Jump to content
Annons

Grammatiken i forumet


AndyPandy

Recommended Posts

Någon som minns När "Erik Någonting" spammade forumet med 150 inlägg på ett dygn? Varav samtliga var illa stavade och substanslösa. Utan bara fyllde ett behov hos Erik att få klottra. Jag tyckte inte det var kul. 😮

Hoffstein eller hur han stavade? 😲

Ja men ibland stavade han hur bra som helst...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Host,   host.  🥰

"Punkter används för att visa att man har brutit av ett eller flera ord. I förkortningen t.ex. är det orden till och exempel som blivit avbrutna. Ibland används också mellanslag för att markera det, men punkter är tydligare."

Host, snörvel, harkel, segt sjukdomsslem. Och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Host,   host.   🙂

"Punkter används för att visa att man har brutit av ett eller flera ord. I förkortningen t.ex. är det orden till och exempel som blivit avbrutna. Ibland används också mellanslag för att markera det, men punkter är tydligare."

Host, snörvel, harkel, segt sjukdomsslem. Och så vidare.

Inte för att vara petig, men det där är gamla tillämpningar.

Numera (sedan 15 år tillbaks eller något... 🙂 ) skriver man inte t.ex. - utan hellre t ex - och man skriver inte o.s.v. - utan o s v är att föredra. Detta för att en punkt huvudsakligen ska användas för avslutning av meningar. Annars bryter man flödet i läsningen av meningarna...

Jag fick också lära mig t.ex. och o.s.v. i skolan - men numera är det faktiskt fel... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Host,   host.   🙂

"Punkter används för att visa att man har brutit av ett eller flera ord. I förkortningen t.ex. är det orden till och exempel som blivit avbrutna. Ibland används också mellanslag för att markera det, men punkter är tydligare."

Host, snörvel, harkel, segt sjukdomsslem. Och så vidare.

Inte för att vara petig, men det där är gamla tillämpningar.

Numera (sedan 15 år tillbaks eller något... 🙂 ) skriver man inte t.ex. - utan hellre t ex - och man skriver inte o.s.v. - utan o s v är att föredra. Detta för att en punkt huvudsakligen ska användas för avslutning av meningar. Annars bryter man flödet i läsningen av meningarna...

Jag fick också lära mig t.ex. och o.s.v. i skolan - men numera är det faktiskt fel... 😉

Utdraget ur SAOL är hämtat ur utgåva 12 från 1998 så det lär inte ändrats för 15 år sen.

Svenska språknämnden anger inget datum på hemsidan, men jag har en känsla av att de vet vad som gäller.

Edit: 🙂

Redigerat av Gote
Link to comment
Dela på andra sajter

Host,   host.   😆

"Punkter används för att visa att man har brutit av ett eller flera ord. I förkortningen t.ex. är det orden till och exempel som blivit avbrutna. Ibland används också mellanslag för att markera det, men punkter är tydligare."

Host, snörvel, harkel, segt sjukdomsslem. Och så vidare.

Inte för att vara petig, men det där är gamla tillämpningar.

Numera (sedan 15 år tillbaks eller något... :rolleyes: ) skriver man inte t.ex. - utan hellre t ex - och man skriver inte o.s.v. - utan o s v är att föredra. Detta för att en punkt huvudsakligen ska användas för avslutning av meningar. Annars bryter man flödet i läsningen av meningarna...

Jag fick också lära mig t.ex. och o.s.v. i skolan - men numera är det faktiskt fel... 😉

Utdraget ur SAOL är hämtat ur utgåva 12 från 1998 så det lär inte ändrats för 15 år sen.

Svenska språknämnden anger inget datum på hemsidan, men jag har en känsla av att de vet vad som gäller.

Edit: 😆

Ok - 15 år var kanske lite överdrivet om man ska hitta någon sorts "officiellt ändringsdatum" :rolleyes: , men faktum är att de flesta företag började gå över till icke-punkterade förkortningar för många år sedan, eftersom det blir mer lättläst utan punkterna...

Nåja - detta är petitesser, eftersom alla vet vad som menas oavsett vilket man skriver. Det finns betydligt allvarligare fel att anmärka på om man nu vill göra det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag har blivit sämra pa att stava de siste årena.

Sän har jag faktiskt problem med isärskrivning då jag har läsit mycket kurslitteratur på engelska sista sju årena innan de här två sista årena. Jag hoppas det gör ingentingen att jag skriver ibland endå!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan är i alla fall att jag har rätt. 😆

Rätt i vad? Att det heter förövrigt och i forumet?

