Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har köpt en roland jv-1010 och har en fråga. Vad är skillnaden mellan Patch mode och perform mode?

Kan Patch mode bara spela upp ett ljud åt gången medan Perform mode klarar av flera olika och kan man i så fall säga att GM-ljuden är en form av Perform.

Mvh. KluZ

Annons
Postat

Performancemode spelar ett ljud.. eller flera..på en kanal..men jag har för mig att du kan splitta keyboardet och lägga en MIDIkanal vid varje split....hmmm..jag använder aldrig denna mode så jag är lite slirande... och i patchmode får du multitimbralitet..d.v.s 16 midikanaler som du kan spela med samtidigt...( alla instrument på kanal 1 t.e.x 😳 ).

Sen finns det en färdig map i Cubase's Patchmanager så du kan byta ljud via cubase trackinspector istället för att peta på synten...dessutom så sparas dessa instrumentval ihop med din låt.. bra va...

/D

Postat
Performancemode spelar ett ljud.. eller flera..på en kanal..men jag har för mig att du kan splitta keyboardet och lägga en MIDIkanal vid varje split....hmmm..jag använder aldrig denna mode så jag är lite slirande... och i patchmode får du multitimbralitet..d.v.s 16 midikanaler som du kan spela med samtidigt...( alla instrument på kanal 1 t.e.x 😳 ).

Sen finns det en färdig map i Cubase's Patchmanager så du kan byta ljud via cubase trackinspector istället för att peta på synten...dessutom så sparas dessa instrumentval ihop med din låt.. bra va...

/D

Har en JV-1010 med extra ljudmoduler som inte kommer med när

man använder Cubase patchmanager default settings för JV-1010. Kan man

lägga till ljud efteråt ?

I Sonar så kommer ljuden med automatiskt, men utan namn som man

kan editera efteråt.

Postat

Hello igen!

Tack för svaren men vill bara säga, Hold your horses boys... You´rs talking to a complete ROOKIE, 🙂, finns det något annat sätt att förklara det på ? 🙁

Postat
Kan Patch mode bara spela upp ett ljud åt gången medan Perform mode klarar av flera olika och kan man i så fall säga att GM-ljuden är en form av Perform.

Japp, det stämmer. Skillnaden mellan Perform och GM är att i GM-läge kommer du bara åt 128 standard-ljud (samma standardljud som på de flesta andra synthar, för att enkelt kunna spela upp samma låt på olika synthar)

...men i perform-läge kommer du åt alla de 900 ljuden.

Sedan så kan man göra egna ljud också, men det är kanske överkurs för en "rookie". 🙂

Postat (redigerat)
Har en JV-1010 med extra ljudmoduler som inte kommer med när

man använder Cubase patchmanager default settings för JV-1010. Kan man

lägga till ljud efteråt ?

I Sonar så kommer ljuden med automatiskt, men utan namn som man

kan editera efteråt.

Om du menar Expansionkorten så finns dom inte med som standard i Patchmappen för Jv1010..sitter själv och försöker hitta textfilerna jag skapade en gång i tiden för mina 2 expansioner i 1080'n som går att importera i befintlig mapp med lite arbete.

ahhwww..smooch..jag sa fel..det är performancemode som du får multitimbralitet..inte som jag sa från början..i patchmode...sorry.. 🙂

/D

Redigerat av demoniqus
Postat

Aha!

ahhwww..smooch..jag sa fel..det är performancemode som du får multitimbralitet..inte som jag sa från början..i patchmode...sorry..

Jo, Demoniqus det var väl det jag ung. hade misstänkt.

Ja, tack för hjälpen.

Fö. vet jag att jag kan ändra ljuden i min burk från Cubase fast jag har övergett Cubase nu till förmån för Pro Tools LE. Så jag är lite grann tillbaka på ruta 1

Tjing tjong ha det bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.