Jump to content
Annons

Bedövning eller inte..


Egghuvud

Recommended Posts

Har precis varit hos tandläkaren. En sprucken gammalgam-lagning, karies därinunder och hon snuddade nästan vid roten. (risk för rotfyllning m a o)

För att jag överhuvudtaget skall öppna käften så får de ta mig sjutton bedöva hela skiten. Skulle aldrig låta dem pysa med luften, borra eller slipa eller greja utan att de först tar bort alla eventuella chanser till outhärlig smärta.

Sedan möter man käcka personer som säger att de aldrig tar bedövning. Möjligtvis om man är allergisk eller så, men då skulle de ta mig tusan få söva mig först.

Är ni bedövade eller obedövade är väl frågan. 😛

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nålar, smärta och blod och allt annat är lugnt. Men tandläkarborren ger mig panikångest. Speciellt den där extremt stora borren som dom använder när dom rotfyller. Som gör att hela huvudet skakar.

*edit* eller lugnt och lungt, men ja.....ni fattar.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Freakvarning:

En gammal lagning som pajjade för mig, och det blidde rotfyllning på den (vissa saker skall man inte skjuta upp 😛)...

Efter några sessioner av rot-rensning med den där jäkla raspen de använder, började jag tycka att det kändes skönt... 😄

Det var dock med bedövning... 😆

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå macho... Min dotters pojkvän skulle sova över här en natt och frågade mig lite försiktigt om jag hade en rakhyvel som jag kunde låna ut till honom. Han är 15 år och några fjun på hakan bara, så jag sade till honom:

"-Rakhyvel..? För i helvete, det är för pussies. Gör som jag, tag en slägga, slå in skäggstråna och bit av de på insidan..."

Sägas bör att han blev lite blek om nosen, min dotter skrattade. 😛 Har inte sett honom sedan dess, nu när jag tänker på det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En sprucken gammal gamlagning...... är inte rolit.  😛

Jag måste ha bedövning annars svimmar jag.  😆

...INNAN jag går på tandläkaren.  😆

Gamlagning?? Ont i näbben? 😄 Tandläkaren då, har han bedövning, eftersom du går på honom? 😄😄 Jag MÅSTE sluta att hinka i mig så här mycket kaffe...

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar klara mig utan när det är dags för lagningar, men då har jag inte gjort några rotfyllningar. Smärtan går att leva med, men framförallt går den över fort! Bedövningen får man dras med halva dagen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

utan bedövning så tar "dom" det mycket försiktigare,

med bedövning... ja, då är'e bare å åk 😆

en gång i slutet av 70talet då vi hade fullt upp

gick jag med en avbiten tand i 9månader 😛

det gjorde ont att äta så jag drack sprit istället 😄

*drömmer tillbaka*

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var faktiskt hos tandläkaren förra veckan och gjorde mitt livs första lagning utan bedövning. Tadläkaren lovade att det skulle gå fort att borra, och tamefan så borrade gubben i typ 10 sek innan det var klart. Smärtfritt och klarlagad på mindre än 5 minuter. Fattade inte hur det gick till.

I övrigt skriver jag under på "ge mig allt ni har"!

Link to comment
Dela på andra sajter

utan bedövning så tar "dom" det mycket försiktigare,

med bedövning... ja, då är'e bare å åk 😛

en gång i slutet av 70talet då vi hade fullt upp

gick jag med en avbiten tand i 9månader 😮

det gjorde ont att äta så jag drack sprit istället 😕

*drömmer tillbaka*

😄

😛😆😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några sessioner av rot-rensning med den där jäkla raspen de använder, började jag tycka att det kändes skönt...  😕

Var det med lustgas också?

Det är jävligt nice, hade det mycket när jag var liten, nu i efterhand så

uppskattar man nog det mer än vad man gjorde då.

Man var hög i 30-40 minuter... hähäh

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det med lustgas också?

Det är jävligt nice, hade det mycket när jag var liten, nu i efterhand så

uppskattar man nog det mer än vad man gjorde då.

Man var hög i 30-40 minuter... hähäh

Blueeee veeelvet.. ta da da daaaaaaa

😕 Moooon Riveeerrhehe. Woah... Vilka färger.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det med lustgas också?

