Jump to content
Annons

Pizza-tråden


Sonnert

Recommended Posts

[...] men bagarna får absolut inte vara för snåla

Apropå snåla bagare så kan det vara värt att tillägga att om man är i Umeå och vill äta "skräpmat" så ska man undvika pizza och istället gå på MAX, Frasses eller nåt kebabhak...

Jag kan inte förstå att en stad med 100,000 invånare (och därmed en hel drös med olika pizzerior) inte har en enda bra pizzeria!!

Fast iofs var det 3 år sedan jag flyttade därifrån, så det kan ju ha blivit bättre (sämre lär det inte kunna bli iallafall!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 179
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

[...] men bagarna får absolut inte vara för snåla

Apropå snåla bagare så kan det vara värt att tillägga att om man är i Umeå och vill äta "skräpmat" så ska man undvika pizza och istället gå på MAX, Frasses eller nåt kebabhak...

Jag kan inte förstå att en stad med 100,000 invånare (och därmed en hel drös med olika pizzerior) inte har en enda bra pizzeria!!

Fast iofs var det 3 år sedan jag flyttade därifrån, så det kan ju ha blivit bättre (sämre lär det inte kunna bli iallafall!).

Jodå! Pizza House, precis vid Rådhusesplanaden, gör goda pizzor. 🙂

Har käkat på Tre Kronor också. De var inte goda.

Jag håller med om att man gärna väljer Max eller Frasses...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig ätit äkta italiensk pizza. Det ska tydligen vara något helt annat.

tjockare deg, helt annan sorts ost och ingen jävla o-ortodox kebab 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig ätit äkta italiensk pizza. Det ska tydligen vara något helt annat.

tjockare deg, helt annan sorts ost och ingen jävla o-ortodox kebab  :rolleyes:

Tjockare deg?! WTF?! :rolleyes:

När jag jobbade i Italien hade de en vedeldad pizzaugn i personalmatsalen! Det är stil det! Pizzorna där nere är tunna som tidningspapper, men fy fan vad smaskiga!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus: Pizza House, jo det stämmer nog, de var nog lite bättre om jag kommer ihåg rätt. Fast inget som går upp emot Pizzeria Italia i Kalmar eller Dejefors Pizzeria i Deje. :rolleyes:

Sonnert: Skulle nog tro att ovan nämnda Italia är hyfsat italiensk 😆 för det stämmer med degen och osten. Rekommenderas varmt!

Edit: eller inte...? Jaja, italienarna kanske gör lite olika dom också...?

Och vad gör du i Kalmar förresten, Linus??

Edit igen: Nä, nu ska jag nog baskemej gå och köpa pizza!!! :rolleyes:

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det växlar. Ett tag så var man fast i oxfileträsket, men den sensate tiden så är det Gudfadern, med goda oliver. Det är extremt viktigt att den inte är halvbakad. Jag brukar ställa höga krav på gräddningstiden. En lite halvrå pizza med kalla "pålägg" är något av det värsta jag vet.

En kompis till mig gillade inte ost, så när han beställde pizza så ville han alltid ha "utan ost". Tyckte det var underligt, det blir liksom inte pizza utan ost eller...?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag iväg till lokala pizzamånglaren och plocka upp en rykande färsk vegetariana.

Som du sedan cyklar ner med till Småland 😄

AndersÅMåns rekommenderar att cykla i c:a 80 km/tim för att hålla pizzan varm på hemvägen.

tjing

Bengan

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Själv gillar jag en standard Capricciosa med extra lök. Funkar alltid men blir det för ofta så är det ju inget roligt.

Tonfisk-pizza med ägg o tabasco är en annan lustig kombination som är hehl ok men godast är de pizzorna som Kristos gör på KrRistorante en femminuterspromenad härifrån. En "Kr Della Casa" tex med tomatsås, lufttorkad skinka, kronärtskocka, solt. tomater, ruccola och gorgonzola och pamesan.....Mmmmmmmmmycket gottigott. 😄🙁

<--- OBS! Man bör ej lägga pizza på en Studer bandare...kletigt blire 😕

Redigerat av PetePizza
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag iväg till lokala pizzamånglaren och plocka upp en rykande färsk vegetariana.

Som du sedan cyklar ner med till Småland 🙂

AndersÅMåns rekommenderar att cykla i c:a 80 km/tim för att hålla pizzan varm på hemvägen.

tjing

Bengan

😆

tja, ökat luftmotstånd=ökad friktion=ökad värme du vet...

I min eventuella profession som FYSIKMAJJE ser jag dock vissa hål i resonemanget 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag har börjat fixa mej en riktig specialare!

Kebabpizza med pommes (!), färska tomater, vitlökssås och "sån där stark röd sås man har på kebab". Det blir en sjujäkla portion eftersom pizzan blir minst dubbelt så tjock av all pommes.. Men det är GOTT! Dessutom kostar den bara 45 kr här i Älvsjö.. Så ta pendeln från Centralen om ni är där och går vilse, tre stationer ba! 😆

Jag är förresten den enda som beställt det där. Dom garvar åt mej varje gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger en pizzeria i samma hus där jag bor. Men jag har upptäckt en

70-tals klassiker. Varma mackor hemma från ungen, klart klockren.

