Jump to content
Annons

Grammatiken i forumet


AndyPandy

Recommended Posts

Jag har hängt här på forumet ett tag, och med risk att bli beskylld för att vara elitistisk skulle jag vilja påminna om några elementära grammatiska regler:

1) Meningar börjar med stor bokstav.

2) Meningar avslutas med punkt.

3) Vissa meningar mår bra av komman.

4) I svenskan särskriver man inte ord. Det heter t ex inte el gitarr, utan elgitarr. Det heter heller inte avatar tråd, utan Avatartråd. Inte party bilder, utan partybilder.

Spelar ovanstående någon roll? För att få svar på detta är det kanske lämpligt att fundera på om man kan ta vilka ackord som helst efter varandra. Det kan man, men det låter oftast illa. Man kan också skriva hur man vill, men det ser ofta illa ut.

Därför: skriv väl! Ledning: tänk efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Förkortningar som t. ex. avslutas med punkt, AndyPandy.

Sluta gnälla.

Vänligen slå upp en grammatikbok. Där kommer du kunna läsa att punkter i förkortningar inte alls är nödvändiga. Däremot kommer du kunna läsa att förkortningar helst inte ska användas.

För övrigt visste jag att det skulle komma Sluta gnäll!-kommentarer, vilket är helt obegripligt. Vad är felet med att upprätthålla ett läsbart forum?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Förkortningar som t. ex. avslutas med punkt, AndyPandy.

Sluta gnälla.

Vänligen slå upp en grammatikbok. Där kommer du kunna läsa att punkter i förkortningar inte alls är nödvändiga. Däremot kommer du kunna läsa att förkortningar helst inte ska användas.

Förövrigt visste jag att det skulle komma Sluta gnäll!-kommentarer, vilket är helt obegripligt. Vad är det för fel på att upprätthålla ett läsbart forum?

Menar du för övrigt? Jag kan inte läsa det du skriver när du sätter ihop orden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppmana folk att tala helt korrekt grammatisk svenska på ett forum är nog lika rimligt som att begära att folk ska tala helt korrekt grammatisk svenska i verkliga livet. Hälften av det vi säger i vardagslag är troligtvis "ööhh...", "eerrhh...", och en massa halvdana oavslutade meningar som utmynnar i sanslöst tveksamma meningsbyggnader.

Varför ska vi skriva helt korrekt när man inte talar helt korrekt?

Däremot är jag allergisk mot folk som använder 25 utropstecken i en mening.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iritera mig på det ibland. Särskilt särskrivningar.

Men tänk då steget längre. Hur låter det när vi pratar IRL.!?

Jo det låter förjävligt. hoppigt och osammanhängande.

Jag har för mig Fredrik Lindström har ett exempel i sin bok "världens dåligaste språk" där han citerar prins Bertil. Ordagrant!

Fredrik har skrivit ut alla "typ" "liksom" och "altså"

Bertil framstår som rätt korkad i sitt fjortisaktiga sätt att prata. typ liksom ni fattar 🙁

jag vet inte riktigt vad jag kom fram till i och med detta men ni kanske fattar?! 🙁😉

edit: samma svar som Snow Brigade 😉

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är jag ganska säker på att det heter "på forumet" och inte "i forumet".

haha fan va du gick igång 😉

Ja, jag vet. Jag kan inte låta bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som argumenterar med hur det ser ut i vardagslivet så finns det en del saker ni inte tänker på. Framförallt kroppsspråk etc. Detta hjälper oss att förstå vad vi menar även om vi inte säger det rakt ut. Vidare så pratar vi inte med särskrivningar, förmodligen eftersom vi inte skulle förstå varandra då. Det är inte speciellt svårt att skriva läsligt och jag tycker definitivt en uppmaning då och då är på sin plats. Vill man något skall man uttrycka sig så att andra människor förstår vad man säger, annars kan man väl inte förvänta sig att få något vettigt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller delvis med Andy i den här frågan. Visst, det är rätt att språket borde hålla viss klass. Bland annat av den orsaken att det är lättare läsa meningar som har en bra struktur.

Men vi får också se till syftet med allas texter. I huvudsak är det meningen att man skall förstå vad som skrivs. Även vid sär skrivningar förstår man budskapet. Man kan inte begära att alla ska kunna alla skrivregler som finns.

Så, i den mån man ändå begriper kan man lika väl ta det för vad det är. Om man inte förstår får man väl fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta tänker man egentligen "jag har ingen aning om vad han/hon menar" när man läser nåt på forumet? Diverse särskrivningar och utelämnade av kommatecken etc påverkar sällan vår förståelse av saker och ting. Kontexten i ett inlägg gör i princip alltid att man förstår vad som sägs. Men men, det är väl en vanesak att hantera lite halvdan svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska vi skriva helt korrekt när man inte talar helt korrekt?

För att det blir extra tydligt när man skriver illa. Tala och skriva är inte samma sak.

Du (ni) kan tycka vad ni vill om att jag anmärker på vissas sätt att skriva, men ibland är det helt omöjligt att förstå vissa inlägg eftersom ordföljd och meningsbyggnad är fel.

Tidningar har oftast språkvårdare som ser till att språker är snyggt, konsekvent och förståeligt. Detta är alltså onödigt, om jag tolkar dig rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diverse småfel är inte mycket att hänga upp sig på - men allt oftare kommer det inlägg i stil med:

tja! ja e en cool dude me lite probs.

d e min synt å midi-int som inte gigar ihop.

