Jump to content
Annons

Mixning av sången


FredrikMikaelsson

Recommended Posts

Hej hallå!

Håller på att lägga på sång på en av mina låtar. Jag har dock uppenbara problem med att få till ljudet på sången. Jag använder mig av en BEHRINGER B-! som mick, och jag tycker att ljudet in är bra. Det är i mixningen när jag ska EQ:a, komprimera och lägga de esser som jag inte får till det. Har skruvat i två dagar snart… Reverbet har jag med och ett kort deley.

Finns det något mer som jag har missat? Nån magisk effekt man kan lägga på? Det är ju lite funkey -skamusik jag sjunger till så jag vill dock ha ljudet rätt clean’t!

Det hela kan ju bero på att jag har varit förkyld och sjunger bitvis ganska surt på tagningarna… Måste spela in det på nytt. Men dock är det någon som har några idéer?

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Börjar med EQ se deesser sen deley och sen kompressor.

Reverbet kommer in genom en Fx kanal.

Instinktivt skulle jag lägga effekterna i ordningen kompressor -> EQ -> de-esser -> delay -> reverb. Men det är bara jag 🙁

Har du problem med att få sången att låta bra som solokanal eller har du problem att få den att sitta i mixen ? Som redan sagts skulle det nog hjälpa med ett ljudexempel 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra EQ -> kompressor -> De-esser (om du nu måste de-essa?).

Det kan även vara sss-ljuden vid reverb, delay returnen som kan slå igenom om du har mycket "skimmer" på reverbet....testa att de-essa där. Eller så splittar du sångkanalen och dessar ena splitten och skickar den endast till effektkanalen (dvs ingen output på den)....

EDIT: Det är inge bra att ha en kompressor efter delayet!! lägg dealy på samma F/X som reverbet!

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Tänkte bara fylla på lite genom att förklara varför ordningen på effekterna är viktig. Om du till exempel lägger eq:n före kompressorn, så kommer kompressorns arbete att påverkas om du senare gör justeringar på eq:n igen. Detta behöver inte nödvändigtvis vara fel, men man bör ha det i åtanke när man skruvar.

Om du lägger kompressorn efter ett reverb, så kommer reverbet att höras mer, eftersom kompressorn trycker ihop dom högsta ljudtopparna, och därför får ljud som ligger i bakgrunden (t.ex. reverbet) att höras tydligare.

Men detta kanske inte var något nytt? 😲

Redigerat av AndersL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst IMHO ordning:

De-Esser

EQ

Compressor

Beroende på hur hårt han vill komprimera sången så föreslår jag att ha de-essern sist i kedjan eftersom att en kompressor har förmågan att framhäva sss-ljud. Egentligen spelar det väl ingen roll faktiskt……man gör som man tycker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar med EQ se deesser sen deley och sen kompressor.

Reverbet kommer in genom en Fx kanal.

Kör delayet efter kompressorn istället. Det bästa är väl att försöka hålla det enkelt. EQ, kompressor, de-esser. Gör plats i mixen också med EQ och panorering. Du kan ju sända ett klipp via MSN om du vill, så kanske jag kan komma med nåt bra förslag. 😲 Sen är det ju viktigt hur du skruvar kompressorn också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast hur får man en de-esser att funka bra egentligen?

Vi brukar EQa sången rätt så friskt uppe i diskanten för att få det att "poppa ut" mer, men då med följden att folk ofta påpekar att vi har lite väl skarpa S-ljud på våra låtar. Om jag sedan lägger de-esser på det så verkar de enda lägena va att antingen märks ingen skillnad alls eller också är det som om effekten av EQn försvinner och sångljudet blir "dovt" igen... (Och en gång lyckades jag faktiskt skruva fram en riktigt övertygande läspning också... 🥰 )

Kan tillägga att det är en sångerska det handlar om och att vi oftast kör kompressor->EQ->reberb/delay och att jag alltså försökt med de-esser efter EQn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast hur får man en de-esser att funka bra egentligen?

