Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur lägger jag reverb på ett Midi-spår? De "inserts" som finns under midi-spår innehåller inte någon reverb.

På mina audiospår har jag skaffat mig ett antal sköna reverb-effekter som jag kan lägga på. Kan jag på något sätt nå dem, och använda dem på mina midi-spår?

Tacksam för hjälp...

Annons
Postat

På ett midispår kan du aldrig lägga audio-effekter - men om det rör sig om att spela med ett VSTi, så har du ju både midi och audio i Cubase-mixern. Scrolla lite längre ut till höger, så hittar du audiokanalerna för det aktuella instrumentet i så fall - och där kan du lägga dina audio-effekter. 🙁

• 2 veckor senare...
Postat
På ett midispår kan du aldrig lägga audio-effekter - men om det rör sig om att spela med ett VSTi, så har du ju både midi och audio i Cubase-mixern. Scrolla lite längre ut till höger, så hittar du audiokanalerna för det aktuella instrumentet i så fall - och där kan du lägga dina audio-effekter. 🙂

Tror jag fattar vad du är ute efter,, på midi kan man inte lägga reverb, korrekt, men på det ljud som den förmodade synten spelar upp kan man det! Alltså använda Cubase som "live"-reverb. Det går lika bra med vilken effekt som helst.

Jag vet att det funkar, men kan inte exakt hur man gör. Dock suger det musten rätt snabbt ur din dator!

Jo, alla messerschmidtar ;-) , det är inget snack om saken. Oavsett om man byter drivrutiner eller ljudkort. Ja, ja,, om man har en extra processor som tar hand om detta.. men har man bara ett vanligt ljudkort så kommer det att suga musten ur pc'n. Eller hur?

Postat (redigerat)

Midi är kontrollsignaler, jämför det med ett noterna en pianist spelar efter. Att koppla en gitarrpedal till själva noterna blir allt annat än enkelt. Däremot kan du koppla pedalen till elpianot som pianisten spelar på.

I Cubase finns precis som Claes säger både midi och vst-spår där kontrollsignalerna, alltså noterna, skickas via midi-spåret och ljudet skickas tillbara på vst-spåret.

Är det en extern synt så lägger du istället effekten på den ingång där du kopplat synten.

Djonas: Då är vi två 😕

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
Midi är kontrollsignaler, jämför det med ett noterna en pianist spelar efter. Att koppla en gitarrpedal till själva noterna blir allt annat än enkelt. Däremot kan du koppla pedalen till elpianot som pianisten spelar på.

He he, rolig liknelse 🙂 Hur vill du förklara MIDI-effekter med samma terminologi? Lustiga glasögon på pianisten? Ett par öl innanför västen? 🙂

Postat (redigerat)

He he, rolig liknelse 🙂 Hur vill du förklara MIDI-effekter med samma terminologi? Lustiga glasögon på pianisten? Ett par öl innanför västen? 🙂

Jag tyckte att liknelsen var bra!

MIDI-effekter? Du tänker på arpeggios och sånt? Ptja, det är väl en robothand på pianot som pianisten styr.

Redigerat av Linus
Postat
Jag tyckte att liknelsen var bra!

MIDI-effekter? Du tänker på arpeggios och sånt? Ptja, det är väl en robothand på pianot som pianisten styr.

Alltså, jag tycker också liknelsen var bra! Och rolig 🙂

Postat

Men svaret på frågan "Hur man gör" syns inte till!

Ni som vet hur man gör, kan ni inte beskriva lite snabbt??!

Ett midispår spelar på en extern synt och den syntens audio-out är anslutet till ljudkortets audio-in, jag vill ha ett reverb på det inkommande ljudet...

Hur gör man?

Postat

Då lägger du ditt reverb på det aktuella audiospåret som syntens ljud kommer in på. Vill du höra reverbet i realtid medan du spelar, så kan du inte köra med Direct Monitoring - för då får du inte med några effekter...

Postat
Då lägger du ditt reverb på det aktuella audiospåret som syntens ljud kommer in på. Vill du höra reverbet i realtid medan du spelar, så kan du inte köra med Direct Monitoring - för då får du inte med några effekter...

Efterlyser fortfarande hur man gör...

1. Starta din PC

2. Starta din synt

3. Starta Cubase

4....

ja ni hajjar?

Att jag lägger ett reverb på synten jag vill ha reverb på är liksom avklarat. Jag vill veta hur!

Antar "Send" är inblandad?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Som alternativ kan du sola midikanalen som du vill lägga effekten på och göra en mixdown (glöm inte att kryssa i import to pool och audiotrack). Sen kan du snåla på datorkraften och lägga ett send reverb som du använder på någon av audiospåren (och muta midispåret).

Redigerat av Masse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.