å sen vill ja ha tips på fetaste akt mon fö max 500 pix. inge skit ba för då blir ja sur!

sen e de nå skit med qbase oxå för de går inte å spela in.

Sådana inlägg (det har förekommit många sådana och ännu värre...) blir till slut helt obegripliga när chat-jargong används i tid och otid.

Skriver man normal svenska, så förstår alla - även om man gör diverse grammatiska fel på grund av bristande kunskap. Att använda chat-jargong på ett forum visar däremot en viss brist på respekt för medlemmarna, tycker jag.

Man måste ta seden dit man kommer - och när det är något som är mer beständigt (som ett forum), ska man också använda någorlunda bra språk, så att det blir sökbart i framtiden - och begripligt om 3 år, när ingen längre förstår den chat-jargon som används i dag...

På en chat försvinner allt lika fort som det skrivs, så där ska det bara gå fort att skriva - men på ett forum är det lite annorlunda...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

För er som argumenterar med hur det ser ut i vardagslivet så finns det en del saker ni inte tänker på. Framförallt kroppsspråk etc. Detta hjälper oss att förstå vad vi menar även om vi inte säger det rakt ut. Vidare så pratar vi inte med särskrivningar, förmodligen eftersom vi inte skulle förstå varandra då. Det är inte speciellt svårt att skriva läsligt och jag tycker definitivt en uppmaning då och då är på sin plats. Vill man något skall man uttrycka sig så att andra människor förstår vad man säger, annars kan man väl inte förvänta sig att få något vettigt svar.

Ok! Jag viker mig. Jag tyckte inte sådär egentligen. Jag ville bara få in en ny infallsvinkel i tråden 😄

Jag vet med mig att jag själv är ganska slarvig, speciellt när det gäller stor bokstav

Neko. Det va komunikation du pluggade va? 😠

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, för att förtydliga min ställning i frågan: mindre språkfel tycker jag är helt okej. Stor bokstav spelar ingen roll för förståelsen av en mening. Väldigt, väldigt felstavade ord och särskrivningar gör det. Det är självklart att alla bör tänka på hur de skriver, eftersom att det är så vi kommunicerar här, men flera av de punkter AndyPandy tar upp i den här tråden håller jag inte med om är särskilt viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, för att förtydliga min ställning i frågan: mindre språkfel tycker jag är helt okej. Stor bokstav spelar ingen roll för förståelsen av en mening. Väldigt, väldigt felstavade ord och särskrivningar gör det. Det är självklart att alla bör tänka på hur de skriver, eftersom att det är så vi kommunicerar här, men flera av de punkter AndyPandy tar upp i den här tråden håller jag inte med om är särskilt viktiga.

Fast jag undrar ändå hur svårt det egentligen kan vara att börja en mening med stor bokstav. Jag förstår inte ens hur detta ofog har uppkommit. Det konstiga är att man behöver påpeka att en mening inleds med stor bokstav och slutar med en punkt.

Men visst, man behöver inte inleda en mening med stor bokstav. Man behöver heller inte tvätta sig och inte heller behöver man skaka hand. Och visst, man kan kan tala högt i biosalongen under filmen, och man kan tränga sig före i kön. Faktum är att man kan i princip bete sig hur som helst och ändå överleva. Men alla vet att det underlättar att bete sig på ett visst sätt i vissa situationer.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som minns När "Erik Någonting" spammade forumet med 150 inlägg på ett dygn? Varav samtliga var illa stavade och substanslösa. Utan bara fyllde ett behov hos Erik att få klottra. Jag tyckte inte det var kul. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det rätt eller fel att börja varje ny mening med två mellanslag istället för ett? Det är någonting jag gör i varje fall och M$ Word som alltid reagerar på idiotsaker har aldrig sagt något om min (o)vana.

Var så god, AndyPandy. Stora bokstäver och punkter i slutet av meningarna. 😲

Oj fan, missade jag en?

Sådärja.

Gud, vad ovanligt det kändes att använda shift-knappen när jag inte jobbar.

puss,

~ f

som för övrigt tycker standarden på språket är helt okej på det här forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag definitivt hålla med om. Jag har sett forum där det är mycket, mycket värre... 😲

Man ska aldrig jämföra sig med de som presterar sämre, man ska alltid jämföra sig med de som presterar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som minns När "Erik Någonting" spammade forumet med 150 inlägg på ett dygn? Varav samtliga var illa stavade och substanslösa. Utan bara fyllde ett behov hos Erik att få klottra. Jag tyckte inte det var kul. 😲

Han A*diomaker då? ( Eller vad sjutton han hette )

Han var fanimej helt jävla otrolig. Som att prata med ett krypto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som minns När "Erik Någonting" spammade forumet med 150 inlägg på ett dygn? Varav samtliga var illa stavade och substanslösa. Utan bara fyllde ett behov hos Erik att få klottra. Jag tyckte inte det var kul. 😆

Han A*diomaker då? ( Eller vad sjutton han hette )

Han var fanimej helt jävla otrolig. Som att prata med ett krypto.

Det vA*r verkligen en A*nnorlunda upplevelse... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som minns När "Erik Någonting" spammade forumet med 150 inlägg på ett dygn? Varav samtliga var illa stavade och substanslösa. Utan bara fyllde ett behov hos Erik att få klottra. Jag tyckte inte det var kul. 😆

Hoffstein eller hur han stavade? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...