Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
"Jag betvivlar faktiskt att du nått en sådan nivå där det inte längre duger med billigare/gratis program, isåfall borde du kunna livnära dig på det."

Det dummaste jag läst på år och dagar. Jag vet inte vad du lyssnar på, men är man bara lite, lite insatt i musikhistoria så märker man att säljsiffror och kvalité inte ofta följer varandra. Och nej, kommersiell musik är inte alltid mer välproducerad än icke-kommersiell.

I grund och botten handlar det om moral. Vad som är viktigast: att ny bra musik kommer fram eller att till varje pris försvara marknadsekonomins heliga princip. Om alla svenska band som laddat ner program skulle ha sparat pengar istället skulle vi haft ett jävligt tråkigt musikklimat idag, istället för det fantastiska vi har.

word.

Moral är det det handlar om.

Att se grym potential och fräsch talang gå till spillo är otroligt synd enligt mig. Bara för att Jocke, 19, inte har råd me Logic, fast han fick en Logic-kurs som present och lärde sig göra sjukt bra inspelningar så måste han ge upp sin dröm för att han inte har råd med programmet efter att han slösat alla besparingar på nya mac-burken, ljudkortet och guran.

Om Jocke ska spara ett år till Logic, fatta vad han kanske hade kunnat åstadkomma under det året som kunnat ge en kickoff på hans karriär istället? Visst känns det mer frestande att satsa på skapandet direkt istället. Jag tror det finns rätt många sådana "Jocke"-liknande bland oss här i tråden...

Och tänk vilken rallyförare jag hade kunnat bli om jag hade snott en bil och kört utan körkort sedan jag var tolv år gammal.

Det hade du kanske. Det kan ju vara så att många möjligheter går till spillo beroende på att resurser ofta inte finns.

Dock säger jag inte att det för de flesta i Sverige är omöjligt att spara ihop till en ok hemstudio med blandat gratis och kommersiella produkter. Men för en del i vår värld kan det nog vara det. Kanske även i Sverige - unga (och äldre) som inte får jobb. Det finns arbetslöshet i vårt land vad än folk säger att det bara är att gå ut och skaffa ett jobb.

Jag är framför allt för att människor skall få ha roligt och trivas med sina liv. Att vara kreativ och skapa musik kan vara något som ger livet mening. Hellre ge till fler än att några få blir rikare. Detta måste naturligtvis balanseras på något sätt. De som skapar produkter som andra använder behöver absolut få in medel att leva för - inte minst om de är deras huvudsyssla. Så att köpa deras produkter eller lägga en ersättning på "pay-pal" är väl helt rimligt. Men har man inte råd så tycker jag att det kan vänta.

ps. hela inlägget är inte riktad just till dig mornel. Bara första stycket.

Annons
  • Svar 418
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
[...] Har jag informerat om olaglig aktivitet på något sätt? Nej. [...]

Jovisst har du det.

Informerat om att jag laddar ner musik, film och spel? Guilty. Sagt åt någon annan hur man ska gå till väga för att ladda ner musik, film och spel? Nej. Om du menar att jag nämnde napster i ett inlägg så har ju det blivit lagligt på senare tid.

Katla (oregistrerad)
Postat
Dock säger jag inte att det för de flesta i Sverige är omöjligt att spara ihop till en ok hemstudio med blandat gratis och kommersiella produkter. Men för en del i vår värld kan det nog vara det. Kanske även i Sverige - unga (och äldre) som inte får jobb. Det finns arbetslöshet i vårt land vad än folk säger att det bara är att gå ut och skaffa ett jobb.

Du har missuppfattat det där helt och hållet. Alla arbetslösa människor är bara lata individer som vill ha saker gratis. Den här tråden har lärt mig mer om vårt samhälle än vad jag någonsin kunnat ana. Den enda sanningen är lathet. Så jävla enkelt!

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat
seriöst, dessa diskussioner leder ingenvart. Det slutar alltid med personliga påhopp och tråkigheter.

