Jump to content
Annons

Trummorna låter långt borta


Exil

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)

Det låter lite pappigt, lite bop-bop om ljudet.

Bara pröva att dra ner nånstans mellan 300 o 600 Hz några decibel o se om lite av det försvinner. Svep om du kan med en inställnin på + 9 dB, o där det låter riktigt illa i dina öron, där drar du istället ner till -3-6 dB. Hur blev det?

Vad har du haft som baskaggemick? Inte SM58 där också hoppas jag?

Det saknas ton i trumsetet, är det dämpat? Det "sjunger" inte, det är dött.

Hur har du satt OH-mickarna?

Tycker du inspelningen ger rättvisa åt hur trumsetet låter i verkligheten? Upplever du samma sound? För i så fall är det setet du ska kolla närmare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är vad jag skulle göra:

Prova att lägga på en kompressor på hela trumsetet, (om du redan gjort det, lägg på lite mer), det kommer att göra ljudet mer spännande. Testa en inställning på 20-30 ms attack och 80-200 ms release (beroende på takten). Testa threshold på -30 dB och ratio 1,5:1, eller typ 4:1 och threshold på upp till -18 dB under medel-peaknivån.

Om du vill få ljudet att komma närmare finns det ju en del beprövade tricks.

1. EQ: Dra upp diskant och bas (hängmatta), om du gör tvärtom så låter ljudet mer avlägset.

2. Kompressor: om du drar upp volymen på stereon så låter ju allt närmare, med en kompressor så får du mer volym utan att behöva höja på stereon.

3. Få de andra ljuden att låta mer avlägset, om allt låter nära så gör inget det.

4. "Pseudo Multibandskomprimering" Kopiera ljudet du vill ha närmare och lägg det på ett annat spår. Lägg en EQ och gör en "hängmatta" på den, sen lägger du på en kompressor och komprimera skiten ur ljudet. Så EQ->kompressor, om du lägger på: Kompressor->EQ istället så låter det annorlunda men testa det också. Sen blandar du de olika ljuden och var försiktig med att inte dra upp för mycket på den nya kanalen, det ska inte höras nån skillnad förrän du mutar den nya kanalen.

5. Undvik reverb för det används för att få saker att låta längre bort.

Sen tycker jag att du ska ha lite mer diskant på virveln, på undermicken helst om du kör med det. Pukorna och bastrumman behöver mer tryck i basen, och skäras vid 300 som Mr Phil sa.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilka bra tips jag jag ahr fått tack så hemskt mycket. När jag tine har fullt upp i skolan ska jag genast testa dessa tips 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...