trancer Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 (redigerat) Tjenare. tänkte kolla hur seriösa ni är när ni proddar musiken? Lägger ni söta färger för varje spår? döper ni kanalerna osv ? ELLER... Proddar alla lika FULT som jag gör? 😱 Bild Perrra - CUBASE PRODD /Perrra Redigerat 25 januari 2006 av trancer
mornel Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Nu använder jag inte Cubase utan Reason och Logic Express, men jag är väldigt noga med upplägget i sequencers, det blir så mycket enklare att arbeta om man är noggrann, döper spår och markerar olika element med olika färger. Tycker jag i alla fall. Jag brukar försöka ha trummor och bas högst upp, noga döpt och sedan fylla på med pads, leads etc. I sequencers som Logic där man kan välja färger manuellt på alla spår (det sker automatiskt på grupper i Reason) brukar färgkoda de olika instrumenten: trummor får en färg, kompgitarrer en annan etc.
surikatmamma Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 kage murvel/virrvel puka1 puka2 ohv ohh room of doom jittar juitar baz song/voxals syhnt Ungefär så brukar det se ut, nu har jag börjat färgkoda lite också, mest för att det är snyggt. "Nu har jag röd grön och gul, då blir det snyggt med blå här" osv.
DrHans Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Det blir ganska grått å tråkigt för mig med nuförtiden!
Exil Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Jadu ditt projekt ser ut som mina gjorde förr i tiden. Men i och med att jag skaffade SL3 så färgar den automatiskt spåren om man använder en färdig mall på 16 midispår. Ganska smidigt. väldigt mycket lättare att byta färg nu också, eftersom dem har fixat en liten rullgardin med färger i projektet för varje kanal, så det är mycket lättare att fixa färg nu än med dem tidigare versionerna. Sen är det intressant att många lägger trumspåren överst. För det gör jag också. Varför känns det bäst? Jag har alltid gjort så :S
FredrikMikaelsson Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 japp, det ser ut som 2000 färger i mitt Cubasis 😉 Villa ha koll på allt och känner att jag får det med färgerna. Sen brukar jag lägga ett tomt midispår som berättar var jag är i låten, typ vit är vers, Tokrosa är ref etc. Blir ju mycket o hålla koll på genom en hel låt! Det är väl bara att göra som man gör, men jag har lärt mig att det lönar sig att hålla ordning o reda. //FredAsp
surikatmamma Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Sen är det intressant att många lägger trumspåren överst. För det gör jag också. Varför känns det bäst? Jag har alltid gjort så :S Av vana, som antagligen kommer från att trummor är det som spelas in först i de flesta fall.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 kagemurvel/virrvel puka1 puka2 ohv ohh room of doom jittar juitar baz song/voxals syhnt Ungefär så brukar det se ut, nu har jag börjat färgkoda lite också, mest för att det är snyggt. "Nu har jag röd grön och gul, då blir det snyggt med blå här" osv. Stavar du så kass också?