Jo debatten har faktiskt en funktion som är väldigt viktig och det är det faktum att om alla bara tyst tittar på så blir det snart kaos, alltså om man kan få en att förstå så har den fyllt sitt syfte och att ge upp är ju lika med att säga: ja ta vafan ni vill jag skiter i vilket, vilket kommer att leda till en förödande framtid, därför är debatter viktiga, att du sen inte kanske har den orken att ta till dig det är ok men att inte diskutera detta t ex är ingen bra utveckling.

Nu är det godnatt och ha det bra hur ni nu än gör.

Postat

Du har missuppfattat det där helt och hållet. Alla arbetslösa människor är bara lata individer som vill ha saker gratis. Den här tråden har lärt mig mer om vårt samhälle än vad jag någonsin kunnat ana. Den enda sanningen är lathet. Så jävla enkelt!

Sorgligt nog finns det ju folk som tycker sådär på allvar. Jag har själv sökt jobb oavbrutet sen jag slutade gymnasiet förra året och har gått på några intervjuer, men inte fått nånting, oftast ringer de inte ens tillbaks och meddelar att man inte fått jobbet. Så jag blev tvungen att börja plugga för att ha en inkomst.

Postat

Lavrell har en poäng. Jag ska desutom gå och lägga mig, så detta är mitt sista inlägg. Lite av en sammanfattning av var jag står:

Det är klent att uppmuntra / bejaka olaglig verksamhet under pseudonym. Vill ni förändra nåt så gör det ordentligt. Skriv brev till polisen och Steinberg där ni talar om att ni kör piratkopior. Pallar ni inte det, så bör ni inte propagera för det här eller nån annanstans heller. Håll käften, typ.

Det är inte synd om nån som inte har råd med en sequenserprogramvara.

Däremot tycker jag personligen att det är ganska mänskligt att köra en och annan kopia, om inte annat temporärt inför köp. Det har jag gjort själv. Men se punkterna ovan, igen.

Gonatt!

/Bengan

Postat
1. Det är klent att uppmuntra / bejaka olaglig verksamhet under pseudonym. Vill ni förändra nåt så gör det ordentligt. Skriv brev till polisen och Steinberg där ni talar om att ni kör piratkopior. Pallar ni inte det, så bör ni inte propagera för det här eller nån annanstans heller. Håll käften, typ.

2. Det är inte synd om nån som inte har råd med en sequenserprogramvara.

3. Däremot tycker jag personligen att det är ganska mänskligt att köra en och annan kopia, om inte annat temporärt inför köp. Det har jag gjort själv. Men se punkterna ovan, igen.

1. Ringer du polisen varje gång du går eller cyklar mot rött? Ringer du Steven Spielberg när du lånar Jurassic Park av en kompis istället för att köpa den?

Tycker det är jobbigt att folk alltid ska behöva ta till personangrepp så fort man försöker diskutera. Jag har skrivit mitt namn på förra sidan också, om du vill kan jag pma mitt personnummer och adress så att du får skicka in en polisanmälan.

2. Nej det är det inte, och jag har aldrig sagt att det skulle vara det. Däremot är argumentet om att kultur är en lyxvara så otroligt dumt. Ska man inte få hålla på med det man vill om man inte har råd? Vem vinner på det?

3. Jaha, är det så enkelt! Då säger jag att det är mänskligt att använda fildelningsprogram. Problemet löst.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Däremot tycker jag personligen att det är ganska mänskligt att köra en och annan kopia, om inte annat temporärt inför köp. Det har jag gjort själv.

Jovisst.

& det är ganska mänskligt att spöa skiten ur nån & stjäla hennes pengar för att få råd att köpa John Legends nya platta. Bara för att kunna propagera för köp, såklart.

Postat
Ja, det är ju självklart att man kan sätta likhetstecken mellan att gå ner på stan och misshandla någon och att dubbelklicka på en fil i Direct Connect. Det kan ju varje sund människa se. Själv håller jag dock inte på med sådant - piratkopiering alltså. Däremot är det jag som är Hagamannen.

