Exil Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Jag börjar förstå att det är en MAC och Logic som gäller när det handlar om musik. Jag kör just nu PC och Cubase. Men på min skola körs det Logic och även flera jag sammarbetar med kör Logic, och därför skulle det vara väldigt smidigt om jag också skulle börja köra det. Min fråga är då hur mycket en fräsch Mac skulle kosta? Och hur tänker man när det gäller processor, ram etc. Man räknar på ett annat sätt har jag för mig? Jag har just nu en PC med följande prestanda. Processor: 3,2 GHz Ram: 2 GB Hårddisk: Cirka 400 GB Ljudkort: DMX 6 fire 24/86 För att få en likvärdig MAC vad behövs då? Jag har sökt på Apples hemsida men inte hittat nåogn vettig information om just detta. Någon som vet?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 (redigerat) Jag börjar förstå att det är en MAC och Logic som gäller när det handlar om musik. Jag kör just nu PC och Cubase. Men på min skola körs det Logic och även flera jag sammarbetar med kör Logic, och därför skulle det vara väldigt smidigt om jag också skulle börja köra det. Min fråga är då hur mycket en fräsch Mac skulle kosta? Och hur tänker man när det gäller processor, ram etc. Man räknar på ett annat sätt har jag för mig? Jag har just nu en PC med följande prestanda. Processor: 3,2 GHz Ram: 2 GB Hårddisk: Cirka 400 GB Ljudkort: DMX 6 fire 24/86 För att få en likvärdig MAC vad behövs då? Jag har sökt på Apples hemsida men inte hittat nåogn vettig information om just detta. Någon som vet? En Powermac G5 1,8 Ghz motsvarar ungefär din PC, går att hitta beggade för runt 8.000:- en dual kostar lite mer (10-13.000.- beggad beroende på bestyckning) det är nog den powermac man kan rekommendera som prisvärdast, en ny Powermac G5 2x2 Ghz kostar runt 20.000:- Apple håller just nu på att gå över till Intelprocessorer en nysläppt iMac G5 med dualcoreprocessor kostar runt 13.000 inkl. 17" skärm och snart släpps det Powermacar med intel Inside också. Logic har dock inte släppts "inteloptimerad" än, men lär släppas relativt snart. Bästa rådet är nog att vänta lite eller slå till på en bra begagnad Powermac. Redigerat 28 januari 2006 av Glaskatten
Exil Postat 27 januari 2006 Trådstartare Postat 27 januari 2006 Okej jo det är ju alltid bäst att vänta lite 😆 haha TAck för tipset =)
giggsy Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Jag börjar förstå att det är en MAC och Logic som gäller när det handlar om musik. Är inte säker på att det verkligen är så. Men om du vill vara kompatibel med din omkrets och dom kör mac + logic så är det ett bra alternativ för dig. OBS! Menar inte att mac + logic är fel väg att gå. Det är ett bra alternativ. Vill bara säga att det finns flera kvalificerade sådana.
Exil Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 Jag börjar förstå att det är en MAC och Logic som gäller när det handlar om musik. Är inte säker på att det verkligen är så. Men om du vill vara kompatibel med din omkrets och dom kör mac + logic så är det ett bra alternativ för dig. OBS! Menar inte att mac + logic är fel väg att gå. Det är ett bra alternativ. Vill bara säga att det finns flera kvalificerade sådana. Okej intressant. För alla jag snackar med (som är inbitna producenter) säger att det till 99% är Logic som körs i alla studios. Och om inte så är det Prootols. Nästan aldrig Cubase. Därför tror jag det skulle underlätta om jag redan nu började köra med Logic som 17-åring för att verkligen lära mig det så fort som möjligt.
