Jump to content
Annons

Nu vill jag veta din musiksmak!


Danabacken

Recommended Posts

Jag sitter här och lyssnar på musik, och undrar vad forumfolket tycker om för musik. Vilken\Vilka genrer ligger er närmast om hjärtat? 😳

Själv ligger jag åt electronic\chillout-hållet, och gillar artister\grupper som:

Wisp (inte speciellt kända)

Depeche Mode

Enigma

Mike Oldfield

Josh Mobley (inte så känd heller)

... Självklart så gillar jag (som dom flesta andra, tror jag) den mesta musiken, men oftast lutar mitt intresse åt detta hållet.

Vad gillar ni? 😛

edit: här kommer en favorit till: Infected Mushroom 😛

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tja... Vad tycker jag om..? Metal, rock, förstås 😉 (vilken överraskning va?) Klassiskt... Här skulle jag kunna mala länge 😳 . Men egentligen när jag tänker efter så tycker jag om all musik som berör mig, talar till mig, spelar ingen roll vilken genré.. 😛 Vad vackert det blev mot slutet... (snyft) 😛🙂 Äh, en öl till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... åt det hårdare hållet. Eller jag kanske skall revidera mig; åt hårdrockshållet, vilket kanske inte alltid är så hårt nu för tiden. 😳

Favoriter:

KISS, AC/DC (For those about... och tidigare), Led Zeppelin, Deep Purple, Stevie Ray Vaughan, Pink Floyd, Jimi Hendrix, ZZ top (pre antenna), Cornelis Wreesvijk, Thin Lizzy, Stone Temple Pilots, Sparks, Patchwork, Motörhead, Kraftwerk, JJ Cale ...

räcker det? Listan kan göras längre. 😛

Det ovanstående "talare" skrev stämmer på mig också... musik som berör mig, oavsett genré. Jag personligen avskyr mycket modern musik just för att den inte berör, behöver inte nämna någon genré men kolla vilken topplista som helst så ser du löpande-band-musik som är för mig helt ointressant.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Främst musik med starka sånginsatser, välspelade instrument, samt vackra och kompetenta arrangemang, är sådant som jag fastnar för.

Det är därför inte mycket som har kommit de senaste åren som har fastnat i min CD-hylla... 😳

Några exempel på artister/grupper som spelas titt som tätt hos mig:

Luther Vandross

James Ingram

ABBA

Earth, Wind & Fire

Kool & the Gang

Chicago

Whitney Houston

Toto

Jonathan Butler

Michael Jackson

Delegation

Andrea Bocelli

SAGA

Boston

Lionel Ritchie

Chic

Queen

Eros Ramazotti

ELO

Chaka Khan

The Whispers

Prince

Luciano Pavarotti

Placido Domingo

John Williams (ingen artist, men förmodligen den bäste filmmusik-kompositören genom tiderna, så han måste ändå nämnas...)

Verdi (fantastisk kompositör, som måste nämnas när jag nu halkade in på sådana)

Mozart (d:o)

Beethoven (d:o)

Det finns förstås många fler, men det går ju inte att rabbla på i evigheter precis... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrock och nästan all typ av metal (gillar inte Nu-metal, Black Metal och Death metal)

Favoriter: Black sabbath, Hammerfall, Judas Priest, VII Gates, Sabaton, Ozzy Osbourne, Yngwie Malmsteen, Nightwish, Iron Maiden, Dio, Halford, Pantera, Damageplan, Black Label Society, Motörhead, Candlemass och Slayer

listan kan göras mycke längre än så men jag nöjer mig med detta för stunden 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En klyscha: allt som tilltalar på ett bra sätt. 😎

Den mesta lyssningen styrs av humör.

I min "skivsamling" finns det mesta i musik väg allt från Dire Straits o Enya till det hårdaste man kan komma på. Då menar jag ej att Dire straits o Enya är det mjukaste... 🙂

Det som tilltalar mest nu är mörk o tung synth/electro/metal "goth" a la Project X, Malaise etc samt thrashig metal a la Pantera, Exodus etc...

(harmonerar illa med lilla musikprojektet man pillar på med nu, raka motsatsen: Harmoniskt och instrumentalt gitarr/stråk plock a la naturfilms soundtrack lr nåt) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju skriva mina favoriter jag också.

