Dingbats Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Jag använder Apples Garageband till att spela in mina låtar (och nej, det är inte "som att köra eJay, som nån uttryckte det här på forumet), men det har ingen aux. Så jag tänkte om det skulle funka att koppla högtalaruttaget i datorn till ingången på förförstärkaren, och sätta på inspelning i ett annat program medan man spelar upp det man vill auxa i Garageband? Man förstör ingenting då?
Dingbats Postat 30 januari 2006 Trådstartare Postat 30 januari 2006 Vet inte om auxa är nån fackterm direkt iofs, men alltså ni fattar... spela upp ett spår samtidigt som man spelar in det man spelar upp på ett annat spår, så att man kan till exempel öka reverbet steglöst på ett spår.
Piccazzo Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Nu vet jag inte riktigt hur Garageband fungerar men vore det inte enklare att göra det i programmet i sig. Om det nu inte är så att det är ett hårdvaru reverb du skall spela in. Men då kräver ditt ljudkort att du har minst 2 in / 2 ut för att få det i stereo.
Arnesson Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Vet inte varför du kör garageband, men om jag vore du skulle jag skaffa mig en av de billigare Cubase distarna som finns på marknaden. För tro mig, du behöver inte SX 3 för att kunna skapa musik med cubase, räcker med typ cubasis vst eller liknande...
joachime Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Vet inte varför du kör garageband, men om jag vore du skulle jag skaffa mig en av de billigare Cubase distarna som finns på marknaden. Jag tycker Garageband är ett perfekt första-program om man sitter med Mac. När man lärt sig arbeta med programmet och längtar efter fler funktioner skulle jag rekommendera Logic Express som nästa steg.
Dingbats Postat 31 januari 2006 Trådstartare Postat 31 januari 2006 (redigerat) Nu är det så att jag använder Garageband för att det följer med alla Mac-datorer, och Mac är det enda alternativ som jag har att spela in musik på. Logic har jag inte råd med. Så nu sitter jag här med Garageband, som alltså INTE har ett inbyggt aux, och då var min fråga: Så jag tänkte om det skulle funka att koppla högtalaruttaget i datorn till ingången på förförstärkaren, och sätta på inspelning i ett annat program medan man spelar upp det man vill auxa i Garageband? Man förstör ingenting då? Edit: Stereo behöver jag inte kunna få det i, ska bara göra ett spår i taget ändå. Redigerat 31 januari 2006 av Dingbats
joachime Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Logic har jag inte råd med. Så nu sitter jag här med Garageband, som alltså INTE har ett inbyggt aux, och då var min fråga: Så jag tänkte om det skulle funka att koppla högtalaruttaget i datorn till ingången på förförstärkaren, och sätta på inspelning i ett annat program medan man spelar upp det man vill auxa i Garageband? Man förstör ingenting då? Klart du kan. Men det verkar lite onödigt. Förklara så noggrant du kan, vad du vill göra, så kanske jag (eller någon annan) kan komma på en smartare lösning.
Dingbats Postat 1 februari 2006 Trådstartare Postat 1 februari 2006 (redigerat) OK. Först vill jag bara påpeka att Garageband är det jag har och det är inte förhandlingsbart så att säga... I alla fall, det jag kan göra är väl det mesta som man kan göra i ett inspelningsprogram, men det finns ingen aux. Jag har en utgång från ljudkortet, och två ingångar. En förförstärkare med två ins och outs. Kablar så det räcker till allt möjligt. Och så har jag Audacity också. Det jag vill kunna göra är till exempel en steglös förändring i hur mycket reverb eller phaser eller nåt annat man använder på ett spår, helt enkelt kunna spela in ett spår som jag spelar upp, samtidigt som jag håller på och mixar med det. Det jag först och främst vill veta är om min idé med att koppla utgången till ingången och spela in i Audacity samtidigt som man mixtrar och gör det man ska med det man spelar upp skulle göra att förförstärkaren eller nåt annat skadas. Att det är onödigt krångligt gör mig ingenting, eftersom alternativet jag har är att spela över till en rullbandspelare som man sen kör tillbaks till datorn... och då skulle jag förlora i kvalitet. Redigerat 1 februari 2006 av Dingbats
johlin Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 OK. Först vill jag bara påpeka att Garageband är det jag har och det är inte förhandlingsbart så att säga... I alla fall, det jag kan göra är väl det mesta som man kan göra i ett inspelningsprogram, men det finns ingen aux. Jag har en utgång från ljudkortet, och två ingångar. En förförstärkare med två ins och outs. Kablar så det räcker till allt möjligt. Och så har jag Audacity också. Det jag vill kunna göra är till exempel en steglös förändring i hur mycket reverb eller phaser eller nåt annat man använder på ett spår, helt enkelt kunna spela in ett spår som jag spelar upp, samtidigt som jag håller på och mixar med det. Det jag först och främst vill veta är om min idé med att koppla utgången till ingången och spela in i Audacity samtidigt som man mixtrar och gör det man ska med det man spelar upp skulle göra att förförstärkaren eller nåt annat skadas. Att det är onödigt krångligt gör mig ingenting, eftersom alternativet jag har är att spela över till en rullbandspelare som man sen kör tillbaks till datorn... och då skulle jag förlora i kvalitet. Ska jag vara ärlig förstår jag inte alls vad du menar. Vad vill du göra? Aux är väl också så vitt jag vet inget mjukvarugrejs, utan bara en utgång. Har ditt ljudkort ingen aux-utgång så går det inte att få ut en aux-signal. Eller har jag helt fel?