Kom igen, håll med om att ingen skriver rätt hela tiden och att det till viss del är ganska poänglöst att gnälla på språkliga misstag!

Att särskrivningar, förkortningar av ord som "dem" till "d" och "jag" till "ja" och liknande är ett jävla oskick kan jag hålla med om, och att människor som inte kan formulera en normal mening är svåra att förstå - men jag kan inte bry mig mindre om små och stora begynnelsebokstäver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan är i alla fall att jag har rätt.  😕

Rätt i vad? Att det heter förövrigt och i forumet?

Kom igen, håll med om att ingen skriver rätt hela tiden och att det till viss del är ganska poänglöst att gnälla på språkliga misstag!

Jag skriver i forumet på samma sätt som jag skriver i ett block, likaså tycker jag grammatiken i forumet är kass, på samma sätt som grammatiken i en bok är kass. Jag vet inte var du har din grammatik, möjligtvis har du ställt den forumet.

Och jag håller inte med om att det är meningslöst att gnälla på språkliga misstag, speciellt inte som det handlar om de mest elementära reglerna.

Vad tycker du förresten om följande lilla omskrivning av din mening?

Kom igen, håll med om att ingen spelar rätt hela tiden och att det till viss del är ganska poänglöst att gnälla på musikaliska misstag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaee... jag är nog Lindströmian. Huvudsaken är att folk fattar vad man menar. Eftersom jag har vissa dyslexiska..dyslektiska... ähumm "stavningssvårigheter" så har jag nog stor tolerans för hur folk skriver. Samtidigt är man uppfostrad med något slags väldigt starkt språkpatos som gör att vissa saker sticker i ögonen. När man gör substantiv av verb t e x eller många av verbifieringarna t ex "Värsting".

Eller kansliförsvenskningar som syftar till att få en att lyda ex

"Räfsning av gångar kommer att ske den 18:e" istället för; den 18 kommer gångarna att räfsas"

Eller "Tvättning av mattor absolut förbjuden" isället för "Det är förbjudet att tvätta mattor" Allt sådant får mig att göra tvärt om. Men det kanske mer handlar om min auktoritetsproblematik.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningar har oftast språkvårdare som ser till att språker är snyggt, konsekvent och förståeligt. Detta är alltså onödigt, om jag tolkar dig rätt.

Tjena Andy. Jag har inte läst igenom hela tråden, men diskussionen har varit uppe tidigare, och kanske är värd att tjatas igenom igen. En riktigt bra tråd, här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...språkpolis&st=0

Jag tar mig den oetiska friheten att citera mig själv:

"

Själv är jag gammal språkpolis, men jag har lagt av. Särskrivningar är iofs ett jävla oskick, men annars tycker jag numera att går syfte och andemening fram, så skiter jag i hur någon stavat. Jag vet exempel i bekantskapskretsen på hur någon kritiserar dagispersonalens "utflyktsutskick" för att det innehöll ett par stavfel. Rätt patetiskt.

Tidningar och annat "representativt" tryck är vedervärdigt om sättnings- och stavfel förekommer, men skrivfel i sammanhang där inte textutformningen är det centrala, ska man fan överse med. Basta.

Sen är väl faktiskt dyslektiker överrepresenterade bland konstnärer (musiker)? Och tack gud för konstnärerna.

/B engan

"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen, håll med om att ingen spelar rätt hela tiden och att det till viss del är ganska poänglöst att gnälla på musikaliska misstag!

Folk får spela precis hur mycket fel de vill. Vart vill du komma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att grammatiska skrivregler är upprörande. Det skrivna språket är en slags utvecklingsstörd grov förenkling av ett levande språk, som är direkt relaterat till hur våra hjärnor och våran kultur fungerar. Ja, jag tycker särskrivningar är riktigt jobbiga, men det är för att ingen uttalar särskrivningar som särskrivningar. Annars tycker jag att det skrivna språket i största allmänhet är överskattat. Sålänge man kan skriva på ett sätt som undviker missförstånd tycker jag att man ska göra det.

Om man nu tycker det är så upprörande att ett foruminlägg inte är upplagt som ett debattinlägg i DN Debatt, så får man väl sluta använda internetforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk får spela precis hur mycket fel de vill. Vart vill du komma?

