Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jag har sökt igenom forumet men kunde inte hitta någon info om just denna modell, så jag tänkte kolla ifall det är någon som har testat den eller har några tips på om det kan funka eller inte. Datorn jag funderar på att köpa är en Dell 9400 och specarna ser ut så här:

Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

60GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive

17" Wide Screen WXGA+(1440x900)

Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 128MB shared system memory

8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)

Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors

Så, är det nån som vet om ovanstående konfiguration kan fungera tillsammans med Cubase SX3 och Reason 3? Jag har tänkt att använda den tillsammans med ett midikeyboard och Firewire-ljudkort för att dels spela in lite musik med VSTi's, sång, gitarr osv. och dels använda den till att spela mjukvarusynthar live.

Hur är det med processorn? Nån som vet ifall det är nåt problem med den?

Minnet vet jag är lite väl snålt tilltaget men jag tror att jag personligen kommer att klara mig med det i början och jag får väl köpa mer i framtiden om det behövs.

Hur är det med hårddiskar i laptops? Funkar det bra med 7200rpm i bärbara eller bör jag välja en slöare (5400rpm)? Jag tänker på ljudnivå, värme osv.

Sorry om det är några dumma frågor, men jag har aldrig ägt en bärbar förut så jag är inte så insatt.

Mvh

Jimmy

Annons
Postat

Jag är absolut ingen bra person att fråga. Men det jag är lite skeptisk till är den klena processorn. Du borde iaf ha 2.5 GHz tror jag? Och 60 gigs hårddisk känns också lite väl snålt. Det kommer inte räcka långt. Särskilt om du kör lite tyngre pluggar och spelar in mycket

Minnen sa du ju själv att det var lite väl lite, och det kan jag hålla med om. Men det räcker iaf till en början 😆

Angående hårddiskutrymme så kan jag bara säga att jag har nu har fyllt 300 gig, och det är itne alls många pluggar jag använder. Fast dem är väldigt tunga. Så stor hårddisk är alltid bra 😕

Postat
Jag är absolut ingen bra person att fråga. Men det jag är lite skeptisk till är den klena processorn. Du borde iaf ha 2.5 GHz tror jag? Och 60 gigs hårddisk känns också lite väl snålt. Det kommer inte räcka långt. Särskilt om du kör lite tyngre pluggar och spelar in mycket

Häng inte upp dig på hz, Core Duo är en jättebra processor av vad jag har förståt.

Postat

Hallå!

Tackar för svar! Jag har tänkt att köpa en extern hårddisk så utrymmet bör nog inte vara nåt problem.

Ang processorn: är den verkligen klen? Är inte dom här Core Duo processorerna ganska kvicka trots låg GHz? T.ex Pentium M (centrino) processorerna sägs ju vara rätt kvicka när dom ligger på ca 1.8 - 2 GHz. Hoppas ni vet vad man menar, alltså kan jag verkligen stirra mig blind på att det är 1.83 GHz?

Mvh

Jimmy

Postat (redigerat)
Häng inte upp dig på hz, Core Duo är en jättebra processor av vad jag har förståt.

Hehe..tackar! Jag såg ditt inlägg när jag redan hade lagt mitt andra 🙂

Någon som har ytterligare synpunkter/förslag? Jag vore ytterst tacksam för alla slags synpunkter.

//Jimmy

Redigerat av Jimmy.H
Postat

De flesta datorer funkar bra, även om det ibland kräver lite mer tid att få ordning på dom. Processorn är säkert ok, och minnet är egentligen väl tilltaget. Fast å andra sidan så har ju grafikkortet delat minne (d v s, det lånar från primärminnet) vore mycket bättre om du kunde välja att få ett grafikkort med dedikerat minne. Ska du bara köra musik så räcker 64 MB gott och väl, kör du däremot lite mer grafikkrävande applikationer ska du nog satsa på 128 MB.

Postat

Den kommer nog funka utmärkt. Farten räcker nog för en hel del. Se till att lyssna på fläkten bara när den går upp i full fart - en del bärbara låter som en dammsugare ungefär (aldrig hört just den du nämner dock).

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.