Vi brukar EQa sången rätt så friskt uppe i diskanten för att få det att "poppa ut" mer, men då med följden att folk ofta påpekar att vi har lite väl skarpa S-ljud på våra låtar. Om jag sedan lägger de-esser på det så verkar de enda lägena va att antingen märks ingen skillnad alls eller också är det som om effekten av EQn försvinner och sångljudet blir "dovt" igen... (Och en gång lyckades jag faktiskt skruva fram en riktigt övertygande läspning också... 🥰 )

Kan tillägga att det är en sångerska det handlar om och att vi oftast kör kompressor->EQ->reberb/delay och att jag alltså försökt med de-esser efter EQn.

Det bästa knepet är att spela in rätt från början så att man slipper använda de-esser. För det första kan du be sångerskan hålla igen lite på s:en. Val av mikrofon är också avgörande. Om du använder en stormembransmikrofon så kan du testa att vinkla den lite bakåt, även be sångerskan flytta lite längre bak.

Om du nu fortfarande skulle ha problem efter EQ:ning så tycker jag att det är överlägset bäst att volymautomatisera de partier som man stör sig på (om du nu spelar in med någon sequencer). Om du inte orkar det så kvarstår endast de-esser…..att det låter dovt på hela mixen beror ju på att den är fel inställd. Ska vara snabb attack o snabb release samt att du måste hitta exakt vilket frekvensband som är mest irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja va va säger man? Världskalss? Alla säger olika... kan inte annat än att le 😆

Har rattat lite ett tag till och det slutade såklart med att jag började mixa om allt ting... När plötsligt sången var bra så var nivåerna på trummorna för dåliga etc. Men det är väl så det är när man är lite halv rookie. Det tar en jävla tid o lära sig! Mitt största problem är nog att jag bara jobbat med olika beats och först ska lägga på sången, och då är jag så van vid att beatet ska låta på ett visst sätt... men det gör det gör det ju inte riktigt med sången pålaggd...

Ska prova det där med att vinkla micken! Visste ju det faktiskt men hade helt supit bort det ur minnet.

O sorry, det blir inget sångklipp tyvärr, har all musik på den andra datorn och är för lat för att mecka över den till denna. (Sanningen kanske är att jag sjunger så jävla surt så att det är lite pinit...) Idag har jag tillomed mer ont i halsen än när jag sjöng in så jag får vänta ut det onda o sen spela in. Och då lovar jag att lägga ut ett klipp!

Över och ut

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

hey. ha nästan alltid som "regel" att du drar ifrån med EQ 1. sen komprimerar du. och med EQ 2 så lägger du till så att säga. förmodligen så klarar sig din mix bra utan desser eftersom att diskantinnehåll i hemmaprylar ofta tenderar att försvinna. så jag skulle komprimera hårt så att du får en fet närhet i sången. om du vill ha det förstås. skippa korta delayet. vad har du det till? lägg ett schysst kort reverb följt av ett lite längre som svansar av det korta..

Link to comment
Dela på andra sajter

hey. ha nästan alltid som "regel" att du drar ifrån med EQ 1. sen komprimerar du. och med EQ 2 så lägger du till så att säga. förmodligen så klarar sig din mix bra utan desser eftersom att diskantinnehåll i hemmaprylar ofta tenderar att försvinna. så jag skulle komprimera hårt så att du får en fet närhet i sången. om du vill ha det förstås. skippa korta delayet. vad har du det till? lägg ett schysst kort reverb följt av ett lite längre som svansar av det korta..

Jo de-essern verkar ju inte vara helt viktig, svar nej. (speciellt när man lässpar lite redan från början 😎 ) Deleyet... har fått förmig att det är något man ska ha... i den genger jag ligger närmast (reggaen) så tycker jag att det låter som att det används ganska ofta. (mer eller mindre)

Kanske ska jag skita i det!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inget om din mikrofon men Behringer???

allt handlar om 1:

bra sång dvs musikalisk insats,inga effekter i världen kan förbättra något som redan är mediokert eller rent av uselt framfört...

-----------------2:

bra ljudupptagning/uppmickning/val av rätt mikrofon...

-gör man rätt från början så brukar man oftast slippa massa pul med eq/de-esser,

komprimera redan vid inspelning såklart,behövs det så kan du eq-a lite i efterhand,

delay-reverb etc lägger du självklart SIST i kedjan! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon påstår att Compressor skall komma före EQ och förklaringen är att, om ordningen är den omvända, så kan en EQ-justering få kompressorn att börja uppföra sig konstigt. Samtidigt är det ju så att om compressor ligger först så kan ju den komma att jobba med att trycka undan frekvenser som EQ:n sen ändå har skurit bort. Detta skulle kunna leda till att kompressorn trycker ner hela sånginsatsen på ett ställe där det har blivit något lågfrekvent som man ändå skär bort. Vad säger Ni?