Självklart får de spela fel. Men tycker du att det är bra om de spelar fel? Stör det dig på något sätt?

Jag stör mig på att människor inte kan komma ihåg de mest elementära grammatiska reglerna som finns, precis som att jag stör på om någon postar en låt med uppenbara musikaliska fel.

Jag begär inte att folk ska prestera helt korrekt svenska, bara att man åtminstone ska komma ihåg de mest basala grejerna. Varför? För att det är störande med meningar som inte börjar med stor bokstav.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk får spela precis hur mycket fel de vill. Vart vill du komma?

Självklart får de spela fel. Men tycker du att det är bra om de spelar fel? Stör det dig på något sätt?

Jag stör mig på att människor inte kan komma ihåg de mest elemäntara grammatiska reglerna som finns, precis som att jag stör på om någon postar en låt med uppenbara musikaliska fel.

Jag begär inte att folk ska prestera helt korrekt svenska, bara att man åtminstone ska komma ihåg de mest basala grejerna. Varför? För att det ser fult ut.

Hej!

Det rör mig faktiskt inte i ryggen, AndyPandy.

mornel... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stör mig på att människor inte kan komma ihåg de mest elementära grammatiska reglerna som finns, precis som att jag stör på om någon postar en låt med uppenbara musikaliska fel.

Jag föreslår här istället för "elementära" användandet av det korrekta svenska uttrycket "grundläggande". Användning av låneord i onödan tyder på språksnobberi och en ovilja att låta alla ha en möjlighet att ta del av det man skriver. Det här är någonting som gör mig betydligt mer upprörd än sk inkorrekt grammatik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att grammatiska skrivregler är upprörande. Det skrivna språket är en slags utvecklingsstörd grov förenkling av ett levande språk, som är direkt relaterat till hur våra hjärnor och våran kultur fungerar. Ja, jag tycker särskrivningar är riktigt jobbiga, men det är för att ingen uttalar särskrivningar som särskrivningar. Annars tycker jag att det skrivna språket i största allmänhet är överskattat. Sålänge man kan skriva på ett sätt som undviker missförstånd tycker jag att man ska göra det.

Om man nu tycker det är så upprörande att ett foruminlägg inte är upplagt som ett debattinlägg i DN Debatt, så får man väl sluta använda internetforum.

Det finns en annan sak jag stör mig mer på, och det är när någon kommer med det sämsta argumentet av alla: gillar du det inte så behöver du inte vara här.

Gillar du inte att det är kallt? Flytta i så fall. Klaga inte.

Gillar du inte att köttfärsen är gammal i affären? Gå till en annan affär. Klaga inte.

Gillar du inte att det är mycket bilar? Flytta ut på landet då. Klaga inte.

Och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stör mig på att människor inte kan komma ihåg de mest elementära grammatiska reglerna som finns, precis som att jag stör på om någon postar en låt med uppenbara musikaliska fel.

Jag föreslår här istället för "elementära" användandet av det korrekta svenska uttrycket "grundläggande". Användning av låneord i onödan tyder på språksnobberi och en ovilja att låta alla ha en möjlighet att ta del av det man skriver. Det här är någonting som gör mig betydligt mer upprörd än sk inkorrekt grammatik.

Hej!

"Lånord" heter det, inte "låneord" 😆

MVH-mornel... 😆

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stör mig på att människor inte kan komma ihåg de mest elementära grammatiska reglerna som finns, precis som att jag stör på om någon postar en låt med uppenbara musikaliska fel.

Jag föreslår här istället för "elementära" användandet av det korrekta svenska uttrycket "grundläggande". Användning av låneord i onödan tyder på språksnobberi och en ovilja att låta alla ha en möjlighet att ta del av det man skriver. Det här är någonting som gör mig betydligt mer upprörd än sk inkorrekt grammatik.

Då föreslår jag att vi försöker isolera urformen av fornnordiskan och använder oss enbart av den i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan sak jag stör mig mer på, och det är när någon kommer med det sämsta argumentet av alla: gillar du det inte så behöver du inte vara här.

Håller faktiskt med och jag ber om ursäkt. Det var inte egentligen tänkt som en uppmaning för någon att ge sig av, utan en reflektion över att den grammatiska situationen oftast inte ser speciellt bättre ut på något internetforum, vare sig det nu är svenskt eller utländskt. Man kan känna sig frestad att reflektera över varför det förhåller sig på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...