Mutto Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Okej intressant. För alla jag snackar med (som är inbitna producenter) säger att det till 99% är Logic som körs i alla studios. Och om inte så är det Prootols. Nästan aldrig Cubase. Därför tror jag det skulle underlätta om jag redan nu började köra med Logic som 17-åring för att verkligen lära mig det så fort som möjligt. Bygg din egen studio. Då kan du jobba med vad du vill. 😆
Linus Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 (redigerat) Okej intressant. För alla jag snackar med (som är inbitna producenter) säger att det till 99% är Logic som körs i alla studios. Och om inte så är det Prootols. Nästan aldrig Cubase. Därför tror jag det skulle underlätta om jag redan nu började köra med Logic som 17-åring för att verkligen lära mig det så fort som möjligt. 99% är ruskigt överdrivet, men visst... Majoriteten av professionella studios kör just Mac med ProTools-interface och Logic som frontend. Det håller jag med om. (Har du möjlighet att köpa både ProTools och Logic så kör på... 😆 ) Redigerat 28 januari 2006 av Linus
BaldByChoice Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 (redigerat) Logic har dock inte släppts "inteloptimerad" än, men lär släppas relativt snart. Har du läst något om när detta eventuellt kommer ske? Jag kör PC nu men går i "Mac-köpar-tankar"... 😲 Apropå det, en iMac (med Intelprocessor) borde väl räcka till mer än väl för "vanliga" projekt? Har även tänkt köpa till en FireWire-disk och ett FireWire-ljudkort (Vore gôtt med ett FireFace 800! 😆 ). Redigerat 28 januari 2006 av BaldByChoice
mornel Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Logic har dock inte släppts "inteloptimerad" än, men lär släppas relativt snart. Har du läst något om när detta eventuellt kommer ske? Jag kör PC nu men går i "Mac-köpar-tankar"... 😲 Apropå det, en iMac (med Intelprocessor) borde väl räcka till mer än väl för "vanliga" projekt? Har även tänkt köpa till en FireWire-disk och ett FireWire-ljudkort (Vore gôtt med ett FireFace 800! 😆 ). Rätt snart, har jag för mig att det är. Har hört något om Mars, men jag är inte säker.
BaldByChoice Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Rätt snart, har jag för mig att det är. Har hört något om Mars, men jag är inte säker. Och min iMac-fundering...? 😆
mornel Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Rätt snart, har jag för mig att det är. Har hört något om Mars, men jag är inte säker. Och min iMac-fundering...? 😆 Tss. Nä, om när Logic kommer inteloptimerat.
BaldByChoice Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 😄 Missförstånd. 😱 Det jag menade var: Har du någon åsikt om att använda iMac som musikdator?
mornel Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 😄Missförstånd. 😱 Det jag menade var: Har du någon åsikt om att använda iMac som musikdator? Det kommer troligen att fungera alldeles utmärkt.
Omni Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Tjena Exil. Du verkar ju ha en ganska fet PC. Innan du överger PCn så kan du tanka hem en gratis demoversion av Samplitude 8,2 från Magix hemsida och testa. Ett väldigt bra program enligt mina kollegor. Får alltid goda betyg gällande dess ljudkvalité och drar ovanligt lite processorkraft dessutom. Mvh Omni
MusicNixon Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 IntelLogic kan komma så tidigt som sent i februari, eller så sent som tidigt i mars. 😉 http://www.appleinsider.com/article.php?id=1483
Vallhagen Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Tjena Exil. Du verkar ju ha en ganska fet PC. [...] Omni har en poäng tycker jag. Det kanske är synd att "överge" en maskin som egentligen är fullt tillräcklig i åtminstone ett par år till, och som du redan investerat dyra slantar i? Om du tänker "kompatibilitet med storstudios" så är väl resonemanget kring Logic eller ProTools helt rätt. En lösning kanske är att köra ProTools (som ju finns som PC-lösning, om du väljer "rätt" ljudkort) tills din maskin är ur tiden, och sedan gå mot Mac om behovet kvarstår. Kör hårt! Bengan