Sen de-esser, jag har använt den om jag upptäckt jobbiga sssssssstörningar efter det att jag rattat fram det sångljud jag vill ha. Den har då, av gammal vana, hamnat sist i ordning. Vad för saker menar Ni kan bli galet pga detta? Är det något speciellt jag bör se upp med? Borde jag lägga den någon annanstans i kedjan och varför?

Min sångkanal brukar se ut som följer: Compressor, EQ (en eller två), ev De-esser.

Sen vill jag bara tipsa om att man kanske inte alltid behöver reverb. Jag tycker man hör många produktioner idag där man kör korta delay istället. Jag upplever sångljudet som mer "fokuserat" och att det blir lite lättare att nå "tydlighet". Vad säger Ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vill jag bara tipsa om att man kanske inte alltid behöver reverb. Jag tycker man hör många produktioner idag där man kör korta delay istället. Jag upplever sångljudet som mer "fokuserat" och att det blir lite lättare att nå "tydlighet". Vad säger Ni?

Öppna gapet så att ljudet kommer ut ur resonanslådan. Forma orden med läpparna. överdriv artikulationen på konsonanterna. Tycker du att reverban tar bort tydligheten överdriv konsonanterna ännu mer. Kanske blir t-ljuden för starka, deessa lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

skippa korta delayet. vad har du det till?

Tycker att delayet får sången att låta fylligare. Lägger du en stereoreverb kan du ställa in olika tid på delay delarna L/R. Ett tipps är att lägga olika effekter på sången precis så att man inte hör de enskillt. Reverbet gillar jag när det hörs men många tycker att det låter förmycket dansband. Men lyssnar du på tex. Twisted Sisters eller Candlemass så tycker jag inte att sången låter särskillt mycket dansband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, Behringer-B-1. Har för mig att den fick rätt högt betyg i ett av Studios tester. Eller är jag helt ute o cyklar? (som vanligt)

O angående dansband... mm i o försig låter min kraxiga torra röst som de-shneider just nu då halsen inte mår särdeles bra men jag är i regel rätt sparsam reverbet överlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon påstår att Compressor skall komma före EQ och förklaringen är att, om ordningen är den omvända, så kan en EQ-justering få kompressorn att börja uppföra sig konstigt. Samtidigt är det ju så att om compressor ligger först så kan ju den komma att jobba med att trycka undan frekvenser som EQ:n sen ändå har skurit bort. Detta skulle kunna leda till att kompressorn trycker ner hela sånginsatsen på ett ställe där det har blivit något lågfrekvent som man ändå skär bort. Vad säger Ni?

Sen de-esser, jag har använt den om jag upptäckt jobbiga sssssssstörningar efter det att jag rattat fram det sångljud jag vill ha. Den har då, av gammal vana, hamnat sist i ordning. Vad för saker menar Ni kan bli galet pga detta? Är det något speciellt jag bör se upp med? Borde jag lägga den någon annanstans i kedjan och varför?

Min sångkanal brukar se ut som följer: Compressor, EQ (en eller två), ev De-esser.

Sen vill jag bara tipsa om att man kanske inte alltid behöver reverb. Jag tycker man hör många produktioner idag där man kör korta delay istället. Jag upplever sångljudet som mer "fokuserat" och att det blir lite lättare att nå "tydlighet". Vad säger Ni?

fördelen med att lägga en eq före komressporn där man skär i frekvenser är ju att man till exempel kan skära bort allt under 150-200 HZ som man verkligen inte vill ha. Och om det kommer ett puffljud eller vad som helst så tas ju det bort och kompressorn jobbar bara på de frekvenserna man vill ha. sen i eqn efter kompressorn så kan man cruncha upp saker som tydlighet och brigthness..

