Jump to content
Annons

Mainstream


spaceman

Recommended Posts

Nu tänkte jag gnälla lite... 😎

Kollat runt på Z TV och MTV under lördagskvällen och upptäckt vilket j*la skit dom visar. Det är bara en massa skit och reklam dom fyller oss med.

Visst jag har fjärrisen och kan zappa till annat, men dessa videos får mig att undra

vart det går hän. Bara en massa rap med sexanspelningar, vem blir inspererad att köpa dessa plattor ? Mainstream har funnits i alla tider, men nu piper det verkligen att bli ett riktigt lågvattenmärke av vår tid.

Skivbolagen tycks gå i godan tro att detta är vad folk vill konsumera. Tydligen har

man despreat börja trycka ut saker som på sin höjd håller 2-3 veckor på listorna, och sedan är det tack och adjö.

Var finns "the long term plan" ? som tidigare gjorde att artister/band kunde utvecklas med skivbolagets goda minne ? Nu är det mer som att köpa en kexchoklad och sedan "thats it" som gäller. Det handlar om kvalite istället för en hit som man glömmer imorgon. Det genererar inget intresse av att följa en artist/band under en längre tid typ som förr för man vet att imorgon är det en annan Nisse som gäller under ett par veckor (tack till kvällspressen).

Där har skivbolagen gjort en riktig miss. Det är snabba stålar som gäller istället för

att ha trogna konsumenter. Enda undataget är väl hårdrockarna.

Visst mp3 dilemmat suger hårt för skivbolagen, men om man tänker efter så har kvaliten på skivorna blivit sämre. Vem vill då köpa, med tanke på att det inte finns någon "long term plan" längre ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det brukar vara bra musik på ztvs "musikredaktionen rekommenderar", kanske inte så konstigt eftersom det då är folk med koll som väljer musiken. Annars tycker jag att mainstreamscenen består av 99% skit jag också. Jag förstår att många av dagens "seriösa musiker" föraktar hiphopen eftersom den hiphop som visas i medierna är skit som 50 cent (kan iofs medge att In da club svänger...) och Fort Minor.

Synd också att musikvideon nästan uteslutande används som marknadsföring istället för att utnyttjas till att lyfta låten. Det är ju inte många videos som synkar med musiken idag, om man räknar bort all jävla skit som utspelar sig på en klubb och där texten handlar om att dansa på en klubb.

Alternative nation på mtv är också bra förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att förglömma : Plektrum och Headbangers ball... 😎 Headbangers ball är dock bara en timma numer, men ändå.

Håller med om det Spaceman skriver.

Reagerar även på att Sveriges radio som är "public service" har tappat lite av det de ska vara. Tycker de spelar samma låtar varje dag, hela dagarna ungefär som MTV och Z-tv gör. Enda skillnaden är att t, ex p3 ej har reklam...

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Ähh det är skit me allting nuförtiden, det återstår bara att supa ihjäl sig och åla in i kistan med en gång...

Korken på för musik-tv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vad kan jag säga annat än att jag håller med! Det är big business och bara stålar som gäller, massproducerat skräp enligt min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konstigt att de spelas en massa amerikansk hiphop på Ztv, eftersom att marknaden i Sverige är minimal. Det är stort i USA (av förklarliga skäl).

Ska vi ringa Ztv-redaktionen och fråga dem vad de håller på med? 😉

EDIT: Jag vill inte kalla amerikansk hiphop för mainstream. Är det inte raka motsatsen i Sverige egentligen?

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...