Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så här att jag försökt skruva och skruva för att få till att det ska låta lite

hårdare. Dock blir jag aldrig riktigt nöjd med det jag får fram.

så jag undrar helt enkelt om ni kan ge mig nåra konkreta tips

på olika tekninker i reason 2.5 för att det att låta hårdare helt enkelt !

Annons
Postat

Lite dist skadar aldrig...behöver ju inte vara monsterdist, utan det kan räcka med lite tape distortion.

Korta ner decay och så att det blir ett kort och lite mer snärtigt sound.

Lek med toneknapparna och pitcha upp en liten aning (beror i och för sig på vilka samplingar eller loops du använder dig av)

jadu....Maxa volymen så mycket det går! 🙂

Postat

Kompression är A och O för att få till maffiga trummor. Skapa åtminstone tre kompressorer, en för baskagge/ar, en för virvlar/pukor/osv och en för hihats/cymbaler/mm och lek med inställningarna så ska det nog ordna sig... Peff har en massa bra mix- och effekttips också...

Postat

oki låter ju intresant !

men kan ni ge mig nå tips på hur jag kan ställa in kompresson

för det olika ljuden.. t.ex unifär vilka värden en kick har osv.

Postat

Det beror helt på vilka ljud du utgår ifrån och vilken effekt du vill ha, men för riktigt "punchiga" trummor för t ex house är tumregeln så höga värden som möjligt på ratio och attack och så låga som möjligt på threshold och release utan att det distar eller clippar, sedan får öronen bestämma vad som låter bra.

Future Music har en del bra guider också, gå till http://www.futuremusic.co.uk, klicka på "Making Music" och sök på "compression".

nisse_ (oregistrerad)
Postat
Kompression är A och O för att få till maffiga trummor. Skapa åtminstone tre kompressorer, en för baskagge/ar, en för virvlar/pukor/osv och en för hihats/cymbaler/mm och lek med inställningarna så ska det nog ordna sig... Peff har en massa bra mix- och effekttips också...

sanning mate. kompressorn är just vad man behöver för att få en hård kick. en kompr. med en eq = ojeah!

Postat

Ett annat tips (förutom att använda sig av kompressor) är att dubbla trummorna med ett annat trum ljud. Eller tre oilka trumljud ihop.

Eller att du spelar in de själv slående på kastruller, och lägger in de som ett extra attackljud.

Ett annat tips är att t.ex ta och smälla igen ett flygellock samtidigt som man (och ett 20-tal polare) skriker HA!!

ha både närmikar och rumsmikar.

ett annat tips är att dubblera trummorna (med samma) ljud, lägga en komprssor på stereo utgången på redrum, och komprimera den maximalt. (vanligt knep)

Eller lägg ett kort reverb typ 10-20 msek, på trummorna enbart och en kompressor efter reverbet.

jag har en kollega han samplade in sig själv, dvs han slog på kroppen, gjorde trumljud med munnen, och byggde ett trumkit av det.

Och . . . . hårt är alltid i relation till något annat som är mjukare.

😳

• 1 månad senare...
agent beatnik (oregistrerad)
Postat

Har satt ihop en setup ås att man kan styra effekterna på varje trumslag och varje kanal. där finns eq, compressor, scream disten och rv7000 reverbet. har gjort en med nxx19 samplern och en med red drummen. har lagt upp dem på reasonstation för nedladdning. De är värda att kolla in. de heter "just for the drums"

reasonstation

lovar att det blir trevlig punch på trummorna.

Postat

kontraster e viktigt oxå... har du en tung bassline kommer bdn me all säkerhet inte låta lika hård som me en tunn bassline...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.