rainydays Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Varför allt detta liv om en sån enkel sak? Det är väl bara att prova? Självklart går det att spela in det du spelar upp. Jag gör så ibland när jag kör en ren gitarrsignal genom tonelaben för att "re-ampa".
flintan Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 (redigerat) Att spela in på bandspelare är inget att rekommendera iallafall, då får du både osynkat ljud och fasfel iom att den inte är 100% stabil i transporten. Kan du inte bara rita en automatiseringskurva på spåret i programmet? Det finns iof inte automatisering för efekter i GarageBand 1 och hur det är med 2'an och 3'an vet jag inte. Men du kan ju alltid göra två spår med samma ljud. Det ena med effekten det andra utan och sen ritar du en volymkurva. Eller? EDIT: Annars om du nu vill spela över spåret borde det väl gå att göra detta direkt i GarageBand. Sätt det spåret du ska spela upp i solo läge sen gör du ett rec spår och kopplar ihop in- och utgångarna på ljudkortet. Klart! Redigerat 1 februari 2006 av flintan
rainydays Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Eller lägger man några slantar på Tracktion så är det problemet löst, och man har användarvänligheten i behåll.
Dingbats Postat 2 februari 2006 Trådstartare Postat 2 februari 2006 EDIT: Annars om du nu vill spela över spåret borde det väl gå att göra detta direkt i GarageBand. Sätt det spåret du ska spela upp i solo läge sen gör du ett rec spår och kopplar ihop in- och utgångarna på ljudkortet. Klart! Tack, det var det jag ville veta om det gick. Jag var osäker på om man skulle skada nånting då. Jag ska prova. Och att köra två spår och volymkurva funkar i de flesta fall, men ibland kan man behöva spela över det man spelar in, som vid pitchning till exempel.
joachime Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 EDIT: Annars om du nu vill spela över spåret borde det väl gå att göra detta direkt i GarageBand. Sätt det spåret du ska spela upp i solo läge sen gör du ett rec spår och kopplar ihop in- och utgångarna på ljudkortet. Klart! Tack, det var det jag ville veta om det gick. Jag var osäker på om man skulle skada nånting då. Jag ska prova. Kom ihåg att stänga av lyssningen på det du spelar in! 🙂
Dingbats Postat 2 februari 2006 Trådstartare Postat 2 februari 2006 EDIT: Annars om du nu vill spela över spåret borde det väl gå att göra detta direkt i GarageBand. Sätt det spåret du ska spela upp i solo läge sen gör du ett rec spår och kopplar ihop in- och utgångarna på ljudkortet. Klart! Tack, det var det jag ville veta om det gick. Jag var osäker på om man skulle skada nånting då. Jag ska prova. Kom ihåg att stänga av lyssningen på det du spelar in! 😕 Just det! Vad skulle hända då... krasch? Kommer dock behöva en split så jag kan koppla både högtalare och auxkabel till utgången, vill ju kunna lyssna på det man gör också!
joachime Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Tack, det var det jag ville veta om det gick. Jag var osäker på om man skulle skada nånting då. Jag ska prova. Kom ihåg att stänga av lyssningen på det du spelar in! 😉 Just det! Vad skulle hända då... krasch? Näeh, det blir digital återkoppling (rundgång). Inget farligt, om du inte har stark lyssning (vilket kan spräcka högtalare och/eller skada hörseln).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.