Jarnis Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Skulle sjunga in en cover på Poisons Nothing but a good time (i orginaltonart), men fick problem på bryggan och refrängen. Det gick helt enkelt för högt för mig, så jag fick gå upp i en mjäkig, darrig falsett. Det sjuka är ju att det inte ens är speciellt högt. Tar jag i så fixar jag tonerna, men då blir rösten helt målbrottig och tuppar sig. Är min röst helt keff helt enkelt? Finns det något enkelt sätt att öka sitt omfång med ett par toner som inte involverar sångpedagog?
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Mitt tips är att värma upp och sedan pressa tonerna uppåt, strunta i att det låter dåligt till en början, försök ambitiöst om och om igen att nå ända upp. Det händer saker i både tonomfång och röstläge. Åka bil med favoritskiva kan vara ett bra sätt: vråla, viska, sjung opera och utforska alla röstlägen och toppar. Har själv lärt mig en del på det, men det är svårt att förklara hur utan att ha med dig i bilen. 😄 Fråga Henke om när vi letade efter rivjärnet och lyssnade på Srgt. Pepper. Lät förjävligt i början, men efter en stund raspade han som en Lennon.
FredrikMikaelsson Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Har också problem med sjungandet men hittar ibland var jag ska ligga, precis under där jag annars vill ligga där är det... skit svårt att hittas dit med rösten men jag får öva på det! Det är väl tyvärr den enda lösningen... 😄
Jarnis Postat 27 januari 2006 Trådstartare Postat 27 januari 2006 Maxmaxmax: Ja, att nöta sig upp till tonerna har jag också tänkt på. Det sura i sammanhanget är ju att jag bor i lägenhet och gärna vill bespara grannarna mitt kraxande. Jag kommer att bli känd i området som den patetiske misslyckade rocksångaren i 28:an... Men i bilen kan ingen höra en skrika. Jag ska faktiskt köpa en bil. (Inte enbart för att öva sång i i och för sig, jag ska pendla med den.) FredAsp: Ja, precis. Jag ligger bara snäppet under tonerna jag vill nå (jag har ju inga krossa-glas-med-rösten-ambitioner a la Halford). So fucking frustrating.
Egghuvud Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Visst går det att träna upp ett par toner till. Man kan jobba med en sångpedagog för att uppnå det. Att tänja sig uppåt fungerar också. Man får passa sig så att man inte skriker söndwer rösten bara. Det är lätt hänt om man inte har bra teknik. Grannarna skall väl också skatta sig lyckliga över att de har en cool granne som bara skönsjunger och inte kissar i tvättstugan eller bär sig åt på andra sätt. 😳
Dark Of Light Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Inte så mycket att tillägga egentligen. Mycket uppvärmning och att efterpå försöka glida upp några snäpp i taget med rösten. 😳 Annars är det ju bara så att man får hålla sig till en lägre tonart. 😄 Öva järnet. Nynna, humma, lär känna din röst, dess tillgångar och dess brister. 😮 Var försiktig dock med den. Den är ett ömtåligt instrument..
Jarnis Postat 27 januari 2006 Trådstartare Postat 27 januari 2006 Tack för tipsen! Jag tror att jag har fuckat min röst litegrann genom att "sjunga" death metal när jag var i målbrottet. What a waste -- det lät inte ens bra när jag growlade.
BaldByChoice Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Det som många gör galet när de ska sjunga högre är att ta i mer. Gör man det så spänner sig stämbanden för att kompensera för det ökade lufttrycket vilket gör det ännu svårare att nå de högre tonerna. Försök att hålla en jämn nivå volymmässigt och försök vidga ditt omfång lite i taget.
Nikolaus Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Det är en stor fördel om man kan hitta en plats där ingen hör en. Då törs man ju släppa loss mer och slapnar av bättre. För att hitta vart din röst sitter kan du först spänna hela kroppen, säg också att "jag spänner hela kroppen". Sedan släpper du spänningen och väntar en sekund sen säg tex "här har jag rösten". Känner du vart i kroppen rösten sitter? Försök hålla den där även när du går upp i tonläge. På höga toner öppna munnen mer eller snarare tappa hakan och slapna av i tungan. Testa sjunga stycket med tungan fladdrandes ut och in med texten blä blä blä blä...