Neurosis

MF Doom (inklusive Viktor Vaughn, King Geedorah, DangerDoom och Madvillain)

Tool

Converge

Arab Strap (7 februari kägelbanan, har biljett)

Death Cab for Cutie (6 februari Berns, har biljett)

Dillinger Escape Plan

Cage (inte dåliga hårdrocksditon utan bra hiphopditon)

El-P

The Locust

Cannibal Ox

Brother Ali (2 februari debaser, har biljett)

Freddie Wadling

Aesop Rock

The Melvins

Ephel Duath

Nick Cave & The Bad Seeds

Fantômas

GZA

RZA

Björk

Hot Snakes

Zeni Geva

Grails

Labtekwon

Antony & The Johnsons

Calexico (30 april Berns, inte biljett än)

Iron & Wine (se ovan)

Kanye West

Napalm Death

Nasum

Metric

Lali Puna

Opeth

Ghostface

Tortoise

Mos Def

Paatos

Aphex Twin

Venetian Snares

400 Blows

The Bronx

PJ Harvey

27

Tomahawk

Edit: Glömde helt bort Blonde Redhead.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket från sextiotalet när de flesta genrer egentligen uppstod och experimentlusten var stor. Doors, Velvet Underground, Beatles, Animals, Zoombies, Collectors, Byrds, Tomorow, Cream, Seatrain, Beach Boys, Mothers of Invention, Buffalo Springfield, Pink Floyd, Hendrix och i stort sett alla banden på Woodstockfestivalen. Eller Monteray med för den delen.

Vidare på sjuttiotalet Yes, Genesis, Gentle Giant, King Crimson, ELP, Deep Purple,

Caravan, Gong, Tangerine Dream, Bowie, Roxy Music, Hawkwind, Fairport Convention, Van der Graaf Generator, 10 cc, Henry Cow, etc.

I kölvattnet på punken kom en intressant nyskapande period med massor av egensinnig musik; Birthday Party, Bauhaus, Pere Ubu, Dalek I, Alan Vega, Hunters and Collectors, the Popgroup.

Mina kriterier för bra musik är inte nödvändigtvis att den ska vara välspelad eller snyggt producerad. Däremot självständig och att jag upplever att den/de som gör musiken själv(a) tror på den. Och på sätt kan kommunicera sin upplevelse, skapar/spelglädje till mig.

Tja ungefär så 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket från sextiotalet när de flesta genrer egentligen uppstod och experimentlusten var stor. Doors, Velvet Underground, Beatles, Animals, Zoombies, Collectors, Byrds, Tomorow, Cream, Seatrain, Beach Boys, Mothers of Invention, Buffalo Springfield, Pink Floyd, Hendrix och i stort sett alla banden på Woodstockfestivalen. Eller Monteray med för den delen.

Vidare på sjuttiotalet Yes, Genesis, Gentle Giant, King Crimson, ELP, Deep Purple,

Caravan, Gong, Tangerine Dream, Bowie, Roxy Music, Hawkwind, Fairport Convention, Van der Graaf Generator, 10 cc, Henry Cow, etc.

I kölvattnet på punken kom en intressant nyskapande period med massor av egensinnig musik; Birthday Party, Bauhaus, Pere Ubu, Dalek I, Alan Vega, Hunters and Collectors, the Popgroup.

Mina kriterier för bra musik är inte nödvändigtvis att den ska vara välspelad eller snyggt producerad. Däremot självständig och att jag upplever att den/de som gör musiken själv(a)  tror på den. Och på sätt kan kommunicera sin upplevelse, skapar/spelglädje till mig.

Tja ungefär så 😎

Dede, du är min hjälte! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men egentligen när jag tänker efter så tycker jag om all musik som berör mig, talar till mig, spelar ingen roll vilken genré.. Äh, en öl till! 😎

Bra sagt Dark Of Light. man lyssnar på allt för mycket musik för att kunna avgöra vilken "stil" som är bra eller dålig.

jag håller ALL musk som "listen-worthy" MEN jag tycker ändå att:

-60 Beatles

-70-The Police, Steve Miller

-80 The Police, Steve Miller.

ps, en öl till är alltid genialiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

främst okända 60-tals grupper som man kan hitta på samlingar som:

Back from the grave

Pebbles

Garage punk unknowns

Fuzz, flakes & shakes

teenage shutdown

annars nyare band som låter 60-tal som Kaisers, maharajas, strollers .

på 80-talet kom det många bra grage band som Creeps, tell-tale hearts, miracle workers, sick rose.

annars gillar jag en hel del punk och hårdrock som: Anticimex, Discharge, GBH,Asta kask, Bad religion,missbrukarna, svart parad, asocial.cathedral, iron maiden, savage grace, abramis brama.

ramones är ju stora favoriter och ramoneskopior som Hymans, Riverdales, Ne Luumäet, huntingtons, Hanson Brothers, Expulsados

Link to comment
Dela på andra sajter

Das ich - Destillat

Oj, nu var det nån som steg nåt snäpp i aktning hos mig iallafall... 😎 Fast Destillat är väl långt ifrån deras bästa låt.

Min musiksmak då?