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon påstår att Compressor skall komma före EQ och förklaringen är att, om ordningen är den omvända, så kan en EQ-justering få kompressorn att börja uppföra sig konstigt. Samtidigt är det ju så att om compressor ligger först så kan ju den komma att jobba med att trycka undan frekvenser som EQ:n sen ändå har skurit bort. Detta skulle kunna leda till att kompressorn trycker ner hela sånginsatsen på ett ställe där det har blivit något lågfrekvent som man ändå skär bort. Vad säger Ni?

Sen de-esser, jag har använt den om jag upptäckt jobbiga sssssssstörningar efter det att jag rattat fram det sångljud jag vill ha. Den har då, av gammal vana, hamnat sist i ordning. Vad för saker menar Ni kan bli galet pga detta? Är det något speciellt jag bör se upp med? Borde jag lägga den någon annanstans i kedjan och varför?

Min sångkanal brukar se ut som följer: Compressor, EQ (en eller två), ev De-esser.

Sen vill jag bara tipsa om att man kanske inte alltid behöver reverb. Jag tycker man hör många produktioner idag där man kör korta delay istället. Jag upplever sångljudet som mer "fokuserat" och att det blir lite lättare att nå "tydlighet". Vad säger Ni?

fördelen med att lägga en eq före komressporn där man skär i frekvenser är ju att man till exempel kan skära bort allt under 150-200 HZ som man verkligen inte vill ha. Och om det kommer ett puffljud eller vad som helst så tas ju det bort och kompressorn jobbar bara på de frekvenserna man vill ha. sen i eqn efter kompressorn så kan man cruncha upp saker som tydlighet och brigthness..

fast å andra sidan om du sedan ändrar EQ-inställningen så ändras ju även förutsättningar för kompressorn.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)
Någon påstår att Compressor skall komma före EQ och förklaringen är att, om ordningen är den omvända, så kan en EQ-justering få kompressorn att börja uppföra sig konstigt. Samtidigt är det ju så att om compressor ligger först så kan ju den komma att jobba med att trycka undan frekvenser som EQ:n sen ändå har skurit bort. Detta skulle kunna leda till att kompressorn trycker ner hela sånginsatsen på ett ställe där det har blivit något lågfrekvent som man ändå skär bort.

Precis. Speciellt när man arbetar med bastungt material. Däremot brukar man inte få dom problemen med sångspår. I alla fall inte jag 😛 . Men som sagt, det finns ingen rätt eller fel enligt min mening, man får prova och se vad som låter bäst. Bara man tänker på ordningen, så att man har koll på hur man påverkar arbetssättet för en effekt (t.ex. kompressorn) genom att skruva på en annan (t.ex eq:n)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst IMHO ordning:

De-Esser

EQ

Compressor

Jag brukar använda mig av Cubase egna eq (den som finns för varje kanal) men waves kompressor. Vilken ordning blir detta? Gör detta att eq'n läggs på först vid utsignal?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det tog sin lilla stund men nu är låten här som jag lovade! Sjukan gick inte över och visade sig vara bihåleinflammation, den tog all energi men nu så! Här är låten med sång! Tycker själv att det låter bra, men man kan ju ändra uppfattning 😛 Och jag har provat alla era tips och ordningar på compressor o eq o allt var det är. Det slutade med EQ, compressor och deesser... typ

här kan ni lyssna!

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=8&t=22537&s=

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog sin lilla stund men nu är låten här som jag lovade! Sjukan gick inte över och visade sig vara bihåleinflammation, den tog all energi men nu så! Här är låten med sång! Tycker själv att det låter bra, men man kan ju ändra uppfattning 😕 Och jag har provat alla era tips och ordningar på compressor o eq o allt var det är. Det slutade med EQ, compressor och deesser... typ

här kan ni lyssna!

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=8&t=22537&s=

HEJ! 😕

Det skulle vara kul att veta hur du gjorde... för att få till sången..

Jag tycker att det blev bra.. 😕

m.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

S-ljuden är i princip de mest högfrekventa i sången så det inte sällan räcker det att höja micken ett par cm så att sångare/sångerska inte sjunger precis rätt i membranet för att markant få ner s-ljuden. Backar man av så får man ju med mycket mer av rummet och mindre proximityeffekt (om man nu fiskar efter det).

Om jag måste välja antingen eller så väljer jag lätt delay före reverb på sång. "Grötrisken" är mycket större om reverbet inte sitter bra jämfört med delay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.