Exil Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 Tjena Exil. Du verkar ju ha en ganska fet PC. [...] Omni har en poäng tycker jag. Det kanske är synd att "överge" en maskin som egentligen är fullt tillräcklig i åtminstone ett par år till, och som du redan investerat dyra slantar i? Om du tänker "kompatibilitet med storstudios" så är väl resonemanget kring Logic eller ProTools helt rätt. En lösning kanske är att köra ProTools (som ju finns som PC-lösning, om du väljer "rätt" ljudkort) tills din maskin är ur tiden, och sedan gå mot Mac om behovet kvarstår. Kör hårt! Bengan Jo min pc är cirkus 10 månader gammal men det gick inte på så jäkla mycket som ny. 10-12 tusen blev det till slut. Ljudkort hade jag sedan innan. Jag förstår precis hur ni tänker. Det är ju lite bortkastade pengar att slänga bort min pc bara sådär. Men min tanke med det här är att jag ska lära mig Logic så fort som möjligt. Eftersom jag från och med hösten kommer gå mitt sista år på gymnasiet på en musikproduktions-linje (där det bara körs med logic). Jag har även tänk att gå någon ljudtekniker-utbildning efter gymnasiet. För att sedan förhoppningsvis jobba med detta i framtiden (man kan ju alltid drömma). Därför är jag inne på att redan nu gå över till Logic för att inte sitta som ett stort jäkla frågetecken när jag väl tvingas att använda Logic. Sen är det ju en pengafråga. Jag skulle kunna sälja min pc och få lite pengar för den. Men det vore ändå schyst att ha kvar den och även Cubase så jag kan jobba med både Logic och Cubase. Därför tänkte jag bara kolla vad det skulle kosta att få en likvärdig dator fast i mac ? Tack för alla tips ändå =)
Exil Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 Tjena Exil. Du verkar ju ha en ganska fet PC. Innan du överger PCn så kan du tanka hem en gratis demoversion av Samplitude 8,2 från Magix hemsida och testa. Ett väldigt bra program enligt mina kollegor. Får alltid goda betyg gällande dess ljudkvalité och drar ovanligt lite processorkraft dessutom. Mvh Omni OKej vad är det för program? Som cubase?
Vallhagen Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Sen är det ju en pengafråga. Jag skulle kunna sälja min pc och få lite pengar för den. Men det vore ändå schyst att ha kvar den och även Cubase så jag kan jobba med både Logic och Cubase. Därför tänkte jag bara kolla vad det skulle kosta att få en likvärdig dator fast i mac ? Tjo, då känns det som att du redan tänkt igenom det jag antydde! Lycka till! /Bengan
Exil Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 Tack =) Någon som har lust att sponsra med pengara? Hahaha 😱
Musiker Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 (redigerat) Tycker det är dumt att byta till Mac när du har em så ba dator som du har. Och, jo, de flesta proffisionella studios kör Mac, men, en PC kan funka kanske lika bra. Detta har tagits upp tusen gånger förr, och jag tänker inte starta upp någon ny Mac-PC duell, men jag vill bara säga att Mac behöver inte vara första alternativ. Sen tycker inte jag att det stämmer som ni säger att de flesta kör Pro Tools hårdvara med Logic som frontend. Man köper väll inte svindyr utrustning och skippar halva delen, programmvaran. Pro Tools är ju ett helhetssytem. Går själv på en högskoleutbildning mot Ljudproduktion, och har fattat där att det är i princip Pro Tools som gäller för hela slanten i Europa. I USA kör man Digital Performer. I skolan har vi alla program utom Cubase, och vi kör Mac där. Jag har inte haft mer strul hemma med min PC där jag kör Pro Tools än på datorerna i skolan (Power Mac G5). Snanare mer problem i skolan, men det beror nog på Mboxarna. Jag tycker du borde köra Pro Tools och stanna kvar på din PC. Din skola måste väll ha PT? /johan Redigerat 28 januari 2006 av Musiker
Exil Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 Jo PT är ju det bästa enligt många. Eller ja bästa och bästa. Många kör med det iaf =) Men det körs inte på min skola. Eftersom det endast är ett musikgymnasium, och det finns inte ekonomi för att köra alla programm. Och då var Logic billigast så det fick bli det. Men PT är väl väldigt avancerat att lära sig i jämförelse med Cubase och Logic? Och de flesta studios kör väl ändå med Logic och syncar med PT. Det jag tänkte med mina "mac-köpartankar" var att jag då kommer kunna flytta projekt mellan skolans datorer och min här hemma. Nu är det jävligt irriterande att alltid behöva lägga in varje spår för sig när jag kommer hem. Och även för framtida arbeten, eftersom jag nu har börjat sammarbeta med lite olika producenter och alla kör Logic. Sen tror jag det skulle vara jäkligt bra att kunna Logic eftersom det är så många studios som använder Logic.
