Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Hur viktigt är det egentligen att vara kompatibel med andra studior??

Jag tycker många sätter den frågan väldigt högt upp när de resonerar kring vilket system de ska välja.

Det är viktigt om man ofta tar med sig hela materialet för att göra vissa av inspelningarna hos någon annan. Om man inte jobbar på det sättet ofta, så spelar det egentligen minimal roll...

Det kan också vara viktigt om man kör professionellt och studions kunder vill köra med ett visst system - men det i sin tur beror ju också på om kunden har egen tekniker som ska sköta alla spakar, eller om det är man själv som ska jobba med det. I det senare fallet, så ska man ha det man trivs bäst med.

Men om vi pratar om t ex Protools så är ju detta inte längre ett problem. Man kan lika gärna köra PC hemma och sen lyfta med sig materialet in i den dyra, fina studions Mac. Man klickar bara i ett litet fält som heter "Enforce Mac/Pc compatitbility" så funkar det finfint. Jag jobbar på Mac och min synthare på PC och vi har inga problem med detta. Jag har också bytt material med en av mina leverantörer som sitter på PTHD och det är inga problem så länge man vet samplingsfrekvens och upplösning. Det är klart att man får "tagga ner" en HD-session för att mitt lilla PT ska fixa det men annars går det fin-fint.

Lite OT kanske någon tycker men jag kör ändå: Jag läste Logic Pro 7 manualen lite i helgen och med hjälp av kunskapen därifrån lyfte jag en hel låt (32 kanalers audio plus 10 midispår) rätt över i Logic. Bit av kaka, faktiskt! Det enda jag behövde göra i Logic som förberedelse var att kolla över att samplingsfrekvens och upplösning matchade, sen sa det raggadaggaschwunggung och så var det klart!

Min fråga blir sådeles: Vad för kompatibiltetsproblem får man om man kommer med sin Q-baseinspelning till stora PTHD med Logicmjukvara? Att pluggar och liknande inte följer med förstår jag väl men vad är det man skall göra i den där dyra studion? Alltså, det jag ser att folk använder studion för: Lägga trummor till click med, mer eller mindre, utarbetade backing tracks (basar, synthar, gitarrer, sång, körer). Sen tar folk hem sitt material och pillar med lite allt möjligt. Sen kommer de tillbaka och lägger sång och kör, i bästa fall. Sen är ju den stora grejen mixningen.

Jag missar naturligtvis något, vad är det som ställer till problem med t ex Cubase?

Black Eyed Peas spelade in 4 av låtarna på senaste skivan helt och hållet med bärbar mac och M-box och en liten firewire-disk samt PTLE. Det enda som är gjort i "dyra studion" är mixningen. All inspelning av dessa fyra låtar gjordes på turnébuss, i hotellrum, backstage etc. Lyssna och se om Du kan höra vilka!

Redigerat av wonderboy
Annons
Postat

Sen är det ju en pengafråga. Jag skulle kunna sälja min pc och få lite pengar för den. Men det vore ändå schyst att ha kvar den och även Cubase så jag kan jobba med både Logic och Cubase. Därför tänkte jag bara kolla vad det skulle kosta att få en likvärdig dator fast i mac ?

Tack för alla tips ändå =)

Du kan jobba med både Logic och Cubase på en Mac'en.

Postat
Min fråga blir sådeles: Vad för kompatibiltetsproblem får man om man kommer med sin Q-baseinspelning till stora PTHD med Logicmjukvara?

Det här skulle jag också vilja veta. Håller just nu på att diskutera med Thimmie om att lyfta filer från Mac/Logic till PC/Cubase.

Nån som provat detta?

Postat
Min fråga blir sådeles: Vad för kompatibiltetsproblem får man om man kommer med sin Q-baseinspelning till stora PTHD med Logicmjukvara?

Det här skulle jag också vilja veta. Håller just nu på att diskutera med Thimmie om att lyfta filer från Mac/Logic till PC/Cubase.

Nån som provat detta?

Jag har vid ETT tillfälle (så sent som i torsdags) lyft ett Sonar-projekt till PT, och det "går ju inte", med mindre än att bounca varenda kanal till WAV-filer, sen blir det till att "återskapa" hela projektet i PT. Samma gäller (vad jag förstått) mellan Cubase och PT.

Den nämnda "projektkompatibiliteten" mellan PT och Logic, är nog ganska unik.

tjing

Bengan

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Hur viktigt är det egentligen att vara kompatibel med andra studior??

Jag tycker många sätter den frågan väldigt högt upp när de resonerar kring vilket system de ska välja.

Det är viktigt om man ofta tar med sig hela materialet för att göra vissa av inspelningarna hos någon annan. Om man inte jobbar på det sättet ofta, så spelar det egentligen minimal roll...

Det kan också vara viktigt om man kör professionellt och studions kunder vill köra med ett visst system - men det i sin tur beror ju också på om kunden har egen tekniker som ska sköta alla spakar, eller om det är man själv som ska jobba med det. I det senare fallet, så ska man ha det man trivs bäst med.

Ja precis! 😉

Och dessutom finns ju konvertering mellan olika system om man absolut måste göra halva jobb, o sen byta studio.

Tror personligen mest på att hitta det som passar en bäst, istället för att snegla för mycket på alla andra.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Bit av kaka, faktiskt!

Bit av tårta faktiskt! 😉

Sorry, kunde inte låta bli!

Postat

Sen är det ju en pengafråga. Jag skulle kunna sälja min pc och få lite pengar för den. Men det vore ändå schyst att ha kvar den och även Cubase så jag kan jobba med både Logic och Cubase. Därför tänkte jag bara kolla vad det skulle kosta att få en likvärdig dator fast i mac ?

Tack för alla tips ändå =)

Du kan jobba med både Logic och Cubase på en Mac'en.

Haha dum jag är såklart man kan. Då kan jag alltså sälja min pc och få lite pengar. Då saknas det bara 20 000 till en fin mac då 😉

Postat

Det kallas omf! Dock behöver man köpa till omf kompatibilitet till PT. Annars är ju ett sätt att ordna alla filer exakt lika långa, sen är det bara att importera dem i det program man nu vill till. Vet hur man gör det i PT men inte i de andra programen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.