surikatmamma Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Stavar du så kass också? Är inte det uppenbart? 😛
EkenMusiX Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 (redigerat) exakt sådär gör jag 😆, men jag kör med färger oxå 😆 det var inte exakt 😛 Redigerat 27 januari 2006 av mars_volta
hackeman Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 japp, det ser ut som 2000 färger i mitt Cubasis 😉 Villa ha koll på allt och känner att jag får det med färgerna. Sen brukar jag lägga ett tomt midispår som berättar var jag är i låten, typ vit är vers, Tokrosa är ref etc. Bra idé det där. Nångång har jag försökt mig på att färga hela kolumnen för vers, ref, etc i en viss färg, men har gett upp ganska snabbt. 😉 Har aldrig riktigt hittat någon bra standard för hur jag ska färga, därför använder jag inte färger så ofta som jag tycker jag borde... döööh. 😏
Neosus Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Jag har slutat göra musik så dom problemen har inte jag. 😉
hackeman Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Sen är det intressant att många lägger trumspåren överst. För det gör jag också. Varför känns det bäst? Jag har alltid gjort så :S Av vana, som antagligen kommer från att trummor är det som spelas in först i de flesta fall. Fastdetvetefan. Jag som i princip aldrig har bankat på trummor, börjar sällan arra trummor. Jag kommer på melodi, bas och beat i huvudet typ, och därefter bankar jag in trummorna på keyboard. Trots det vill jag ofta flytta upp trummorna överst. 😏 Eller så kanske jag bankar in trummorna rätt tidigt... fast att jag gör det andra i huvvet tidigt. Näääfan, nu vet jag inte längre. För mycket vin. 😉
Neosus Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Sen är det intressant att många lägger trumspåren överst. För det gör jag också. Varför känns det bäst? Jag har alltid gjort så :S Av vana, som antagligen kommer från att trummor är det som spelas in först i de flesta fall. Fastdetvetefan. Jag som i princip aldrig har bankat på trummor, börjar sällan arra trummor. Jag kommer på melodi, bas och beat i huvudet typ, och därefter bankar jag in trummorna på keyboard. Trots det vill jag ofta flytta upp trummorna överst. 😏 Eller så kanske jag bankar in trummorna rätt tidigt... fast att jag gör det andra i huvvet tidigt. Näääfan, nu vet jag inte längre. För mycket vin. 😉 ...men banka in trummorna i huvet istället. (Fan va brutalt det lät. Flåt!) 😉
giggsy Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Sen är det intressant att många lägger trumspåren överst. För det gör jag också. Varför känns det bäst? Jag har alltid gjort så :S Vi som lever i den riktiga världen (utanför mjukvarusyntar och sånt) har nog alltid gjort så. Standard så länge jag minns. Det är sällan trummorna läggs på efter allt annat är gjort.
Linus Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Sen är det intressant att många lägger trumspåren överst. För det gör jag också. Varför känns det bäst? Jag har alltid gjort så :S Gammal kvarleva i ryggmärgen, för att komma runt ett problem med midi, som är så (o)intelligent designat. Eftersom midi skickas seriellt börjar sequencern med att skicka ut tonerna en i taget. "Ja, nu är det första fjärdedelen i takt 33. Då ska jag skicka ett C1 till trummaskinen. Sådär. Och nu ett E3 till syntbasen. Sådär. Och nu ett A4 till pianot, och sen ett B4, och ett E5 såfort jag är klar." Och satt man nu och pumpade på ett fett arrangemang med många midikanaler och de flesta spåren ska trigga en ton på ettan i takten.... så lät det flam och hörbart otajt. De första spåren var mycket tajtare än de sista, eftersom det var de spåren som sequencern och midiinterfacet tar itu med först. Därav trummor och andra rytmiskt viktiga spår först. Och t.ex. pads sist, för det märks inte lika tydligt om den så ligger några ms efter. Det här sitter så djupt hos många midipulare, att man gör såhär än idag...
FredrikMikaelsson Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Jag kör också trummorna överst och sen kommer basen. För mig är det det som lägger grunden, ett "fett" beat att jobba vidare på helt enkelt 😆
FredrikMikaelsson Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 japp, det ser ut som 2000 färger i mitt Cubasis 😛 Villa ha koll på allt och känner att jag får det med färgerna. Sen brukar jag lägga ett tomt midispår som berättar var jag är i låten, typ vit är vers, Tokrosa är ref etc. Bra idé det där. Nångång har jag försökt mig på att färga hela kolumnen för vers, ref, etc i en viss färg, men har gett upp ganska snabbt. 😆 Har aldrig riktigt hittat någon bra standard för hur jag ska färga, därför använder jag inte färger så ofta som jag tycker jag borde... döööh. 😆 Glömde säga att jag dessutom när jag ritar ut tex versen kallar midispåret för VERS 1 och den vita markeringen får därför ochså den texten. Sen döper jag spåret till VERS 2 och ritar ut det. Kanske är jag lite väl ambitiös men jag gillar att ha koll på det eftersom jag kör så inzoomat när jag lyssnar och redigerar och flyttar om o bökar. //FredAsp
trancer Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 fan va ni är duktiga 😛 Jag kanske skulle uppgradera till SX3 snart då ... jag kör fortfaranade Cubase SX 2.0.1 hehe .. Har inte vågat uppgradera ännu, för det lär 100% bli nåt som strular när jag byter.!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.