Jump to content
Annons

Grammatiken i forumet

AndyPandy

Recommended Posts

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Då föreslår jag att vi försöker isolera urformen av fornnordiskan och använder oss enbart av den i fortsättningen.

Använder den största delen av sveriges befolkning fornnordiska? Nej.

Använder den största delen av sveriges befolkning ord som "elementära" i dagligt tal? Nej.

Om man verkligen vill påskina att man intensivt bryr sig om vad gemene man har lättare eller svårare att förstå så får man faktiskt ta och leva som man lär. Jag bryr mig inte speciellt, men jag har lite svårt för folk som säger åt andra vad dom ska göra.

Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Sluta jiddra, gör musik istället...

ps. Och jag som trodde detta var ett forum för musiker, haha 😆 ds.

Dela på andra sajter

Jag begär inte att folk ska prestera helt korrekt svenska, bara att man åtminstone ska komma ihåg de mest basala grejerna. Varför? För att det är störande med meningar som inte börjar med stor bokstav.

Det finns minst ett stavfel och ett skrivetiskt övertramp i citatet ovan. Jag finner det rimligt att du icke skola kasta sten i glashus.

Nog för mig

Tjing

Alla glada

/Bengan

Dela på andra sajter

Det finns minst ett stavfel och ett skrivetiskt övertramp i citatet ovan. Jag finner det rimligt att du icke skola kasta sten i glashus.

Du är singularis. Skola är pluralis. Du skall icke kasta sten i glashus. Vi skola icke kasta sten i glashus.

Nu ska jag se på Rapport.

Dela på andra sajter

Du är singularis. Skola är pluralis. Du skall icke kasta sten i glashus. Vi skola icke kasta sten i glashus.

Nu ska jag se på Rapport.

Vi skola basta och dricka öl istället...

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

asså e de så jävla nödvändigt att ständigt tjafsa om det här+!?! ja bryr mig inte alls jag menar ni förstår väl ändåå vad jag skriver eller hur?

Dela på andra sajter

asså e de så jävla nödvändigt att ständigt tjafsa om det här+!?! ja bryr mig inte alls jag menar ni förstår väl ändåå vad jag skriver eller hur?

Vad sade du? Kan du förklara hur du menar...? 😮

Dela på andra sajter

Vad sade du? Kan du förklara hur du menar...? 😮

🙁

Ja begrip int na...

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är författare. När jag postar inlägg i olika trådar så ser jag det inte som att jag skriver en uppsats, där stränga krav råder för grammatik. Jag ser det som forumsnack, vilket för min del ligger någonstans mellan chat och vanlig skönlitterär text i novellform.

Att skriva skönlitterära verk idag skiljer sig också mycket åt sinsemellan - att skriva en dikt går inte till på samma sätt grammatiskt, som att skriva en roman.

Vad jag vill ha sagt är att det sätt man skriver text på beror på sammanhanget!

Jag hade ingen aning om att skola är i plural. Vad är då "skolor"?

😆

:musik

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är författare.

Musik, Du är en skön lirare. Men om du inte bevisar annorlunda så kommer jag att anse dig som forumets största mytoman. Förföljd av paparazzis, författare......ja du förstår.

Jag jobbade en gång på SJ:s tvättmaskin för att tvätta tåg tillsammans med en kille som hävdade att han bara var där av skattetekniska skäl. Han bytte bil, sa han, som andra byter skjortor. Sin stora mage till trots var han tävlingscyklist. Vet ni hur han tog dem; -Jo i uppförsbackarna! Han seglade även småbåtar till kunder i Afrika som extraknäck.

Visa att du är annorlunda. 😛

Dela på andra sajter

När jag gick på på Gbg:s Folkhögskola hade vi besök av Professor Lars-Gunnar Andersson. Ni vet han som är med i Språket i P1. En sak som jag minns och som överaskade mig, var när han på frågan hur man skulle ställa sig till att ens barn (inte småbarn) ibland (ofta) säger ööääehh när de vill att man skall räcka dem mjölken. Naturligtvis väntar jag mig att han skall säga något om vikten av ett korrekt språk, men han överaskar och säger att man ofta förstår av sammanhanget samt att det kan väl vara onödigt att änga tid och kraft tidigt på morgonen åt att tjafsa med sin son/dotter om saker hon/han redan vet.

Och visst är det väl det viktigaste. Just det att man förstår varann. Men om man inte gör det så bör man nog klaga med en gång och det är också helt ok. Att skriva så bra man kan är ju vettigt av respekt för att andra skall läsa ens inlägg och något som jag instämmer i att man bör göra.