Det är jävligt nice, hade det mycket när jag var liten, nu i efterhand så

uppskattar man nog det mer än vad man gjorde då.

Man var hög i 30-40 minuter... hähäh

Blueeee veeelvet.. ta da da daaaaaaa

😕 Moooon Riveeerrhehe. Woah... Vilka färger.. 😛

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det med lustgas också?

Det är jävligt nice, hade det mycket när jag var liten, nu i efterhand så

uppskattar man nog det mer än vad man gjorde då.

Man var hög i 30-40 minuter... hähäh

Blueeee veeelvet.. ta da da daaaaaaa

😕 Moooon Riveeerrhehe. Woah... Vilka färger.. 😛

😆

Jag fick lustgas när jag var liten...på lassarettet. Morsan tyckte att jag hade det extra roligt då. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte varit till tandläkaren på 7 år nånting, men jag är absolut en mes när det gäller sånt som handlar om blod och nålar och dylikt, om jag måste titta på... Jag har inget problem att lämna blod själv (det är ju bara att titta upp i taket hela tiden) men jag höll t.ex. på att svimma när jag var till veterinären med katten och var tvungen att hjälpa till och hålla i honom när dom skulle ta blodprov...! 🙂

Och egentligen är jag inte rädd för att gå till tandläkaren, så det är inte därför jag inte varit där på så länge. Jag har aldrig haft några problem med mina tänder, så det har snarast varit så att jag har svårt att motivera att betala flera hundra kronor för att nån ska kika och pilla lite i min mun...

Men jag är rädd att det är dags att släpa sig iväg till tandläkaren snart. -Har en visdomstand som nog behöver dras ut...

Kan man inte bli sövd??

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det där är aldrig några problem, eftersom jag lider av senreaktioner av all medicin! D.v.s. för ett antal år sedan kom tandläkarna på att jag måste boka TVÅ tider varje gång, om jag vill ha bedövning. Bedövningen tar aldrig förrän efter knappa timmen. Det tänker jag inte betala, dubbelt alltså, varför jag numera kör utan bedövning varje gång. Numera frågar de aldrig ens...

Bånka och slå...smärta är naturligt.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni bedövade eller obedövade är väl frågan. 😄

Jag har endast bedövning när jag varit tvungen dra ut tänder (för att rymma andra).. Annars, aldrig. Står hellre ut med en jävla massa smärta än vara bortdomnad i nån timme! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni bedövade eller obedövade är väl frågan.  🙂

Jag har endast bedövning när jag varit tvungen dra ut tänder (för att rymma andra).. Annars, aldrig. Står hellre ut med en jävla massa smärta än vara bortdomnad i nån timme! 😛

samma här, har endast haft bedövning när jag dragit ut tänder och fixat sådana som blivit avslagna. Har inga problem alls med borrning och sådant...men jag gillar inte när dom ska rensa bort skiten men har mellan gaddarna på baksidan med den där hemska kroken!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

ttsk

Kom tillbaka efter ett benmärgsprov i fosterställning. Ska jag berätta hur det känns när nålen bryter igenom benhinnan i ryggraden?

Någon som har stått precis framför PA:t när mikrofonrundgången på 10/10/10 sätter igång?

Som det, fast tio gånger värre.

.. i varenda cell i hela kroppen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bedövning? Nej, tack!

Jag tycker att det är så fruktansvärt jobbigt att inte ha någon känsel under så lång tid efteråt, att det är värt en kort stunds obehag medan de borrar.

Enda två gångerna under de senaste 30 åren eller något, som jag har gått med på bedövning, var när det hade blivit karies under en gammal fyllning från skolan - och tandläkaren inte vågade borra utan bedövning. Jag fick gå dit två gånger då - första för att borra upp mycket och få i någon fyllning som skulle få roten att dra sig tillbaks lite - och efter ett par veckor igen, när det sista skulle väck innan den riktiga fyllningen skulle petas i...

Annars brukar jag behöva laga ett hål sådär vart 5:e år eller något, så de flesta besöken handlar bara om undersökning, röntgen och tandstensborttagning (något som har blivit betydligt mindre efter att jag för ca 5-6 år sedan började använda eltandborste). 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...