Jump to content
Annons

folk på forumet med rippade program

hippie54

Recommended Posts

Det finns ett par stycken på denna tråd som har framfört konceptet att "typ" 95% ärlighet är lika illa som 5%. Alltså typ allt eller inget, jag förstår inte riktigt hur ni resonerar då. För mig känns ju 95% ärlighet alltid bättre än 5% eller 50% eller 94% typ asså 😎 Så förklara för mig hur ni resonerar.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 418
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns ett par stycken på denna tråd som har framfört konceptet att "typ" 95% ärlighet är lika illa som 5%. Alltså typ allt eller inget, jag förstår inte riktigt hur ni resonerar då. För mig känns ju 95% ärlighet alltid bättre än 5% eller 50% eller 94% typ asså 😎 Så förklara för mig hur ni resonerar.

Typ, asså.

Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

jag skulle aldrig har råd att skapa alster "vitt" med köpta program...

jag lever på studie bidrag på 950:- månaden... varav 50 spänn GÅR TILL AMNESTY och inte till nå fet VD:s ficka... (de flesta av hundralapparna går till SL... må du dö en långsam död lennart... lr connex pampen som är ansvarig för helvetet) ...jag har alltså inte ngn månadslön/csn-hardcore bidrag att spara och investera i tusenkronors program...

jag har köpt mitt samvete... eller rättare sagt jag prenumerar på det.. för 50 spänn månaden... (yeps gott folk jag är en moraltorsk hos välgörenhetsprostutitionen... men jag är ärlig iaf 😎 )

i min mening tål min karma att jag tankar ned acid 5 och photoshop o s v...

mina 50 spänn till amnesty gör så mkt bättre för folk än om dem skulle gå till Sony.

Författaren av denna tråd kan sitta och gnälla om att folk är snåla över att inte lägga tusentals kronor på cubase... jag säger såhär: Deras pengar gör världen till en bättre plats om dem INTE köper dem just för chansen att det går till annat än till någon bigshot på ett storföretag...

Att sitta och säga "tänk om alla skulle börja betala för sina skivor/filmer/mjukvara, tänk vad branschen skulle bli stöttad..." är nonsens;

Det är samma sak som att säga: ”tänk om alla skulle investera pengar i medciner mot diarée” som tusentals mäniskor dör om dan av i afrika... (medecinen finns, men det är ingen som distubrierar den för det finns inga pengar att tjäna...) inte f-n gör folk det...

tänk hur mkt mindre skapande det skulle bli om folk INTE laddade ned program...

folk har snott för att förverkliga sitt skapande i alla tider...

Oasis snodde och sålde gräsklippare tex..

om man som musiker, kostnär o s v hittar ett jobb som tar man väl det, men inte på bekostnad av skapandet. Skulle det bli på bekostnad av skapandet skulle det ju aldrig bli ngt skapande, ingen kultur.

min poäng i denna alltför långa monolog:

att skapa har aldrig och kommer aldrig att kosta och man kommer aldrig att kunna tvinga folk att betala för att uttrycka sig.... folk kommer alltid att hitta ett kryphål.

Redigerat av baloo
Dela på andra sajter

jag lever på studie bidrag på 950:- månaden... varav 50 spänn GÅR TILL AMNESTY och inte till nå fet VD:s ficka... (de flesta av hundralapparna går till SL... må du dö en långsam död lennart... lr connex pampen som är ansvarig för helvetet) ...jag har alltså inte ngn månadslön/csn-hardcore bidrag att spara och investera i tusenkronors program...

Alla Stockholmska gymnasieelever får buss/tunnelbanekort gratis..?

mina 50 spänn till amnesty gör så mkt bättre för folk än om dem skulle gå till Sony.

Vilket jävla mumbojumbo.

Författaren av denna tråd kan sitta och gnälla om att folk är snåla över att inte lägga tusentals kronor på cubase... jag säger såhär: Deras pengar gör världen till en bättre plats om dem INTE köper dem just för chansen att det går till annat än till någon bigshot på ett storföretag...