Driver du med mig?

Postat

Om 5-10 år kommer vi alla att titta tillbaka på denna tid och tycka;

-"Det var helt otroligt på den tiden, då kunde vem som helst ladda ner vad som helst - GRATIS. Förvisso olagligt, men utan repressalier. Och innan Dagen D - dvs den 7 juli 2005, då var det inte ens olagligt att ladda. Fan att man inte passade på att tanka ner mer musik då."

Ni får lov att citera mig när tiden är inne. :rolleyes:

Postat

-"Det var helt otroligt på den tiden, då kunde vem som helst ladda ner vad som helst - GRATIS. Förvisso olagligt, men utan repressalier. Och innan Dagen D - dvs den 7 juli 2005, då var det inte ens olagligt att ladda. Fan att man inte passade på att tanka ner mer musik då."

Citat;

Postat

Citat;

Hallådär. Tiden är inte inne ännu!

Postat

Citat;

Hallådär. Tiden är inte inne ännu!

Jodå.

Framtiden är nu.

& nu.

& nu.

& nu.

Postat

Funderade på hur tråden började... så jag läste igen.

"Jag har inte varit på detta forum så mycket men e redan trött på alla dessa inlägg av folk som undrar hur man får ljudet att låta i cubase tex.

andra forum som tweakheadz, bannar folk som ställer frågor som dessa, för det finns inte en chans i världen att de köpt programmet."

Jag minns att jag satt och bläddrade som fan i Cubase 1.0 manualen. Visst fattade jag en hel del men långt ifrån allt. Jag hade nog kunnat ställa en del sådana frågor som fått hippie-killen att bli trött.

"Eftersom de gör detta så hålls en bra nivå på forumet, inte så att nybörjare inte får hjälp, men det finns ingen i världen som köper stora versioner av cubase som sitt första program. Så då ställs frågorna av nybörjare istället angående nybörjar prog som är till för dom som cakewalks grejor tex."

Jag köpte det då dyra och stora Cubase 1.0 som första program och var total nybörjare.

"och eftersom jag lägger så mycket pengar på dessa saker så är det självklart att jag sitter med manualer osv tills jag förstår hur mina saker fungerar,"

Brukar jag också göra, men det hjälper inte alltid. Allt är inte bra beskrivet. Ibland förstår man inte för att det är så nytt och okänt.

Postat
Jo, men manualerna finns ju att ladda ner dom också så det kanske är mer idiotiskt att starta trådar som den här än en där nybörjare ska kunna få tips och ideer.

Skit i att läsa dom så kallade dryga trådarna där någon undrar vad tex. midi är då! Svårare än så lär det väl inte va! Och om du nu absolut inte vill ha sånna trådar får du väl starta ett eget forum där du och dina polare kan betalt per minut för att vara inloggade och den som ställer dumma frågor polisanmäls....

:rolleyes:

*skratt* WORD!!

Finns det ngn anledning att gå runt och leka forumpolis för att folk har rippade program? Är anledningen att man själv känner sig duktig och vill visa att "jag har faktiskt köpt detta programmet"?! Nä, så otroligt många trådar kommer inte om sånt där att det stör... Och en nybörjare som laddar ett crackat program, kommer troligen att fästa sig vid det programmet de olagligt tankat ned.. vilket i sin tur komer leda till att då de börjar (om det mot förmodan skulle hända) tjäna pengar på det, måste de investera i ett lagligt program, vilket med största sannorlikhet kommer att bli just programmet som man tidigare laddat ned.. Inte sant? Steinberg tjänar på att folk tankar deras program.. Likaså Waves... Waves finns i överflöd i crackade varianter.. de kostar ofantligt mycket, men då man lär sig pluggarna utan och innan, så kommer valet att falla på det då du vill handla i fortsättningen...

Så om du känner att du vill ställa allt till rätta med polisiära åtgärder.. Tror jag personligen att det stjälper mer än vad det hjälper i de flesta fall..

