Jump to content
Annons

M-Audio Delta 1010LT


avh

Recommended Posts

Hej!

Har ett litet(eller ganska stort) problem med mitt ljud. Det funkar inte att panorera!'

Har ett m-audio delta 1010lt-ljudkort och när jag ska panorera ljud i reason så istället för att flyttas L/R så höjs/sänks ljuden istället.

Vet att det inte är mina hörlurar det beror på, för de är sprillans nya och dessutom har jag testat på andra datorer och då fugerar det. Så därför är det inte heller reason det är fel på.

Har testat alla möjliga kombinationer på kablarna från mixern--->ljudkortet men inget hjälper..

Någon som vet vad problemet kan bero på?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo har funderat på det också..

Har kopplat kabeln från mixern som där är en steroplugg till mixern och en L/R till ljudkortet.

Från ljudkortet har jag ju kopplat den analoga kabeln där det är en massa kablar ut från.

Grejjen är att det räcker att jag kopplar antingen L eller R från mixern till någon av ingångarna till ljudkortet för att det ska komma ljud.

Jag behöver alltså bara koplla ena sladden. Och det verkar lite konstigt.

Jag vet att det kommer stereoljud från ljudkortet eftersom M-audios programvara visar att det gör det.

Så felet borde ju ligga nånstans mellan ljudkortet och mixern? eller? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

det borde vara en sladd för varje kanal ut från kortet. Koppla ut 1 till en kanal på mixern och panna den fullt vänster. Koppla ut 2 till nästa kanal på mixern och panna ut den fullt höger. ( panna på mixern alltså inte i datorn)

Har din mixer någon stereo ingång kan du koppla dem L/R där.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm..

har en sånhär mixer:

http://www.thomann.de/prodbilder/behringer...pimx_157289.jpg

Från mixern har jag en kabel kopplat till kanal1:s stereouttag.(den under midiingången)

Kabeln har en vanlig steroplugg i ena änden och den delar sig till en L och en R i andra änden (Vit/Röd)

Dessa ändar har jag då kopplat till kablarna från ljudkorttet. (M Audio Delta 1010LT)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bild på ditt ljudkort. Som du ser på bilden har den ingen stereoutgång.

Så jag säger det igen koppla ut 1 från ljudkortet till 1 kanal på mixern. Koppla ut 2 från ljudkortet till en annan kanal på mixern. Pannorera sedan den första kanalen på mixern helt vänster och den andra helt höger.

Delta-1010LT-large.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det hela rätt, så har du kopplat en monokanal på mixerbordet till stereokanaler från ljudkortet. Koppla istället till 3/4 eller 5/6 på mixern, men du får nog byta kablage då. Din stereo -> 2*monokabel vet jag inte om du ens kan använda.

edit: litet förtydligande

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

aha, nu fattar jag vad som är felet.

min kabel har som sagt endast 1utgång från mixern men 2st till ljudkortet.

Måste vara fel sorts kabel då. Blir ju ljud men endast mono.

Blir en ny runda in till Musikbörsen då och köpa rätta kablar 😆

TAck för snabba svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, mono blir det inte...Såvida du har StereoTele i ena endan...

Men för att få Stereo i den bild vi ser stereo så ska du ha en dubbelkabel

i form av 2 ST RCA hanar i ena ändan (L/R Vit/Röd) Sen ska du ha 2 ST

Mono TELE Hanar (L/R Vit/Röd) i andra ändan. RCA pluggarna kopplar

du in i Deltans OUT1 och OUT2....

135391_2.JPG

Som du ser har jag märkt upp kablarna....Tips

135391_3.JPG

Mixern

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...