Ah, världen blir en bättre plats om folk inte betalar för den mjukvara de använder? Yeah! Du är något på spåren...

Att sitta och säga "tänk om alla skulle börja betala för sina skivor/filmer/mjukvara, tänk vad branschen skulle bli stöttad..." är nonsens;

Tror du att 100% av de som gör musik med illegalt införskaffad mjukvara idag inte skulle göra musik om de var tvungna att betala för sin utrustning?

För mig handlar det bland annat om ett gemensamt ansvar; om ingen betalar för mjukvaran kommer den inte att tillverkas. Visst, det finns en massa gratis alternativ, men jag har långt ifrån sett något gratis som överträffar exempelvis Logic. Det är helt enkelt inte hållbart. Om du laddar hem Cubase (och kommer med dina patetiska idéer om att det är helt okej eftersom att du stödjer Amnesty) slår du alla Cubaseanvändare i ansiktet.

Dela på andra sajter

Nån som knäckt första ölen ännu eller vann jag?

Måste det va öl?

Schkååål!

Här har man blivit bjussad på skumpa på arbetstid...

😎

Licensiat/doktors-seminarier är alltid trevligt... Och så blir det ju oftast fest på kvällen också.... 🙂

Dela på andra sajter

En välbehövlig kommentar.

Dela på andra sajter

Jag tror det är så här...visst fan är det fel att använda rippade program (säger sig självt på nått sätt) men så länge möjligheten finns så kommer folk att göra det!

Men om man tänker på att Steiberg gör sina mjukvarugitarrer och proklamerar att dom låter precis som den och den förstärkaren....blir inte tex. Marshallteknikerna lite ledsna då när man kan köpa lite ettor och nollor som ersätter deras produkter??

(Har tagit några glas vin för mycket så jag är inte helt hundra på att mitt resonemang håller riktigt) 😎🙂

Micke

Hör möjligen inte till ämnet, men detta är ju annars en ypperlig liknelse till hur konstiga dom där kassett-avgifterna är. Ungefär som om Posten skulle få någon slags tröstersättning för varje email som skickas.

Dela på andra sajter

Men alltså, vad är det för skillnad mellan frisyrgele och mousse egentligen? Spelar det någon roll vad man använder?

Och hur gjorde 50-talssnubbarna när de skulle gå och lägga sig? Tvättade de håret?

Dela på andra sajter

Jag tycker att ni som gör liknelser till hårdvara stöld har en väldigt suddig bild av saken i fråga, lägg ner, använd hjärnan, snälla.

Man kan inte ens dra liknelsen, "kom hem till mej och kopiera min mic" för den micen har ju personen betalat för, och den andra behöver inte göra det? När man ladda ner ett program så kommer den från tomma inget, den bara finns där.

Brottslighet kallar vissa det här, det är som jag sa inte enligt mej brottsligt så länga man inte gör något brottsligt, som att tjäna pengar på olicenserad mjukvara eller säljer nerladdade program till andra eller dylikt... att man laddar ner ett program och kör det bara för att kolla om den verkligen passar just individen så tycker jag det är helt ok, jag skulle låta nån ladda ner mitt program om jag så hade ett. Ladda ner programmen och kör, gilar ni den och bestämmer er för att satsa profsigt så licenserar ni det... simple as that!

Det skiljer sej just lika lite mellan lagligt och olagligt överallt annars också, valet står ändå hos individen. Du lånar pengar från en kompis, sen har du alltid valet att inte betala tillbaka. Dessa val finns överallt, man ska absolut inte göra nåt olagligt. helt enkelt.

Sen var det nån som skrev att småföretagen inte säljer nåt, dom får väl helt enkelt börja lära sej göra bättre program, så att jag skulle vara intresserad av att ladda ner deras istället...

