Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller på att bygga ut min hemmastudio och behöver lite tips.

Jag skulle vilja kunna spela in mitt trumset i Cubase med minst 5 kanaler samtidigt, men jag vet inte vad jag behöver.

Jag vill få in spåren på varsin kanal så jag kan mixa de separat.

Min budget är inte alltför stor men kom gärna med förslag.

Tack

Annons
Postat (redigerat)

Så, du behöver följande:

5 st mickar. Vanligen brukar man väl ha lite olika sorter på dem, men det finns massa varianter på detta. Standard kanske kan vara 2 st småkondingar på OH (själv gillar jag Neumann KM184), en dynamisk på virvel (Shure SM57 kanske) och en dynamisk i bastrumman + en mick på pukor. Ja, du vet väl bäst.

Alla 5 mickarna behöver mikstativ eller hållare.

5 mikrofonkablar, tillräckligt långa. Mick-kablar är nästan alltid i studio-sammanhang balanserade med XLR i bägge ändar.

Sen behöver du minst fem kanalar av mikrofonförstärkare. Om någon av mikrofonerna behöver fantom-matning (kondingar) så kommer det härifrån. Ett sätt att lösa det här på är med en enkel mixer där man då använder mikstärkaren och tar en direktsignal ut. Ett tips kan annars vara den svenska mikstärkaren Line Audio Design OMP8, som har 8 kanaler.

Sen behöver du antagligen kablar över till ljudkortet.

Ljudkortet finns det en himla massa olika att välja på. Lite är det väl tyvärr så att man får vad man betalar för. Kanske att ett Delta 1010 kan vara en ide, annars har jag haft bra erfarenhet av Motu 828mkII. Det finns också ljudkort med inbyggda mikstärkare som alternativ, för många för att kunna räknas upp här.

Ett tips är att titta på vad som finns begagnat. Följ upp de saker som säljs där genom att tittat på leverantörens hemsida.

www.vendolin.se

Det går åt en del hårdvara för att köra 5 kanaler, så det blir inte helt gratis.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Mickar hade jag väl tänkt köpa ett trummickpaket med 5 mickar varav 2 kondensatormickar. kvalitén är inte jätteviktig, jag vill kunna bara kunna spela in liksom.

Postat

Först tänkte jag köpa ett Delta 1010LT och en mixer med mikrofonförstärkare, men sen sa en polare att då kommer inte alla kanaler olika spår. Stämmer det?

För det är det jag vill.

Han tyckte att jag skulle köpa ett Delta 1010LT och en Behringer Pro-8 Digital ADA 8000 med 8 mikrofonförstärkare. då trodde han att det skulle bli separata spår.

Line Audio Design OMP8 är lite för dyr för mig tyvärr eftersom jag måste köpa ljudkort och mickar och sånt också. Ungefär 5000-6000:- tillsammans hade jag tänkt. om man köper beggat.

Postat

Det kan gå utmärkt med en mixer. Detta om du har en mixer med "direct-out" för varje kanal (vilket är ovanligt).

Även om mixern inte har direct out så kan det gå om mixerna har "inserts" på varje kanal (rätt vanligt). Man kan nämligen "tjuvkoppla" lite och ta ut en signal per kanal. Inserts brukar vara obalanserade så man tar en liten risk att få brum-problem. Även sådana går nästan alltid att lösa, men det kan kräva lite tänkande och omlödande av kablar med mera.

Även om det inte finns varken direct-out eller inserts så kan man ibland hitta tillräckligt många bussar och tappningar så att tillsammans med huvudutgångarna så kan varje mick få en egen kanal. Kan bli himla knöligt dock, men ibland har man helt enkelt inte pengarna.

I slutänden finns ju alternativet med en mixer att förmixa ner till två kanaler, men som det är kanske inte ett favorit-alternativ om du håller på med pop.

Så om du vill använda en mixer beror det på exakt vilken mixer du vill köpa.

Kunskap om hur saker och ting fungerar är det som kan hjälpa dig hitta rätt bland alla alternativ. Du är på god väg - fortsätt läsa och kom tillbaka med frågor senare.

Gunnar

Postat

Det beror helt på vilken mixer du köper, om du vill kunna

spela in separata spår så måste mixern ha separata utgångar

per kanal, som ex. "INSERTS" eller "DIRECT-OUT".

Dessa kopplar du då in på respektive ingång på ditt kort, då får

du alla kanaler separerade.

Har själv en liten mackie 1202 mixer som jag körde med

när jag hade 1010LT kortet, funkade perfa.

pröjsade 1500:- för den mixern.

en ADA8000 fungerar ju lika bra, de kostar ju ca 3000 kr

kanske är lite overkill om du skall bara ha 3 extra kanaler

till ditt ljudkort, men det är lite o växa i samtidigt.

Lycka till

Postat

Eller så skippar du alla mickar och allting och köper ett digitalt trumset och spelar in via midi, sparar du öronen på dem i din omgivning. Om ljudet inte är så viktigt så är det ett bra alternativ, finns massa bra samplingsbibliotek så du kommer antagligen få bättre ljud än om du mickar upp med kassa mickar och billiga mick preamps (även fast det kanske är lite roligare...)

denton (oregistrerad)
Postat

En fråga i denna fråga om man har ett mixerbord med firwire fungerar det att tex spela in flera kanaler samtidigt i tex cubase så att kanal 1(på mixerbordet) kommer till 1(i cubase), 2 till 2 osv

Postat

Ett digitalt trumset är inte aktuellt. man kan inte spela normalt på ett sånt, ingen känsla alls. (Ja, jag är trummis)

Finns det direct-out på Mackie-mixern alltså? Eller tjuvkopplade du den?

För isåfall är ju det ett bra alternativ.

En ADA8000 kan man hitta beggad för runt 2000 spänn så det är nog lugnt. Dessutom kan man ju kompletera med fler mickar efter ett tag, med mer pengar och ett brinnande intresse. Den kommer jag nog använda fullt ut isåfall.

Postat (redigerat)
En fråga i denna fråga om man har ett mixerbord med firwire fungerar det att tex spela in flera kanaler samtidigt i tex cubase så att kanal 1(på mixerbordet) kommer till 1(i cubase), 2 till 2 osv

Kolla manualen. Brukar finnas på nätet.

Men den enda jag sett fungerade det exakt så, varje inkanal gick in till datorn som egen signal. Ut från datorn kom två kanaler som gick att mixa ihop.

Signalen till datorn kom i det fallet före EQ och sånt, perfekt för att kunna spela in samtidigt som man mixar PA.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • 1 månad senare...
Postat

Hur kopplar man en ADA8000 till Delta 1010LT?

Fattar inte riktigt det...

Postat
Vad kostar ett billigt "digitalt" trumset ?

/s

Priserna på digitala trumset har sjunkit sjukt mycket dom senaste 2 åren! Dom billigaste ligger nog på runt 3-4000 :-

Själv har jag ett roland td-6 eller om de är td-8. iallafall så kostade de 17000 :- för 3-4 år sen. nu vågar jag inte ens tänka vad de kostar 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.