Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och mixar trummor för fullt. Men hur jag än försöker att få till pukljudet så blir det inte så bra som jag vill.

Jag använder mig av DFH och försöker att krana ur det bästa som går, men det är inte lätt.

Jag gör som så att jag använder mig av close samplingarna som jag skär lite i med EQ för att få fram "klick" ljudet och själva attacken. och sedan lägger jag på en gate som klipper bort nästan allt utan själva "attack" ljudet. Sedan lägger jag på en hård kompressor, och slutligen ett stereo reverb.

Sedan använder jag mig av room samplingarna som jag lägger lite kompressor och EQ på, men inte mycket. För att få fram lite mer "levande" ljud.

Så gör jag, men jag får ändå inte till det. Hur gör ni???

Annons
Postat

Hur vill du att det ska låta?

om det är ett stort ljud så är du helt ute på fel väg . . . 😠

börja om från början med grundljuden och lyssna noga . . .

Postat

Hur ska man förklara...hmm...jag vill ha ett vanligt metal-ljud på trummorna. Typ Children of Bodom, In Flames. Åt det hållet.

Det ska ju inte va för stort och ta över hela ljudbilden så fort man rör en puka. Lagom helt enkelt.

• 2 veckor senare...
Postat

mmm.. jag vill oxå ha hjälp med pukor 🙂

Dock kan jag inte gå tillbaka till grundljudet å ändra, försent för det nu. Men jag letar typiska 80-rock-pukor, stort å fett. 😠

Postat (redigerat)

80-balladen "now your gone" med whitesnake.. Nu kanske jag är å mjölkar på fel tråd, men tja... this is the sound i want... =)

- Länk borttagen -

Redigerat av Lundin
Postat

Mycket av soundet hänger på rätt trummor och rätt skinn. Precis som ingen mik kan förvandla en Telecaster till Les Paul.

Men det mest klassiska med 80-talets hårdrockstrummor skapar du med kompressorn.

Gate med hög tröskel och sen mangla sönder på full ratio med kompressor.

Postat
Mycket av soundet hänger på rätt trummor och rätt skinn. Precis som ingen mik kan förvandla en Telecaster till Les Paul.

Men det mest klassiska med 80-talets hårdrockstrummor skapar du med kompressorn.

Gate med hög tröskel och sen mangla sönder på full ratio med kompressor.

Så sant så sant om trummorna och skinnen. Jag har med tiden insett att de är 80% av ljudet och mikrofonen/placeringen de resterande.

Postat
Sitter och mixar trummor för fullt. Men hur jag än försöker att få till pukljudet så blir det inte så bra som jag vill.

Jag använder mig av DFH och försöker att krana ur det bästa som går, men det är inte lätt.

Jag gör som så att jag använder mig av close samplingarna som jag skär lite i med EQ för att få fram "klick" ljudet och själva attacken. och sedan lägger jag på en gate som klipper bort nästan allt utan själva "attack" ljudet. Sedan lägger jag på en hård kompressor, och slutligen ett stereo reverb.

Sedan använder jag mig av room samplingarna som jag lägger lite kompressor och EQ på, men inte mycket. För att få fram lite mer "levande" ljud.

Så gör jag, men jag får ändå inte till det. Hur gör ni???

Jag tror problemet ligger i att du först "dödar" pukorna helt och sedan försöker få dom lite mer levande igen med roomsamplingar och EQ. Testa med att skippa gaten eller lätta lite på den först och främst. EQ:a och försök hitta pukans naturliga klang (frekvens), om du vill ha klick så ligger det någonstans mellan 1 - 3,4,5 kHz ungefär (väldigt brett jag vet men du får testa dig till ett klick som låter bra). kompressorn skulle jag sätta ratio 3:1 på och här får du laborera med attack och releasetid....ju snabbare attack desto "dödare" (hahah kul ord) puka.

Postat

bussa pukorna till en Aux-kanal med ett reverb (litet rum eller efter smak) samt en kompressor (ganska så hårt - efter smak)

blanda med original.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.