Tippar på att det snart kommer en till liknelse om att sno en bil, jag lämnar den här diskussionen med dessa ord.

Dela på andra sajter

Brottslighet kallar vissa det här, det är som jag sa inte enligt mej brottsligt så länga man inte gör något brottsligt, som att tjäna pengar på olicenserad mjukvara eller säljer nerladdade program till andra eller dylikt... att man laddar ner ett program och kör det bara för att kolla om den verkligen passar just individen så tycker jag det är helt ok, jag skulle låta nån ladda ner mitt program om jag så hade ett. Ladda ner programmen och kör, gilar ni den och bestämmer er för att satsa profsigt så licenserar ni det... simple as that!

Ärligt talat, det där funkar inte. Det finns ingen outtalad regel som säger att det är okej att göra vad som helst med vad som helst så länge man inte tjänar pengar på det, du har fel. Golfklubbor är inte gratis för de som inte tjänar några pengar på sporten.

Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
jag har alltså inte ngn månadslön/csn-hardcore bidrag att spara och investera i tusenkronors program...

CSN-hardcore... 😆🙂🙂 Tror du att det går att köpa värsta feta studion för pengarna i ett CSN-bidrag för student så är du helt ute och cyklar. Jag är glad om jag har över till mat i slutet utav månaden. Alla prylar jag har i instrumentväg är i princip finansierade av sommarjobbspengar. Bor man hemma hos mor och far, är student och lånar pengar från CSN så har man iof sig möjligheter att fixa till en hygglig studio med prylar. Men bor man hemma behöver man knappast låna pengar. 😕

Dina pengar gör absolut mer nytta för människorna som amnesty hjälper. Jag ger också bidrag dit. Sonys och andra storföretags ägare har så att de klarar sig ändå. Men det hindrar ju inte det faktum att du bryter en lag när du laddar ner piratkopierat material.

Dessutom stödjer du kommunism och bidrar till att ungdomar blir arbetslösa och lata.

Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)
QUOTE (baloo @ 29 January 2006, 07:01)

Alla Stockholmska gymnasieelever får buss/tunnelbanekort gratis..?

som täcker tiden 8 på morgon till sju på kvällen... det kostar mig 95:- in och ut till stan på kvällen.. wtf jag borde gå med i planka.nu..

Vilket jävla mumbojumbo.

denna kommentar är slöseri med server utrymme...

Ah, världen blir en bättre plats om folk inte betalar för den mjukvara de använder? Yeah! Du är något på spåren...

ja om du läser mitt inlägg så kommer du att se att jag faktist bedriver en tes som jag stödjer med argument... tillskillnad ifrå.. äh ja orkar inte..

Tror du att 100% av de som gör musik med illegalt införskaffad mjukvara idag inte skulle göra musik om de var tvungna att betala för sin utrustning?

För mig handlar det bland annat om ett gemensamt ansvar; om ingen betalar för mjukvaran kommer den inte att tillverkas. Visst, det finns en massa gratis alternativ, men jag har långt ifrån sett något gratis som överträffar exempelvis Logic. Det är helt enkelt inte hållbart. Om du laddar hem Cubase (och kommer med dina patetiska idéer om att det är helt okej eftersom att du stödjer Amnesty) slår du alla Cubaseanvändare i ansiktet.

(har du hörtalas om Open Source?)

Om du laddar hem Cubase (och kommer med dina patetiska idéer om att det är helt okej eftersom att du stödjer Amnesty) slår du alla Cubaseanvändare i ansiktet.

självklart slår det betalande användaren i ansiktet när jag betlar pengar till amnesty istället för Steinberg/Nuendo.. det är ju uppenbart att det anses bättre att ge pengar till amnesty än till dem, den klockan ringer väl ngnstans i folksbakhuvuden.. (som dem förtrycker och yttrar ilska mot "kommunister" som katla skrev.. haha wtf vad har kommunism med open source och göra liskom... det är ju totalt stalig styrd marknad och allt.. så långt ifrån open source man kan komma)

hey... jag är åtminståne ärlig... som jag skrev är jag torsk hos välgörenhets prostutitionen.. jag har köpt mitt samvete.. gjort min lilla del i det hela...

man må tycka att det är cyniskt sett att se på det... men det är ju sant..

logik: 50 spänn till amnesty gör mer än 50 spänn till sony, har inte råd att stödja båda = stödjer den som ger mest = pengarna går till amnesty, jag tankar ned acid pro 5.

vanlig cynisk egoistisk altruism helt enkelt... som får mig att sova lite bättre...