Vallhagen Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Det sura i sammanhanget är ju att jag bor i lägenhet och gärna vill bespara grannarna mitt kraxande. Jag kommer att bli känd i området som den patetiske misslyckade rocksångaren i 28:an... Jag lider av det här som fan. Jag pallar inte att vråla/kraxa här hemma. Det låser sig, faktiskt. *** Bra inlägg Nikolaus m.fl.
Dark Of Light Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 (redigerat) Äh, skit i vad grannarna säger! 😎 Det finns ingen fan som vågar att ringa på och klaga om man lägger av ett par schyssta heavy skrik! 😏 Om inte annat så får du skaffa katt och skylla på att den löper. 😄😄😉 Man kan också prenumerera på Guns&Ammo och låta den sticka ut halvvägs ur brevlådan. 😛 Funkar alla gånger.. Redigerat 27 januari 2006 av Dark Of Light
MusikMakaren Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Kolla lite här, det kanske finns ett och annat tips: http://www.mindvoice.com/ http://www.goodrichvocal.com/speechlevel/s...vel_singing.htm http://www.myvoiceteacher.com/ http://www.johnhenny.com/index.html /Jan Olof
Nikolaus Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Jag lider av det här som fan. Jag pallar inte att vråla/kraxa här hemma. Det låser sig, faktiskt. När jag spelar hög musik händer det att jag får påringningar från grannen. Men det har aldrig hänt när jag sjunger. Jag tror att grannar har stror tollerans för sång. Visst hörs du, visst kan det låta illa men sällan nån som stör sig på det.
Vallhagen Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Äh, skit i vad grannarna säger! 😆 Det finns ingen fan som vågar att ringa på och klaga om man lägger av ett par schyssta heavy skrik! 😏 Om inte annat så får du skaffa katt och skylla på att den löper. 😄😄😛Man kan också prenumerera på Guns&Ammo och låta den sticka ut halvvägs ur brevlådan. 😎 Funkar alla gånger.. Tack för boostningen! Jag tar till mig! ... och det kanske berör jarnis oxå, så inte tråden blir tokkapad. Bra tips fan! Jag har hund, men han är så förtvivlat skötsam o väluppfostrad. Den förra var bättre, hon ylade satan när hon lämnades ensam 😉 hehe... kör hårt 😆
BurnTheGround Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 du är nog baryton då.. som jag. bara att acceptera 😄
hackeman Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Det som många gör galet när de ska sjunga högre är att ta i mer. Gör man det så spänner sig stämbanden för att kompensera för det ökade lufttrycket vilket gör det ännu svårare att nå de högre tonerna. Försök att hålla en jämn nivå volymmässigt och försök vidga ditt omfång lite i taget. Hmm. Fast det där med att ta i för att komma högre funkar för mig. Ska jag komma lika högt i ton med lägre tryck så får jag gå över till att halssjunga. Är det mig eller mitt förfarande det är fel på då? 😄
Richie76 Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Håller med om att man börjar tänka på vafan grannarna tror.. så jag gjorde det enda rätta och ljudisolerade taket på klädkammaren och kan nu gasta som jag vill eftersom de andra väggarna inte ligger mot någon annans lägenhet.. 🥰 Har kommit till insikt med att en del lycklig lottade som Altzi tex får ett skönt riv när de tar riktigt höga toner medan det själv låter riktigt illa när man går utöver ens register.. Tyvärr är det nog bara som man är skapt, men man kan nog som tidigare sagts öva upp några toner uppåt och som tips vet jag att man ska tänka "neråt" och inte "uppåt" när man ska ta riktigt höga toner.. 😉
JJRockford Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 Något som alla som inte känner sig så begåvade på sång kan trösta sig med är att det enda Freddie Mercury hade med sig från början var sin distinkta poser. Däremot knappast sången. Han höll ju på i flera år och försöka gå med i Brian och Rogers grupp Smile, men dom vill inte ha med honom eftersom han sjöng uselt. I fel tonart och sånt där. Men han tog sig tydligen i kragen och övade, även om han inte riktigt velat erkänna det. Reserverar mig för eventuella fakta-fel, är säkert minst 3-4 led emellan vad som faktiskt hände och det jag har hört 😱
