerna kommer ifrån Fatar och kallas VMK-149 och VMK-161plus, se http://www.studiologic.net/.

För mig fanns bara alternativet att hitta en begagnad Fatar eftersom de nya är så dyra, och då är man ju något mer begränsad i modellutbud. Men för en semi-weighted variant spana in deras äldre SL-161/SL-61, SL-760 och SL-880, och för hammer action SL-990.

Testa även någon Roland A-X, Kurzweil SP, Yamaha PX, etc. Alla är ju inte rena midiklavar, men nästintill.

Redigerat av pepe..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.