.. men jag är ärlig iaf.

Redigerat av baloo
Dela på andra sajter

(har du hörtalas om Open Source?)

Absolut. Visa mig gärna en riktigt bra open source-sequencer.

Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

gargamond.. en del av open source är ju att sluta betala för mjukvara

Redigerat av baloo
Dela på andra sajter

Ärligt talat, det där funkar inte. Det finns ingen outtalad regel som säger att det är okej att göra vad som helst med vad som helst så länge man inte tjänar pengar på det, du har fel.

Nej, men däremot finns det en outtalad regel som säger att det är ok att prova crackade program så långe som man inte tjänar pengar på det, nämligen hans egen moral. Stämmer rätt bra med min också faktiskt.

Dela på andra sajter

Så, baloo, varför använder du dig inte av open source-mjukvara?

Dela på andra sajter

Ärligt talat, det där funkar inte. Det finns ingen outtalad regel som säger att det är okej att göra vad som helst med vad som helst så länge man inte tjänar pengar på det, du har fel.

Nej, men däremot finns det en outtalad regel som säger att det är ok att prova crackade program så långe som man inte tjänar pengar på det, nämligen hans egen moral. Stämmer rätt bra med min också faktiskt.

Jag förstår återigen inte var inkomsten här kommer in i bilden. Som jag nämnde förut så är de professionella golfspelarna inte de enda som betalar för klubbor.

Hur många människor i världen lever på sin musik? Hur mycket mjukvara tror ni kan produceras för x (antal personer som lever på sin musik) * y (priset för mjukvaran)?

Dela på andra sajter

Jag förstår återigen inte var inkomsten här kommer in i bilden. Som jag nämnde förut så är de professionella golfspelarna inte de enda som betalar för klubbor.

Jo det är sant. Det finns väl alla möjliga varianter på detta. Från att man endast tycker sig ha rätt att testa programmet, till att man inte tycker sig behöva betala alls. Själv ser jag inga problem med att prova programmen innan man köper så man vet att man verkligen kommer använda det.

Är glad att jag inte hamnade i sitsen där jag köpt cubase men upptäckte att det inte var något för mig, utan att Live är det jag kommer använda. Steinberg är väl rätt nöjd med detta också antar jag. Eller vilket tror ni dom föredrar, en missnöjd kund eller ingen kund alls?

Hur många människor i världen lever på sin musik? Hur mycket mjukvara tror ni kan produceras för x (antal personer som lever på sin musik) * y (priset för mjukvaran)?

Jo visst behövs intäkterna från hobbymusikerna också, och det får dom iom. att folk överlag vill göra rätt för sig.

Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)
QUOTE (baloo @ 29 January 2006, 17:10)

suuuuck.. om du skulle ta och läsa OCH tänka efter innan du skriver...

som jag skrev... en del av open source är att inte betala för mjukvara... alltså jag betalar inte för acid... för jag vill bidra mot en utveckling som främjar open source.

Anledningen till varför produkter kostar är ju för att företagen har sina "patent" i enlighet med FN:s policy om inmatriellarättighetter... (se wipo.org t e x)...

