Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag behöver hjälp...

Jag använder mig av en vanlig midiklaviatur av märket M-Audio Keystation 49. Jag har nyligen skaffat mig en Korg Triton Rackmodul. Jag har anslutit klaviaturen med en midikabel till Triton racket.

Problemet är att när jag spelar på klaviaturen så "klipps" en del toner av efter en halv sekund. Ett exempel är om jag trycker ner en tangent 10 gånger i långsam följd så klipps ca 4 av dessa tio toner av efter bara ca en halv sekund.

Jag provade att koppla in Triton racket till min kompis klaviatur och då är problemet helt bortblåst. Jag använder vid detta tillfälle samma midikabel. Problemet verkar alltså ligga i min midiklaviatur. Kopplar jag in min klaviatur till en annan ljudmodul så fungerar allt perfekt.

Jag vet inte var jag ska börja leta. Jag tycker jag har testat det mesta och vet inte hur jag ska lösa problemet. Jag är därför mycket tacksam för alla tips jag kan få.

/ Nightroad 😛

Annons
Postat

Udda. Låter som det skickas ett "All notes off", alternativt att ditt Keystation är dålig på att skicka "Active Sensing". Det senare är ett slags gömt kontrollmeddelande som skickas periodiskt (ska vara max 300ms mellan) för att tala om att allt är ok. Om detta meddelande inte kommer inom en vis tidsperiod så kan din Triton få för sig att något har ballat ur och stänger då av sina ljudande toner.

Du kan också testa att spela mot en annan ljudkälla, samt även spela in MIDI-datat i en sequencer och analysera vilka meddelanden som skickas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.