Postat (redigerat)

Däremot är det jag som är Hagamannen.

😆

...Och lugnet lägrade sig över den lilla byn...

Redigerat av Dark Of Light
Postat

Hacke har så rätt idet han skriver. Om några år kommer vi att titta tillbaka på den här tiden och den kommer att te sig absurd. Nästan lika absurd som de argument som "gratistankarna" framför.

"Om inte jag får de här grejjorna gratis så kan jag ju inte hålla på med det jag gör för jag har inte råd för jag studerar och förresten så behöver jag pengarna till ett par mickar istället för det är inte lika lätt att stjäla dem och att tanka ner gratis är inte att stjäla för inget försvinner ju!"

Det känns som om dessa personer har missat någon viktig livskunskap. Jag är inte KDS:are och jag gillar inte allt som händer i vårt samhälle. Jag har också haft, och har fortfarande, saker som jag gärna vill ha eller behöver. Jag har förstått att dessa saker finns att tillgå gratis på nätet. Det valet torde vara upp till var och en - tanka ner gratis eller ej. Kom dock inte med alla dessa argument som illa döljer att Ni försöker försvara något som är i egen sak.

Om Ni VERKLIGEN vill åstadkomma förändring, börja med att ge bort Era egna saker till andra och då menar jag saker som Ni är rättmätiga ägare till. Det skulle vara en snygg gest som skulle visa att Ni menar allvar.

Jag älskar Er ändå!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Varför köpa när det är gratis?

Hur faaan ska en ungdom som inte jobbar ha råd med sin egen lilla studio?

Jag bara undrar stilla, var i FN:s deklaration för de mänskliga rättigheterna det står att alla har rätt att äga en egen studio?

Postat
Jag bara undrar stilla, var i FN:s deklaration för de mänskliga rättigheterna det står att alla har rätt att äga en egen studio?

Men tänk vilken trevlig musikfylld värld det skulle va om det stod så...!!

😕

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Try before you buy... hade jag köpt alla program jag prövat så hade jag varit fattig nu.

Demoversioner av program brukar inte kosta något.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Men tänk vilken trevlig musikfylld värld det skulle va om det stod så...!!

😄

😛 NEJ! Tänk så mycket dynga som skulle produceras då! 😕

MrPhil (oregistrerad)
Postat
jag har bara inte råd med lagliga versioner just nu men vill ändå kunna använda programmen. Det är väl bättre det än att inte använda programmen alls?

För vem?

Postat

.. snacka om meningslös diskussion! 😕

Jag får dra mitt strå till stacken då. OM det nu skulle bli så att jag tjänar pengar på att göra musik, vilket jag för tillfället inte gör, så kommer jag att lägga pengar på programvaror.

Jag går på ungefär samma linje som jag gör med musik; jag laddar ner och provlyssnar, och det jag får ut något av, det köper jag.

.02$

MrPhil (oregistrerad)
Postat
- - - För oss är 5000 väldigt mycket och när möjligheten finns att undvika den kostnaden och fokusera på att köpa hårdvaran så tar vi den.

Så om ni får chansen att plocka med er någon annans utrustning som bara råkar blivit kvarglömd, eller råkar stå obevakad vid nåt tillfälle, så tar ni den chansen, för att undvika kostnaden ni inte har råd med just nu?

Men som flera påpekat, det finns mjukvaror för en femhundring, det finns gratis.

Vad är din ursäkt att inte använda dessa?

Det kan ju knappast vara att de kostar för mycket ens för dig?

MrPhil (oregistrerad)
Postat
- - - är man bara lite, lite insatt i musikhistoria så märker man att säljsiffror och kvalité inte ofta följer varandra. Och nej, kommersiell musik är inte alltid mer välproducerad än icke-kommersiell.

I grund och botten handlar det om moral. Vad som är viktigast: att ny bra musik kommer fram eller att till varje pris försvara marknadsekonomins heliga princip.

Som du själv säger, varför skulle det bli bättre med Cubase SX än med Cubasis eller Cubase SE?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.