Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag läste i den däringa R.A.P-tråden att DannyCort var väldigt tight i rap som han lade upp i tråden, vilket jag absolut inte säger emot. Men det fick mig att fundera lite.

Hur avgör man om någon rapar tight utan att se/höra dem live?

Jag menar....om nu Danny hade varit otight i sin rap(vilket jag absolut inte påstår), så hade man väl ändå satt sig och redigerat orden och andningarna så att det blev tight...eller? visst, det finns väl gränser för vad man kan göra, men det går ju att rädda väldigt otighta tagningar om det behövs, right?

Jag tycker allt som oftast att man här ganska tydliga klipp när man lyssnar på diverse internationella produktioner idag, vilket får mig att ta för givet att man faktiskt redigerar rapen ganska friskt för att just få det supertight....

Detta är alltså inte en "diss"-tråd....utan bara funderingar.... 😄

Annons
Postat

Har itne det mycket med fraseringarna att göra. Det går väl inte att redigera fraseringar. Tänkte på Eddie vrs maestro t e x. Trots att det är mycket bra klippt är det ändå inte tajt. 😄

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

För mig är det strunt samma hur mycket saxen jobbat, låter det bra så gillas det. Låt folk klippa, synca och dubba. Tycker att man ska göra allt som får det att låta bättre, är inte det självklart?

.. och sedan kan jag ta gift på att Danny inte klipper.

Postat (redigerat)
Jag menar....om nu Danny hade varit otight i sin rap(vilket jag absolut inte påstår), så hade man väl ändå satt sig och redigerat orden och andningarna så att det blev tight...eller? visst, det finns väl gränser för vad man kan göra, men det går ju att rädda väldigt otighta tagningar om det behövs, right?

Det har du säkert rätt i, men vad spelar det egentligen för roll?

Man skulle kunna säga att på skiva är "tight" det intryck lyssnaren får, oavsett bakomliggande teknik.

Edit: La till citat...

Redigerat av joachime
Postat

Gäller frågan om rap/hiphop produktion fungerar som precis vilken annan musikproduktion som helst, eller har jag uppfattat det fel?

Postat

Sant....jag håller fullkomligt med....jag är också av den absolut åsikten att man får göra precis vad man vill bara det låter bra och tight!

Jag bara funderar lite....man hör uttalanden ibland om att "den och den" är så jävla tighta, osv osv........fast dom kanske inte är det..... 😄

fast det är ju samma sak som när man säger att nån sjunger så jävla bra.....det kan ju vara autotunat och klippt och redigera där också....hmm...

äh, skit samma.....satt bara och funderade.....glöm det. Ibland tänker man för mkt, eller för lite..... 😄😄 göm tråden och glöm den! 😄

Postat (redigerat)

Är inte själva grejen med rap att det ska vara i baktakt? Det är ju bara att lyssna på hip hop så hör man att vissa artister rappar så mycket i baktakt att det snart blir i takt fast på fel ställe. Och det är ju det som i gynnsamma fall gör det svängigt.

Ett typexempel är väl han Biggy (osäker på vad han heter, "Biggy, biggy, won't you see, all your beats just hypnotize me") som rappar slött och i mycket tydlig baktakt. Och av någon anledning blir det supersvängigt just på grund av att han rappar i otakt. Fel på rätt sätt, kanske man kan säga.

Å andra sidan, rappar man för tight så kan det låta fjantigt, men det kan också ge ett snärtigt intryck vilket kan vara eftersträvansvärt ibland, speciellt i snabba fraser.

(Förövrigt brukar väl just grejen med baktakten missas av amatörer som vill rappa på skoj. Resultatet blir därefter.)

Redigerat av AndyPandy
Postat (redigerat)

Det är svårt att veta men man brukar kunna "känna" på sig det! Ett exempel på en riktigt tajt rappare är Busta Rhymes!

Exempel på en i mitt tycke inte alltför tajt rappare är NAS, dock grymt bra. På NAS´s tidigare skivor är vissa klipp tydliga!

Går ju att göra (nästan) vadsomhelst i dator gällande detta! I synnerhet om "Ljud-klipparen" är skicklig och rapparen samarbetar!

(Nyckeln är antagligen att inte glömma hur andetag, bakgrundsljud och dylikt samverkar när man klipper och tajtar till?)

Redigerat av Hans
Postat
Det är svårt att veta men man brukar kunna "känna" på sig det! Ett exempel på en riktigt tajt rappare är Busta Rhymes!

Exempel på en i mitt tycke inte alltför tajt rappare är NAS, dock grymt bra. På NAS´s tidigare skivor är vissa klipp tydliga!