Tja, jag är väl en sån där synthare... Fast jag har ganska så smal smak inom synthen och hyfsat bred utanför den... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

främst okända 60-tals grupper som man kan hitta på samlingar som:

Back from the grave

Pebbles

Garage punk unknowns

Fuzz, flakes & shakes

teenage shutdown

annars nyare band som låter 60-tal som Kaisers, maharajas, strollers .

på 80-talet kom det många bra grage band som Creeps, tell-tale hearts, miracle workers, sick rose.

annars gillar jag en hel del punk och hårdrock som: Anticimex, Discharge, GBH,Asta kask, Bad religion,missbrukarna, svart parad, asocial.cathedral, iron maiden, savage grace, abramis brama.

ramones är ju stora favoriter och ramoneskopior som Hymans, Riverdales, Ne Luumäet, huntingtons, Hanson Brothers, Expulsados

Jag kunde ge mig fan på att du hade back from the grave och teenage shutdown samlingar genom din avatar...Har själv ett gäng av dessa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bred men smal, brukar jag benämna min musiksmak som. Det må låta som en paradox, men det är det inte. Jag begränsar mig inte till en specifik genre, utan ycker om väldigt mycket från många olika genrer, den gemensamma nämnaren är dock att alltihop är smalt. Eller ganska smalt i alla fall.

Just nu är jag inne i en period då jag gräver mig tillbaka en aning bland mina gamla c86- och twee-sjutummare, samtidigt som jag studerar trance för att bli bättre på att göra det själv och mixar det med en portion hiphop med artister som Why?, Alias och RA The Rugged Man.

Om ett halvår kommer jag säkert vara inne på något annat. Några genrer som jag dock aldrig lyckats se något bra i är kängpunk, hårdrock, metal, världsmusik, jazz, progg och dansband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt från Mozart till Metallica.

Finns väl viss dansbandmusik som jag har lite svårt för och då menar jag både traditonellt dansband och techno. Men å andra sidan så funkar ju bägge bra för det dom är gjorda för - dans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket från sextiotalet när de flesta genrer egentligen uppstod och experimentlusten var stor. Doors, Velvet Underground, Beatles, Animals, Zoombies, Collectors, Byrds, Tomorow, Cream, Seatrain, Beach Boys, Mothers of Invention, Buffalo Springfield, Pink Floyd, Hendrix och i stort sett alla banden på Woodstockfestivalen. Eller Monteray med för den delen.

Vidare på sjuttiotalet Yes, Genesis, Gentle Giant, King Crimson, ELP, Deep Purple,

Caravan, Gong, Tangerine Dream, Bowie, Roxy Music, Hawkwind, Fairport Convention, Van der Graaf Generator, 10 cc, Henry Cow, etc.

I kölvattnet på punken kom en intressant nyskapande period med massor av egensinnig musik; Birthday Party, Bauhaus, Pere Ubu, Dalek I, Alan Vega, Hunters and Collectors, the Popgroup.

Mina kriterier för bra musik är inte nödvändigtvis att den ska vara välspelad eller snyggt producerad. Däremot självständig och att jag upplever att den/de som gör musiken själv(a)  tror på den. Och på sätt kan kommunicera sin upplevelse, skapar/spelglädje till mig.

Tja ungefär så 😕

Dede, du är min hjälte! 😆

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar mest på musik från 60- och 70-talen som Neil Young, Doors, Zombies, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Emerson/Lake/Palmer, Led Zeppelin, Blood Sweat Tears, Camel, Caravan och Santana.

Men det finns även en del nutida musik jag tycker är väldigt bra. Hit hör främst Rick Holmstrom och Saint Etienne, men även Texas, Travis och Beautiful South spelas ganska ofta.

Eftersom jag inte sjunger utan bara spelar instrument så lyssnar jag gärna på instrumental musik. Merl Saunders hör till favoriterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns även en del nutida musik jag tycker är väldigt bra. Hit hör främst Rick Holmstrom och Saint Etienne

Åh, Saint Etienne! Fantastiskt bra band, särskilt de tidigare lite mer eurodiscoaktiga plattorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, Saint Etienne! Fantastiskt bra band, särskilt de tidigare lite mer eurodiscoaktiga plattorna.

Jag har alla deras skivor och visst är de tidigare bra, men jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om den senaste; Tales from Turnpike House. Det är en sån där skiva man kan sätta sig ner och lyssna till från början till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, Saint Etienne! Fantastiskt bra band, särskilt de tidigare lite mer eurodiscoaktiga plattorna.

Jag har alla deras skivor och visst är de tidigare bra, men jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om den senaste; Tales from Turnpike House. Det är en sån där skiva man kan sätta sig ner och lyssna till från början till slut.

Den har jag inte hört. Det får jag ta och kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är rätt bred, lyssnar dock nästan mest på reggae. Mina största idoler (just nu) är så klart Svenska Akademien som med sin musik breddat vägen lite för svensk reggae (tycker jag). Och så är de fanemig det bästa liveband jag nånsin sett! Aldrig varit på ett dåligt gig med dom! Man blir förtrollad i en vecka efteråt! 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

Opeth

Led zeppelin

black sabbath

(annan "old" hårdrock)

Mozart

Beethoven

Chopin

Som många andra personer försöker jag lyssna på så mycket olika stilar av musik, och inte låsa sig. Musik jag har svårt för att lyssna på (se tycker mindre om) är typ house o trance o allt fan vad det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...