Jump to content
Annons

Conchords uppdatering


Recommended Posts

Uppdateringen ligger längre ner

Artist: Conchord

Låt: Grey Hard Day

Inspelat: Brättne Studion 2006-01-28

Upphovsman: Conchord

Lägger ut "min" första låt här på forumet. Vill gärna ha kritik på så mycket så möjligt, vad kan jag göra för förbättringar?

Tack på förhand

greyhardday.mp3

Redigerat av KingKongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har svårt att placera sången någonstans, känns som den kommer överalltifrån i mina lurar. Sen känns den lite dov på något sätt, lite mer krispighet kanske. Är dålig på att få det att låta bra själv, så jag vet inte riktigt hur man fixar det.

Med det sagt, kan jag börja kasta ur mig lovord. Får massor av Jeff Buckley-vibbar av sångaren. GRYMT bra sånginsats! Låten gör ju sitt till också.

Detta är precis min kopp med te. Tyckte den var för kort, men sen såg jag att den var alldeles lagomt 3:40 lång, och kom fram till att det måste vara för att den var för bra... eller nåt sånt 😆

Gillar hur den liksom växer fram från introt och sen långsamt kryper tillbaks.

Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, som fan, kul att du digga.

Ja det där med krispighet är ju nåt man hela tiden försöker få till, svårt. Ska sången pannas kanske? Jag inser att det finns mix/masterjobb kvar att göras, vet inte riktigt var jag ska börja, men tack för dina värdefulla synpunker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fränt!! Vilken skön låt! 😆 Jag får en sådan där flummig The Doors feeling av detta. 😳 Skönt att någon kan och vill göra sådant här också. 😏 Taskiga högtalare hos mig sätter stopp för vidare kommentarer om ljudet men låten är skön som smör i byxan! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är kanske lite spretig som sagt, men den är jäkligt schysst. Soft och catchig. Men den saknar det där lite extra i melodin som gör att den blir lite mer intressant.

Sången är skitbra. Du (det är väl du?) låter som en blandning mellan Jeff buckley och sångaren i coldplay.

Ljudkvaliten är lite burkig överlag tycker jag, med det är inte så mycket.

Jobba på. skitfint ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta var sweeeeeeet!

SJUKT mycket doors. Jag älskar ju dörrarna så jag diggar även detta. Dock är det basfattigt, antagligen pga kontran? och en jävligt konstig effekt på sången.

Ta ner acken lite kanske. Och smala av sångreverbet.

Lyssna INTE på Demomannen i det här fallet. Använd INTE nån äckelgate här. Komprimera behöver ni inte heller, möjligen lite skön überkomprimering på överhänget för att mysa till cymbalerna.

Och ni skall INTE korta den alls. 🥰

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är bra. För mig hade den gärna fått fortsätta, tycker den var för kort. Hade gärna sett ett instrumental parti och sen att sången tar en vända till.

Gillar det lite slafsiga men ändå distinkta attacken i spelet.

Sänk inte ak. basen (om det nu är Eliasson menar med acken).

Melodikan eller vad det är är väl det jag tycker låter lite ur ljudbilden. Kanske lite väl torr och inne i örat till skillnad från det andra (lyssnar i lurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer, det är dock inte jag som sjunger, det är min gode vän Anders Eriksson alias Dopsie Ray. Roligt med Jeff Buckley associassonen, en av hans stora influenser. Jag spelar acke-basen, en avbandad tacoma thundercheif, som kanske låter lite väl bumligt på den här versionen.

Ska sätta mig och vässa lite och försöka brajta trill det hela.

Undrar om bruset som demomannen syftar på kan vara den übernitade cymbalen som väser igenom stort sett hela låten.

Melodikan låter ju som den låter, som dragspel endera så gillar man det eller inte.

Nån gate vete satan om jag ska ta till.

Jag är överväldigad av all positiv feedback, tack ännu en gång, kom gärna all slags kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sketabra. Men Demomannen har också rätt. Låter som en kassettinspelning från 70-talet. Arra upp med lite syntar, effekter och polera.

Återigen; mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

skitbra!!!

Jag tycker inte du ska göra nåt mer alls!

allt behöver inte alltid va så jävla perfekt, det är ibland det halvtaskiga djudet som gör det så bra.

(får man tycka så i detta forumet? :rolleyes: )

Japp!! 🙂

Håller med om attityden. Men detta kan bli än bättre! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får Devendra Banhart-vibbar.

Bra framfört, framförallt sång! Jag tycker låten varken känns för kort eller för lång.

Angående mixning. Jag tror inte du behöver plussa på så mycket mer diskant. Arbeta iställte med mellanregistret. Akustiska gitarren har några störande burkfrekvenser som täcker basgitarren och trummorna. Melodican konkurrerar med sångens mellanregister. Gröp ur den en aning och lägg gärna någon ambienslyftande effekt på den. Kanske ett dub-delay (precis hörbart).

Tamburinen är störande. För mycket högt mellanregister/låg diskant. Den påminner nästan om en splash-cymbal. Om du skär där kommer nog också reverbet att låta snyggare. Nu låter det som en svans vitt brus.