Hej!

Ja, det är faktiskt riktigt smarrigt.

MVH-mornel... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Taskigt att göra dem arbetslösa med en gång i livet! Alltså, ge barnen mer jobb!!

När det gäller pizza ska det inte vara Bearnaisesås på den. Botten ska vara riktigt tunn, och det gör de den alltid här hemma hos alla lokala pizzabagare jag provat. Jag är inte särskilt förtjust i amerikansk pizza nämligen, om jag får välja.

Föredrar oxfilé eller fläskfilé på pizzan. Gärna med gorgonzola och lök. Varför inte med färsk vitpressad vitlök också (och brukar kallas Pizza Gorgonzola). Alternativt oxfile plus curry och jordnötter (brukar kallas Africana). Alternativt oxfilé med färska tomater, champinjoner och lök (kallas ofta Provenciale).

Kör numera oftast med Pizza Light, alltså en magrare ost (det är enda skillnaden).

😆

hungrig snart//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Varma mackor hemma från ungen, klart klockren.

Från ungen? Du vet att barnarbete är olagligt, va? 😆

Barnarbete ? Nej här är det mat Tina upplägg som gäller...

Alla har vi olika smak med gorgonzola=raggarsås på pizzan ?

Samma sak med banan ? Ananas ? oxfile ? En pizza ska ha

burksvamp, burktomatsås, burkmusslor, burkräkor, sunkna

oliver och en fet ost annars är det ingen sunkhaks pizza.

Det slutar väl med non-stop praliner på pizzan... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] men bagarna får absolut inte vara för snåla

Apropå snåla bagare så kan det vara värt att tillägga att om man är i Umeå och vill äta "skräpmat" så ska man undvika pizza och istället gå på MAX, Frasses eller nåt kebabhak...

Jag kan inte förstå att en stad med 100,000 invånare (och därmed en hel drös med olika pizzerior) inte har en enda bra pizzeria!!

Fast iofs var det 3 år sedan jag flyttade därifrån, så det kan ju ha blivit bättre (sämre lär det inte kunna bli iallafall!).

Jodå! Pizza House, precis vid Rådhusesplanaden, gör goda pizzor. 😎

Har käkat på Tre Kronor också. De var inte goda.

Jag håller med om att man gärna väljer Max eller Frasses...

Pizza House? huh? 😆

(Mias Grill vid busstationen har hyfsade portioner om man vill käka burgare och strips)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig ätit äkta italiensk pizza. Det ska tydligen vara något helt annat.

tjockare deg, helt annan sorts ost och ingen jävla o-ortodox kebab  😆

Tjockare deg?! WTF?! 😄

När jag jobbade i Italien hade de en vedeldad pizzaugn i personalmatsalen! Det är stil det! Pizzorna där nere är tunna som tidningspapper, men fy fan vad smaskiga!! 😄

Word! Käkade i en italiensk restaurang... pizzorna var som Gote beskrev...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men asså, är det sensationellt???

Vad är det för pizzaställen ni har?! De är alltid supertunna...

Annars är det ju amerikansk panpizza.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses.. Handlar det inte om att modda pizzor? 😛

Jag har moddat så in i den graden att jag har 2 egna pizzor. En på Mullas i Dorotea (han har tvärr flyttat nu, och så har även jag) som heter Lapland dream. den består av rökt renfilé, kantareller samt 50/50 västerbottensost och pizzaost och sen med en klick Bearnaisesås och några pefferone.. och så hemligheten då.. Lite kanel ovanpå som krydda.

Kebabpizza.. Hmm.. fnyyyz.. ok i nödfall då... fast ganska gott ska jag erkänna

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder modda?

Pizzan med renfilé och kantareller lät god!

:rolleyes:

kallt som helvete!//:musik

modda=modifiera. I pizza samanhang kan det betyda att en pizza calzone modifieras så tillvida att kunden även vill ha salami på den vilket inte ingår i orginalreceptet.. Vid exktrem modifiering så upstår helt enkelt ett helt nytt koncept.. En ny pizza är född Voila 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder modda?

Pizzan med renfilé och kantareller lät god!

:rolleyes:

kallt som helvete!//:musik

modda=modifiera. I pizza samanhang kan det betyda att en pizza calzone modifieras så tillvida att kunden även vill ha salami på den vilket inte ingår i orginalreceptet.. Vid exktrem modifiering så upstår helt enkelt ett helt nytt koncept.. En ny pizza är född Voila 🙂

Attans, du hann före 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kebab pizza! :rolleyes:

Är jag bakis blir det Köttfärs, skinka, lök, ägg och bearnaise

...bakis pizzan nr 1

Hm..nu blev jag hungrig...suck.

Redigerat av Roger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...