wonderboy Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 PT är lättast av alla att lära sig. Dock är det så för att det huvudsakligen är ett audioinspelningsprogram, även om de försöker hinna ifatt konkurrenterna på midisidan. Håller så smått på att försöka läsa in mig på Logic Pro 7 och det är MYCKET högre tröskel men så är ju det programmet fullsmockat med grejjer. Mjukvaruinstrument, loopar, egen loopfixarverkstad, masteringprogram, ett antal synthar, trummaskin, gitarrstärkaremuleringsplugg etc. Jag undervisar på dessa två program och eleverna är igång efter en kvart på PT, på Logic tar det betydligt längre. Detta hänger dock också ihop med att jag själv ännu är novis vad gäller Logic. Det går dock inte att komma ifrån att Logic måste bli högre tröskel på när det har så många fler beståndsdelar.
BurnTheGround Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 hmm vad är egentligen pro-tools? :S Ett vanligt program som typ Cubase?? Har hört att det inte funkar med alla ljudkort? fattar inte ett jota!
Emil Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 PT är lättast av alla att lära sig. Dock är det så för att det huvudsakligen är ett audioinspelningsprogram, även om de försöker hinna ifatt konkurrenterna på midisidan. Håller så smått på att försöka läsa in mig på Logic Pro 7 och det är MYCKET högre tröskel men så är ju det programmet fullsmockat med grejjer. Mjukvaruinstrument, loopar, egen loopfixarverkstad, masteringprogram, ett antal synthar, trummaskin, gitarrstärkaremuleringsplugg etc. Jag undervisar på dessa två program och eleverna är igång efter en kvart på PT, på Logic tar det betydligt längre. Detta hänger dock också ihop med att jag själv ännu är novis vad gäller Logic. Det går dock inte att komma ifrån att Logic måste bli högre tröskel på när det har så många fler beståndsdelar. Jag gick en kurs i Cubase och började med det eftersom jag fick med det till mitt ljudkort. men eftersom jag köpte en Powermac G5 när jag började köpa hemstudioprylar så skaffade jag Logic Express istället. Efter 15 minuter jobbade jag fortare och bättre i det än jag gjorde i Cubase. Logic är väldigt bra på det sättet att det blir aldrig svårare än man gör det själv. Man kan utforma det helt efter sina egna behov men vill man bara spela in så är det nästan lika enkelt som Garageband. Pro Tools har jag inte fått möjlighet att jobba med så mycket än.
Exil Postat 29 januari 2006 Trådstartare Postat 29 januari 2006 PT kör använder väl processorn i datorn på ett helt annat sätt va? Den kan jobba snababre än Logic och Cubase har jag för mig?
Emil Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 PT kör använder väl processorn i datorn på ett helt annat sätt va? Den kan jobba snababre än Logic och Cubase har jag för mig? Om du kör Pro Tools TDM ja men ett sånt system är i allmänhet för dyrt för hemmapulare.
Exil Postat 30 januari 2006 Trådstartare Postat 30 januari 2006 Ojust det det var så det funkade. Jo jag vet att det systemet är enomt dyrt. Och nu har väl mac gjort om konakten för korten i deras G5:or. Så man måste köpa helt nytt system om man ska byta från en G4:a till en G5:a. Det känns ju rätt surt?
MrPhil (oregistrerad) Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Hur viktigt är det egentligen att vara kompatibel med andra studior?? Jag tycker många sätter den frågan väldigt högt upp när de resonerar kring vilket system de ska välja.
Claes Holmerup Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Hur viktigt är det egentligen att vara kompatibel med andra studior??Jag tycker många sätter den frågan väldigt högt upp när de resonerar kring vilket system de ska välja. Det är viktigt om man ofta tar med sig hela materialet för att göra vissa av inspelningarna hos någon annan. Om man inte jobbar på det sättet ofta, så spelar det egentligen minimal roll... Det kan också vara viktigt om man kör professionellt och studions kunder vill köra med ett visst system - men det i sin tur beror ju också på om kunden har egen tekniker som ska sköta alla spakar, eller om det är man själv som ska jobba med det. I det senare fallet, så ska man ha det man trivs bäst med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.