Sen har jag förståelse för att vissa stöter sig mer en andra på språkliga "felaktigheter". Jag tror inte nödvändigtvis det handlar om att man är rigid och stel utan att det kan handla om diverse saker. Kanske ett starkt utpräglat språköra/öga, kanske ett starkare skönhetssinne vad vet jag. Jag vet att jag har mer problem med strukturer nuförtiden. Jag kan bli störd om den är oordning (ändå är jag inte bra på att skapa ordning) vilket jag inte alls blev när jag var ung. Var tillsammans med en Iransk flicka och såg därför på persisk konst som mosakier, vilket var alldeles för småttiga och plottriga för att jag skulle kunna se på och njuta av dem. Min syn har försämrats (jag är 103 och ett halvt nu) och jag tror att det är en stor orsak till att jag är mer "känslig" för strukturer nu. Inte helt kul. Därför gnällde jag på Hans underbara sätt att formatera och fick höra att jag var en dryg fan. Egentligen är inte jag inte en dryg fan och jag tror inte heller att AndyPandy och de som klagar på stavning mm. är.

Fråga kolon Kan vi landa någonstans som är rätt ok för alla?

Redigerat av DåligtGehör
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Dede!

Du kan vara lugn - jag är INTE mytoman!

Den där killen med magen hos SJ...han kan ju ha talat sanning även om det var udda företeelser. Och detta med att tävla i cykel - visst kan han ha gjort det också...på lägre amatörnivå, eller hur?!

Precis som att man inte automatiskt är Nobelpristagare bara för att man skriver.

Paparazzigrejen gällde ju främst tjejens upplevelser, inte mina egna.

😛

:musik

Dela på andra sajter

Vi förstår väl ändå...eller?

Iaf jag, visst ser man en del som man skulle kunna påpeka men alla kanske ej är så grammatiskt skolade eller rent utav har läs och skrivsvårigheter, så varför döma.

D vål väl it´nå better ta de...e´l??? 😛

Tänk vad kul det skulle vara om vi började att skriva på jämska, och med det samtidigt bevarade en (Rebublikansk) tradition. 🤪🙂😆

Dela på andra sajter

Den där killen med magen hos SJ...han kan ju ha talat sanning även om det var udda företeelser. Och detta med att tävla i cykel - visst kan han ha gjort det också...på lägre amatörnivå, eller hur?!

Jovisst, dessutom ägde han fläktfabriker i Kanada. Och använde vagnsnyckeln till att lösa proppar i fekalieanläggningen. Köra med vagnsnyckeln ett par renande tag i jorden. Sedan duger den gott att röra i kaffet med!

Upp till bevis, kompis! :rolleyes:

Dela på andra sajter

Jösses. 😏

Jag brukar gnälla när folk skriver som analfabeter från lunar, men en punkt här och ett komma där kan f-n kvitta. Så länge det går att förstå fyller det ju sitt syfte. De som inte går att förstå är en annan femma däremot.

Sjskdu sar4jidyu sa438q jsdau sjrkljelr. Visst?

Dela på andra sajter

Jösses. 😎

Jag brukar gnälla när folk skriver som analfabeter från lunar, men en punkt här och ett komma där kan f-n kvitta. Så länge det går att förstå fyller det ju sitt syfte. De som inte går att förstå är en annan femma däremot.

Hej!

Tycker du att det är okej att spela fel ibland också?

😏

MVH-mornel... 😉

Dela på andra sajter

Jösses. 😎

Hej!

😏

MVH-mornel... 😮

Ehh... va? Var det inte du som störde dig på språkpoliser precis?? 😉

Eller du är ironisk? Ser ut som du försöker inpersonifiera "musik" i ditt sätt att skriva... 😉

Nänuhängerjaginteriktigtmedlängre.

Dela på andra sajter

Jösses. 😎

Hej!

😏

MVH-mornel... 😮

Ehh... va? Var det inte du som störde dig på språkpoliser precis?? 😉

Eller du är ironisk? Ser ut som du försöker inpersonifiera "musik" i ditt sätt att skriva... 😉

Nänuhängerjaginteriktigtmedlängre.

Hej!

Jag skojsar bara till det lite såhär på kvällskvisten. Att imitera Musik är inget jag menar. Jag har en Hej!-dag idag.

MVH-mornel... 😆

Dela på andra sajter

Jag skojsar bara till det lite såhär på kvällskvisten. Att imitera Musik är inget jag menar. Jag har en Hej!-dag idag.

Så din fråga var seriös?

Hej!

Nej, den var inte seriös.

MVH-mornel... 😏

Dela på andra sajter

Böheevr man engteilegn knuna satva öevr hvuud tgeat?

Man kndue väl lkia grnäa srikva dasgtingidnar och ignläg på frumoet på dteta stät?

Det är ju mjlögit att tdya om man är evnis... 😏

Dela på andra sajter

Böheevr man engteilegn knuna satva öevr hvuud tgeat?

Man kndue väl lkia grnäa srikva dasgtingidnar och ignläg på frumoet på dteta stät?

Det är ju mjlögit att tdya om man är evnis... 😏

Hej!

Man behöver inte ens vara envis, det går lätt som en plätt. Bara att läsa lite snabbt.

MVH-mornel... 😎

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.