Till slut pröva att höja kring 2 kHz på sången, bara för att se vad som händer. I bästa fall kan det hjälpa till att lösa den grumliga känslan.

Lägg gärna upp ny version av mixen, om du gör korrigeringar! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hatten av för farbror Joachime, verkligen fina tips. Såna tips är värda guld, tack och åter tack, du verkar ha koll på dina grejjor. Ny version kommer snart. 🙁

Axl: Du har helt rätt, även om det inte är helt färdigt. Finns många band som inte skulle va alls lika bra utan "sketet" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör direkt att den är inspelad i studio. Samtidigt så blir det mycket Doors vibbar. Sångaren låter snarlik. Det är bra band det hör man. Är det dragspel eller melodica som låter i bakgrunden ? Men ni borde försöka hitta en egen stil. Då kan det bli väldigt bra. Undvik att snegla på Doors. Kör ert eget race.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Undvik att snegla på Doors. Kör ert eget race.

Nej, för fan. Snegla på. Det här är precis vad 2000-talet behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Visst skulle det väl gå att mecka till det här hur mycket som helst men varför då. Låter live och riktigt skitskönt helt enkelt. Ger ni er ändå på den igen så kör ännu mer minimalistiskt ja fan i så fall ännu mer avskalat med ett stort varmt intimt riktigt nära sound så där så man känner att man sitter "mitt i låten" och lyssnar.

Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter nästan lite fasfel, allting känns murrigt och dovt.. och riktigt snyggt! 😏

Jag är helt inne på Joachime's linje, skär lite i tamburinen och plocka även ner den lite i volym. En gissning skulle kunna vara omkring 3-7k. Testa kanske även att lyfta upp sången försiktigt runt 4k.

Schysst låt!

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

markus_78 (oregistrerad)

Jag blåser på ett stort högtalarsystem i någon park i någon stad. Solen har precis börjat färga den lummiga parken i ett violett ljus. Bubblorna i vattenpipan rusar mot ytan.

Jag vänder mig om och ser till bandet på scenen, den lilla pittoreska byggnaden alldeles bredvid inhyser några unga människor som sitter och håller om varandra med full uppmärksamhet mot scenen. Sångaren känner energin och det är den energin som går tillbaka till publiken.

Vi som sitter här denna kväll kommer att minnas den som de kvällar våra föräldrar berättade för oss om, när Joplin och Jim bråkade om vem som var blues-sångaren nummer ett!

Spontant.. jag sitter just och önskar att jag hade en skiva med er just nu. Då kunde jag glömma vintern och jobbet för en stund, öppna upp fönster och dörrar och känna doften av solbränt gräs!

Jävligt bra enligt mig helt enkelt, då jag tycker att Mojo Pin med Buckley och When the music is over" med Doors är bland det bästa som har gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

UPPDATERINGEN

Hallå folket ni är bara för goa'.

Tack som faaan för alla tips.

Här kommer en uppdaterad version, kanske har jag förstört den gamla jag vet inte. Jag kunde inte låta bli att ta med den effektade gitarren som numera låter som en helikopter, kanske det förstör den lite fina känslan som marcus_78 fick och delade med sig av så generöst (tackar och bockar för dom fina orden)

Blev medveten om lite compressionsdist på ett ställe idag när jag lyssnade, men jag lägger ut den ändå.

Den här versionen, har jag gröpt ur lite mellanregister, ökat diskanten på vissa spår och komprimerat, ja ni hör säkert bättre än jag vad det är jag har gjort, så lyssna gärna och bedöm själva.

Över 200 nedladdningar och svar från tunga snubbar som ex Majken, jag är överväldigad och hedrad. 😆

greyhardday1.mp3

Redigerat av KingKongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker sången ligger mycket bättre i ljudbilden nu, fast gillar inte riktigt ekot. Helikoptergitarren, eller vad du kallade den, var också ett trevligt inslag. Passade in perfekt tycker jag, ett lyft.

Fast jag vet inte riktigt, det är någontingt. Jag är nog inte tillräckligt kunnig för att sätta fingret på vad det var som lät bättre från början... eller, jo det är kanske ak. gitarren. Den låter bara diskant nu, man hör den ju knappt.

Annars låter det bättre nu över lag... tycker jag. Bredare. Burkigheten är borta. Fast någon mer rutinerad person kan säkert komma med bättre kommentarer 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vet inte riktigt, det är någontingt. Jag är nog inte tillräckligt kunnig för att sätta fingret på vad det var som lät bättre från början... eller, jo det är kanske ak. gitarren. Den låter bara diskant nu, man hör den ju knappt.

Annars låter det bättre nu över lag... tycker jag. Bredare. Burkigheten är borta. Fast någon mer rutinerad person kan säkert komma med bättre kommentarer 🙂

Tack för dina värdefulla kommentarer.

Du kan nog ha rätt angående gitarren, ska försöka mjuka upp den lite samt höja den kanske. Även delayet kanske är för mycket.

Kul att du gilla helikoptern 😲

cheers

Redigerat av KingKongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...