Den patentpolicyn är tänkt att ge ersättning för de jobb som människorna som ligger bakom produkten/whatever men problemet är att iom att man gör detta så går det på bekostodnad av konsumenten..

exempel: Armerikanska läkemedlesföretag har patent på Aids medeciner...

iom patenten läggs det på ett gage som ersättning för företaget.. Problemet är att konsumenterna inte kan mäta sig med gaget som företag lägger för sin ersättning, eftersom företaget vill gå med maximal vinst eftersom det är en någourlunda frimarknad därute = Ingen har råd med aids medeciner= billigt skit ges ut som inte hjälper folk..

Men det här har ju förstås FN tänkt på.. man kan uphöva patenten i kris lägen, bara det att det måste röstas fram.. WIPOS's och FN imatriellapatent policy har bara upphävs engång i mordern historia och det va när USA var hotat av anthrax för några år sen och tvingade tyska företag att släppa sina patent så att dem kunde bulla upp med medecinen hemma.. och då skedde ingen omröstning... demokratin i FN fungerar ju underbart...

alltså kan olika lobbyorginisationer och megaföretag som äger jätteskivbolagen styra konsumtionen genom sina imatriella patent rättigheter genom att skydda sin produkt med patent men eftersom den som står högst upp i hiearkin kan upphäva den så är de imatriella patent rättigheterna snarare förtryck, ftersom det är endast en autokrat som kan bestämma regler och lagar som med undantag inte gällerför "the aplhamale", autokraten..

därför open source...

Redigerat av baloo
Dela på andra sajter

som jag skrev... en del av open source är att inte betala för mjukvara... alltså jag betalar inte för acid... för jag vill bidra mot en utveckling som främjar open source.

Okej, men jag tvivlar på att utvecklarna av opensource programmen märker ett dyft av att du inte betalar för andra tillverkares program. Snarare skulle jag se det så att man främjar något genom att stödja det, inte skjuta konkurrenterna i sank. Då handlar ju faktiskt allt om vem som har störst klubba att dunka ner den andra i marken med, och det är ju helt ointressant. Open source är trevligt i all ära, men jag tvivlar på att program som utvecklarna inte tjänar pengar på kommer kunna komma upp i en hög standard som t.ex. nuendo, cubase SX eller liknande program. Ännu mindre sådant som är hårt integrerat med hårdvara samt operativsystem. Då öppnar sig en ny marknad. Reklam i programmen, eller gratis basic versioner av programmen, där man kan köpa den fetare om man så vill (som linux). Men vill vi verkligen ha reklam som poppar upp i programmen? Och kommer piraterna verkligen bry sig om att skaffa den där gratis versionen av programmet?

Slutsats

* Vill man stödja open source, kör deras program. Ge feedback och låt dem utveckla programmen.

* Kvalitet hänger ihop med tillverkningskostnad. Bra saker är inte gratis.

Dela på andra sajter

Slutsats

* Vill man stödja open source, kör deras program. Ge feedback och låt dem utveckla programmen.

Vad gäller din post så håller jag med dig, dock tycker jag du skulle formulera om

andra punkten i din slutsats. 😉

När det gäller just musikproduktion så har jag förstått att det är mycket som pekar på att du har rätt.

Men att säga rent generellt att "Bra saker är inte gratis" känns fel.

(Fast som sagt, nu gälde väl diskussionen i grund och botten just applikationer

för musikproduktion, och där verkar påståendet stämma).

Dela på andra sajter

Slutsats

Vad gäller din post så håller jag med dig, dock tycker jag du skulle formulera om

andra punkten i din slutsats. 😉

När det gäller just musikproduktion så har jag förstått att det är mycket som pekar på att du har rätt.

Men att säga rent generellt att "Bra saker är inte gratis" känns fel.

(Fast som sagt, nu gälde väl diskussionen i grund och botten just applikationer

för musikproduktion, och där verkar påståendet stämma).

Nåja, jag hårddrog det lite för exemplets skull. Det finns mycket bra gratis saker. Jag använder gratis eqn nyquist bland annat. Vad jag vill komma åt är snarare att man kan inte förvänta sig att den genomgående kvalitén och utbudet kommer vara lika högt om alla jobbade gratis. DET är jag övertygad om.

