psycho dad (oregistrerad) Postat 18 maj 2004 Postat 18 maj 2004 Hur får man dem på varsin kanal??? jag kör Cubase SX och kör DFH med battery... är nybörjare.... Hade varit enklare att ha det på detta visset, än att ställa velocity för varje trumma.... jobbigt när man tex. vill sänka virveln efter hand... Typ: baskagge(1) virvel(2) puka1(3) puka2(4) puka3(5) symbal1(6) symbal2(7) hi-hat(8) osv...
robotapan Postat 18 maj 2004 Postat 18 maj 2004 Har för mig att du måste ha multipla outputs på ljudkortet för att kunna routa olika pads till olika kanaler. Kontakt och liknande har ju virtuella outputs, men inte Battery såvitt jag förstått. (Dock har jag bara sett Battery, inte direkt testat det själv så... 😳 )
robotapan Postat 18 maj 2004 Postat 18 maj 2004 Längst nere till höger har du en liten ruta för outputs och sedan får du väl kolla i inställningar om du kan öka antalet tillgänliga på nåt sätt...
djonas Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Det är enkelt! Jag läser att du tänker använda minst 8 stycken kanaler till trummorna. Gör så här om du vill 😳 När du väljer vst i Cubase SX (d.v.s. battery) så välj då 8 stycken batterypluggar, alltså öppna upp 8 kanaler i "vst-rullgardinen", en för varje kanal. När du sedan ska välja input och output kommer du att kunna välja mellan battery, battery 2, battery 3 o.s.v. Jag antar att du inser att du väljer battery som in och out för midikanal 1, battery 2 som in och out för kanal 2 o.s.v. men jag skriver det i alla fall. Detta gör att du sedan kan gå in och editera varje trumma enskilt och eq:a den antingen i Cubase eller i battery-pluggen. Hoppas detta kan funka 😎
bonzo Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 När du väljer vst i Cubase SX (d.v.s. battery) så välj då 8 stycken batterypluggar, alltså öppna upp 8 kanaler i "vst-rullgardinen", en för varje kanal. Åtta instanser av Battery? Visserligen är B ganska resurssnålt, men åtta stycken är nog lite för mycket. Jag har sett att en del öppnar två instanser. En för close mic och en annan för room mic. Först går man in i Batterys Options och aktiverar önskat antal kanaler (mono och stereo). De dyker då upp i Cubase mixer. Sedan markerar man tex kicken och tillämpar robotapans tips: Ställer in önskad kanal i rutan nere till höger.
hobbex2004 Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 jag har bara 2 "utgångar" på mitt ljudkort, så jag gör så att jag lägger upp 4 st VST kanaler för Battery.. 1 room micked, o 3st close micked.. Dvs en för baskagge(baskaggar), en för virvel o en för resten... om man använder mkt pukor kanske man även vill separera pukor från cymbaler o hi hats. Visserligen dras CPU-mätaren upp en hel del för varje Battery kanal,. speciellt om man kör Battery med upp till 6 samplingar för varje trumdel... (för velocityns skull)... När man är nöjd med trummorna kan man alltid audio-downmixa, och använda dessa för att dra ner CPU-användandet...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.