Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis börjat använda Cubase SX 3 och är helt nybörjare på det här så med risk för att bli idiotförklarad:

När jag exporterar ett projekt till en MIDI-fil så blir alla instrument piano (utom trummorna). Vad gör jag för fel?

Annons
Postat (redigerat)

Jag är inte så haj på midi-teori, men jag skulle gissa på att du behöver spela upp midi-filen i Cubase för att den ska kunna använda sig av dina syntar/VSTi.

När du exporterar midifilen (som inte är några egentliga ljud, utan bara ren sifferinformation) så är det istället t.ex. Windows (eller nåt annat....inte Cubase iaf) som läser av informationen, och då har detta program inte tillgång till dina syntar, utan anropar istället dem instrument som den har som standard för respektive midikanal (trummor brukar vara 10).

Lösning på problemet: spela midifilen i Cubase och exportera sedan som wav el. mp3 så ska du nog få se att syntarna låter som de ska.

Men som sagt, nån annan person kan säkert ge dig ett bättre, och kanske tydligare svar.

MVH Martin

Redigerat av mtornros
Postat

När du exporterar ut .mid kan du välja MIDI-0 eller MIDI-1.

I MIDI-0 får du en midifil med alla instrument på samma kanal. Med MIDI-1 hamnar alla instrument på separata kanaler.

Så välj MIDI-1.

Postat (redigerat)
När du exporterar ut .mid kan du välja MIDI-0 eller MIDI-1.

I MIDI-0 får du en midifil med alla instrument på samma kanal. Med MIDI-1 hamnar alla instrument på separata kanaler.

Så välj MIDI-1.

Haha, ok 😉

Som sagt: "nån annan person kan säkert ge ett..." ....hmm, helt annat (och säkert korrekt) svar 😄

Redigerat av mtornros
Postat

Välkommen till forumet, Goliatbagge! Det var första inlägget såg jag nu. 😉

Postat

Jag hittar inte var jag väljer MIDI-1. När jag väljer File -> Export -> MIDI File får jag först välja filnamn. Sedan kommer det upp en ruta där jag kan kryssa i "Export Inspector Patch", "Export Inspector Volume/Pan", "Export Automation", "Export as Type 0" (kan detta ha med MIDI-0 eller MIDI-1 att göra?) och några alternativ till. Fortfarande får jag det inte att funka... 😆

Postat
"Export as Type 0" (kan detta ha med MIDI-0 eller MIDI-1 att göra?)

Alldeles riktigt. Du ska ha Type 1.

Postat

Ja, fast även om jag låter bli att kryssa i rutan "Export as Type 0" så blir det fortfarande bara piano. Jag får fortsätta att testa mig fram lite. Kan ju försöka exportera till wave- eller mp3-format också och hoppas på bättre lycka...

Postat

Använder du GM-synt till ditt projekt då? Har du angett varsin midikanal på varje spår i Cubase? Och har du valt olika instrumentpatchar på spåren?

Postat

Men framförallt, vad tänkte du göra efter export? Vad ska du använda midifilen till?

Om det går lika bra med audiomix i wav, varför exportera ut midifil?

Postat (redigerat)

Jo, det är en GM-synt jag använder (annars funkar det väl inte överhuvudtaget?). Jadå, varje spår har en egen kanal. Jag har även försökt att exportera till både wave- och mp3-fil, men då blir det helt tyst! Jag har använt mig av "locators" så det beror inte på det. Längden på låten stämmer men tystnaden är total.

Anledningen till att jag vill exportera låten är för att jag vill kunna dela med mig av den till andra i form av en fil. Om det är wave-, mp3- eller MIDI-format spelar mindre roll.

Tack för att ni har ork att hjälpa mig. Verkligen riktigt schysst. Jag förstår om ni ledsnar...

Redigerat av Goliatbagge
Postat (redigerat)

OK...då kan du inte exportera på vanligt sätt som förutsätter mjukvarusyntar för att du ska få med ljudet. Du får spela in ljudet/ljuden från synten på ett/flera audiospår innan du kan mixa och exportera en ljudfil.

Att exportera en midi-fil har jag ingen direkt erfarenhet av, men du måste på något sätt få med informationen om vilket GM-instrument (vilken patch) du tilldelat spåret. Sedan kommer midit att spelas upp utifrån denna information med de ljud som finns på lyssnarens synt/ljudkort. Jag har inte SX3, men testa rutan med "export inspector patch" och se om den löser själva instrumentfrågan. Annars är det väl att föredra att exportera som ljudfil, bränna på cd, och impa våldsamt på polarna 😉

Redigerat av Rapid Wanker
Postat (redigerat)

Underbart! Jag gjorde som du sade och spelade in ljudet på ett audiospår och efter det gick det utmärkt att exportera till mp3. Stort tack Wanker, Linus och mtornros för all er hjälp. Nu ska det exporteras så det står härliga till! 😆

Redigerat av Goliatbagge

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.