Dela på andra sajter

QUOTE (baloo @ 29 January 2006, 17:10)

suuuuck.. om du skulle ta och läsa OCH tänka efter innan du skriver...

Anledningen till varför produkter kostar är ju för att företagen har sina "patent" i enlighet med FN:s policy om inmatriellarättighetter... (se wipo.org t e x)...

Den patentpolicyn är tänkt att ge ersättning för de jobb som människorna som ligger bakom produkten/whatever men problemet är att iom att man gör detta så går det på bekostodnad av konsumenten..

exempel: Armerikanska läkemedlesföretag har patent på Aids medeciner...

iom patenten läggs det på ett gage som ersättning för företaget.. Problemet är att konsumenterna inte kan mäta sig med gaget som företag lägger för sin ersättning, eftersom företaget vill gå med maximal vinst eftersom det är en någourlunda frimarknad därute = Ingen har råd med aids medeciner= billigt skit ges ut som inte hjälper folk..

Men det här har ju förstås FN tänkt på.. man kan uphöva patenten i kris lägen, bara det att det måste röstas fram.. WIPOS's och FN imatriellapatent policy har bara upphävs engång i mordern historia och det va när USA var hotat av anthrax för några år sen och tvingade tyska företag att släppa sina patent så att dem kunde bulla upp med medecinen hemma.. och då skedde ingen omröstning... demokratin i FN fungerar ju underbart...

alltså kan olika lobbyorginisationer och megaföretag som äger jätteskivbolagen styra konsumtionen genom sina imatriella patent rättigheter genom att skydda sin produkt med patent men eftersom den som står högst upp i hiearkin kan upphäva den så är de imatriella patent rättigheterna snarare förtryck, ftersom det är endast en autokrat som kan bestämma regler och lagar som med undantag inte gällerför "the aplhamale", autokraten..

därför open source...

Jag läser och tänker efter. Du har dock inte hajat riktigt vad open source handlar om. Att stödja utvecklingen av Linux gör man inte genom att ladda hem Windows XP.

Är vi överrens där?

Bra.

Jämförelsen med läkemedel och patent har inte heller någon koppling till musikmjukvara. I övrigt håller jag med om det Neko skrev.

Dela på andra sajter

Pub-afton på IDG. I vanlig ordning gick Mats hem vid 6 och hängde tvätt, Björn gick hem vid 9 för att injicera Kan Jang.

Jisses Majken, försöker du kvadda min bad boy-image totalt? Förresten skulle jag inte hem och hänga tvätt... skulle träffa Persbrandt och Flinck på Dovas....

/Mats

Dela på andra sajter

Jisses Majken, försöker du kvadda min bad boy-image totalt? Förresten skulle jag inte hem och hänga tvätt... skulle träffa Persbrandt och Flinck på Dovas....

/Mats

Kvadda din image? Aldrig!

Det jag menade var ju givetvis att du gick hem 6 - på morgonen! Och blev tvungen att tvätta bort allt blod från dina kläder efter att du spöat upp 3 vakter och hjälpt persbrant att rymma från behandlingshemmet.

Brände ni ner Dovas förresten eller hur blev det? Jösses vilket sjöslag!

/Majken

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag tycker att ni som gör liknelser till hårdvara stöld har en väldigt suddig bild av saken i fråga, lägg ner, använd hjärnan, snälla.

När man ladda ner ett program så kommer den från tomma inget, den bara finns där.

Programmet bara finns där??

Jaha..... o jag som trodde någon investerat tid, arbete, pengar etc för att arbeta fram ett program.... o så bara finns det där helt av sig självt...?!

Jamen då förstår jag, det är som typ luft eller nåt, nåt som växer i naturen, fast på nätet växer det... ettor o nollor som av sig självt samlar ihop sig till porgram... fan va bra! 😆

... fan va suddigt jag ser ....

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.