Går ju att göra (nästan) vadsomhelst i dator gällande detta! I synnerhet om "Ljud-klipparen" är skicklig och rapparen samarbetar!

(Nyckeln är antagligen att inte glömma hur andetag, bakgrundsljud och dylikt samverkar när man klipper och tajtar till?)

Visst går det att göra mkt i datorn men det är gryyyyymt svårt (för att inte säga omöjligt) att ändra fraseringar. Ord är lätt att klippa ihop men som sagt om fraseringen inte stämmer blir knivigt.

Postat (redigerat)

men det är gryyyyymt svårt (för att inte säga omöjligt) att ändra fraseringar.

Har du försökt, eller gissar du? Klart det går! Detta går till och med att göra på sång och sång är gryyyyymt* mycket svårare att jobba med än rap!

Inte alltid som det blir perfekt och ibland så går det självfallet inte, men då finns det ju effekter och en massa sätt att maskera det ändå så jag tror

att en skicklig "ljudkonstnär" kan göra i stort sett vadsomhelst och när t.o.m. jag kan göra en hel del så borde andra kunna mycket, mycket bättre!

(P.g.a. att det är sång, så tal + ton, istället för... atonal ton!)

Redigerat av Hans
Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Visst klipps det & redigeras i rapspår.

Men det är är inte vanligt, detta förkommer mest i popmusik där det finns inslag av rap, eftersom många rappare har problem med att flyta på beats som inte är raka hiphopbeats. Är det en tydlig melodi inblandad så flytet än svårare att få rätt.

Andy Pandy nämner Biggie, som var en fantastisk rappare som behärskade konsten att flyta i baktakt, men det var inte det frågan gällde, eller?

Hans nämde NAS, som faktiskt är en ganska otight MC, men som har ett flow, en röst & lyrics som gör honom till en av världens bästa rappare, trots sitt bristande taktsinne. Jämför också med Jay-Z som tillomed har gjort det till ett trademark att flyta otight, men att sätta timingen prfekt så att resultatet blir intressant & helt underbart att lyssna på.

Jag kan säga att min erfarenhet säger att det inte klipps & redigeras särskilt mycket i rap, hela idén med rapmusik/hiphop försvinner när det redigeras för att få en wack rappare att låta tight. Det är lättare isåfall att ringa en riktigt grym MC.

Jag hör ofta på radio att rap kan vara uppklippt, men det är som sagt i popmiljö.

Fraseringar går absolut att redigera till perfektion, men jag tror att om en rappare hade hört sin färdiga produktion & märk att den var klippt så hade han eller hon gått ut ur studion bara för att komma tillbaks med en hagelbrakare.

& du behöver inte ta gift Max, jag har aldrig behövts klippas. Jag är så tight så klicket sackar.

Redigerat av Danny Cort
Postat

Jag är så tight så klicket sackar.

Björntjänsten som man betackar sig och tackar nej är den från Hans på studioforum, ingen gillar störd och ko-dum 😄!

Postat
men det är gryyyyymt svårt (för att inte säga omöjligt) att ändra fraseringar.

Har du försökt, eller gissar du? Klart det går! Detta går till och med att göra på sång och sång är gryyyyymt* mycket svårare att jobba med än rap!

Inte alltid som det blir perfekt och ibland så går det självfallet inte, men då finns det ju effekter och en massa sätt att maskera det ändå så jag tror

att en skicklig "ljudkonstnär" kan göra i stort sett vadsomhelst och när t.o.m. jag kan göra en hel del så borde andra kunna mycket, mycket bättre!

(P.g.a. att det är sång, så tal + ton, istället för... atonal ton!)

Nej jag gissar inte.

Jag tycker mig höra när någon försökt klippa till en allt för svår sak på många låtar. Men å andra sidan så har säkert missat många också när jag inte reagerat. Jag är nog ingen ”expertuteifingerspetsarna” på att klippa, eller rättare sagt jag har inte tålamodet att i efterhand sitta o redigera någon som inte kan sjunga (eller rapa) tillräckligt bra. I och för sig säger jag mot mig själv där eftersom att jag är en förespråkare av autotune eller liknande sångstämmare 😆

Postat
& du behöver inte ta gift Max, jag har aldrig behövts klippas. Jag är så tight så klicket sackar.

😛 Har sagt det förr och säger det igen; !Kagefrans!!" 😄

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag är så tight så klicket sackar.

Björntjänsten som man betackar sig och tackar nej är den från Hans på studioforum, ingen gillar störd och ko-dum 😛!

try me...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.