Richie76 Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 Något som alla som inte känner sig så begåvade på sång kan trösta sig med är att det enda Freddie Mercury hade med sig från början var sin distinkta poser. Däremot knappast sången. Han höll ju på i flera år och försöka gå med i Brian och Rogers grupp Smile, men dom vill inte ha med honom eftersom han sjöng uselt. I fel tonart och sånt där. Men han tog sig tydligen i kragen och övade, även om han inte riktigt velat erkänna det. Reserverar mig för eventuella fakta-fel, är säkert minst 3-4 led emellan vad som faktiskt hände och det jag har hört 🙂 Fränt ändå, Freddie blev ju inte det minsta lilla dålig till slut! 😄 Kan förövrigt meddela att Rockford tar över har en fullkomligt lysande signaturmelodi!! 😄
JJRockford Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 Nu hamnar vi väldigt off-topic, men ja, det gäller den Rockford. I mitt fall hörde jag först talas om honom via en låt med IFK Gamla Saxon (halvkänt punkband från Uddevalla), dom hade en låt som hette "Jim Rockford" där dom ifrågasatte det kloka med att plocka bort programmet från tablån. Själv har jag bara sett ett avsnitt, och tja, han får ju den värsta kariaktyrbilden av amerikaner att framstå som blygsam 😕
Altzi Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Jag har liksom bara bil och badrums sjungit, men sedan jag började sjunga på riktigt för en 3-4 år sedan så märker man en stor skillnad när man sjunger till favvo-skivorna typ Malmsteen, at vance mfl, det är inte så besvärligt längre 😕
Altzi Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Jo en sak jag märkt är att man inte bara ökar uppåt även om det är det man tränar, jag börjar även få ett djupare register, vad jag nu skall med det till 😕
Nikolaus Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Det är alltid lättare att gå uppifrån och ned. Ta en hög ton och gå steglöst ned. Sen tar du en ännu högre ton och gör likadant. Ladda inte gärnet och håll heller inte andan. Gör det till ett tjut snarare än ett vrål. Beror kanske på musikstil men....
Nikolaus Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 De där me "håll inte andan" är kanske svårt att förklara. men de ja mena va lägg inte locket på i halsen vid utandning som är lätt hänt vid högre toner. Sätt handen framför mun och känn så att det kommer ut varm luft.
Martin Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Nikolaus: Du verkar kunna det där med sång, lust och bli min msn-kompis? 😱
BaldByChoice Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Hmm. Fast det där med att ta i för att komma högre funkar för mig. Ska jag komma lika högt i ton med lägre tryck så får jag gå över till att halssjunga. Är det mig eller mitt förfarande det är fel på då? 😆 Konsten är ju att blanda bröst- och huvudröst. Det är det som är "nyckeln". Det är svårt (eller snarare omöjligt) att sjunga c3 med bröströst. 😆 En sak som jag tror gör sång lite "mystiskt" och svårt är att man inte kan se sitt instrument. "Nej, inte så. Stämbanden ska ligga såhär". 😳😆 Det är ju lättare att visa en kille/tjej som lär sig spela gitarr eller piano att "så här tar man ett c-dur". 😉
SteffeB (oregistrerad) Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Kul det där med lägenheter... En kompis berättade att han suttit och vrålat in nån låt på datorn för ett tag sen - inte vackert- när en gubbe plingar på dörren å frågar om det är någon som gjort illa sig. Han trodde väl att det var nån som fick spö eller nått. Kompisens svar. - Öhh, nej du? Jag har inte hört någonting. , med frågande blick... Det är rätt så lyhört där kompisen bor... 😳
musik (oregistrerad) Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Hej! Det där med grannar är ju bara roligt. Det brukar bli alldeles dödstyst när man börjar gå an... Sedan får man ju en massa uppmuntrande ord dagen efter!! Att skrika har inte med sång att göra så mycket, så spara rösten som någon antydde. Sjung skalor flera gånger per vecka och sjöng upp dig inför varje inspelning. Det där med Guns & Ammunition var dock ett bra förslag för att hålla konstiga tvättstugeanvändare borta. Annars hade jag tänkt sätta ut en lite annorlunda varningsskylt eftersom hundar är ett uttjatat tema: "Varning för Puman!" Men det kanske kan missförstås... 😳 :musik
Jarnis Postat 23 februari 2006 Trådstartare Postat 23 februari 2006 Jag sätter upp en skylt på dörren: "Club Sado".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.